Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Η πορεία των εσόδων αναμένεται να αποτελέσει το βασικό παράγοντα της τελικής διαμόρφωσης για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2018 καθώς εάν δεν βελτιωθεί η εικόνα τους μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου δεν μπορεί να υπάρξει καμία απολύτως ξεκάθαρη εικόνα. Το μόνο σίγουρο είναι πως πάση θυσία πρέπει τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας 2018 να κυμανθούν σε πάνω από 1 δισ. ευρώ ώστε να μην υπάρξει «εκτροχιασμός» του Προϋπολογισμού. Επίσης το δεύτερο στοιχείο που επιδιώκει εδώ και πολλά χρόνια το οικονομικό επιτελείο αφορά στην άρση από την ακινησία εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων από τα οποία το κράτος δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ! Με τα παραπάνω δεδομένα το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να πορευτεί τις επόμενες εβδομάδες και αν τελικά τα έσοδα τονωθούν τότε είναι πολύ πιθανό να εφαρμοστεί το Πορτογαλικό μοντέλο στα Τέλη Κυκλοφορίας που είχε αποκαλύψει η Realnews ενώ σε διαφορετική περίπτωση αναμένεται να ακολουθηθεί ένα πιο συντηρητικό μοντέλο με μικρές μειώσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν το 2006, νέες κλίμακες μεταξύ των κυβικών εκατοστών ενώ στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1 Νοεμβρίου 2010 όπου και τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές Co2 επίσης αναμένεται να υπάρξουν νέες κλίμακες μεταξύ των ορίων στις εκπομπές Co2 ενώ δεν μπορεί να αποκλείσει κανείς την περαιτέρω μείωση των λεγόμενων «Μηδενικών Τελών Κυκλοφορίας» που για το 2017 που αφορά οχήματα με εκπομπές Co2 κάτω από 90 γραμμάρια τα οποία είναι πολύ πιθανό να ισχύουν μόνο σε οχήματα που εκπέμπουν 85 ή ακόμη και 80 γρ. CO2.
Το σχέδιο με το Πορτογαλικό Μοντέλο
Ένα από τα σχέδια που έχει επεξεργαστεί το οικονομικό επιτελείο για τα Τέλη Κυκλοφορίας κυρίως των παλαιών αυτοκινήτων βασίζεται στο «Πορτογαλικό μοντέλο» το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί σε οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από το 2007 και μετά. Ειδικότερα το συγκεκριμένο μοντέλο υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας συνδυάζει τον κυβισμό με τις εκπομπές CO2 με ειδικούς συντελεστές τα αποτελέσματα των οποίων στο τέλος αθροίζονται και βγάζουν τον… λογαριασμό για κάθε ένα αυτοκίνητο ξεχωριστά! Αν εφαρμοστεί το «Πορτογαλικό μοντέλο» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 1,1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι θα δουν τα τελικά ποσά των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας να αυξάνονται ή να μειώνονται ανάλογα με τον κυβισμό και τις εκπομπές CO2. Στην Πορτογαλία τα Τέλη Κυκλοφορίας σε οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η/1/2007 ξεκινούν από τα 87,03 ευρώ για οχήματα με κινητήρες κάτω των 1.250 κ.εκ. τα οποία εκπέμπουν κάτω από 120 γρ. CO2. Στη συνέχεια έχουμε τα οχήματα με κινητήρες από 1.251 έως και 1750 κ.εκ. Για τα οποία οι κάτοχοί τους χρεώνονται με 57,23 ευρώ για τον κυβισμό ενώ αν εκπέμπουν CO2 από 121 γρ. Έως και 180 γρ. Τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν 87,68 ευρώ. Δηλαδή το σύνολο των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας για την συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων ανέρχεται σε 144,91 ευρώ. Η αμέσως επόμενη κατηγορία αφορά ΙΧ με κινητήρες από 1.751 έως και 2.500 κ.εκ. Και αν εκπέμπουν από 181 έως και 250 γρ. CO2 τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 304,77 ευρώ. Τέλος το πορτογαλικό οικονομικό επιτελείο έχει ακόμη μία κατηγορία οχημάτων με κινητήρες από 2.501 κ.εκ. Και άνω τα οποία εκπέμπουν πάνω από 251 γρ. CO2 και οι κάτοχοί τους καλούνται να πληρώσουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 717,57 ευρώ εκ των οποίων τα 391,38 αφορούν στον κυβισμό του κινητήρα και τα υπόλοιπα 326,19 ευρώ στις εκπομπές CO2.
Εξέλιξη του ήδη υπάρχοντος μοντέλου για τα παλιά ΙΧ
Ένα άλλο μοντέλο για τον τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν τις 31 Οκτωβρίου 2010 έχει να κάνει με την εισαγωγή νέων συντελεστών στα κλιμάκια των κυβικών εκατοστών ώστε να μην υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των οχημάτων με κινητήρες που έχουν πολύ κοντινές χωρητικότητες δηλαδή κυβικά εκατοστά.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι κλίμακες που εξετάζεται να αλλάξουν αφορούν στα οχήματα με κινητήρες από 1.739 έως και 1.928 κ.εκ. όπου τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται από 280 έως 320 ευρώ ενώ στην αμέσως επόμενη κατηγορία δηλαδή τα οχήματα με κινητήρες από 1.929 έως και 2.357 κ.εκ. τα Τέλη ανέρχονται από 615 έως 690 ευρώ!
Στις συγκεκριμένες κατηγορίες το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να μειώσει προς τα κάτω τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων από 2.299 κ.εκ. έως και 1.800 κ.εκ.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων ανήκουν περίπου 280.000 αυτοκίνητα.
Επίσης ακόμη μία κλίμακα στην οποία θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση το κράτος αφορά στα οχήματα με κινητήρες από 1.072 έως και 1.357 κ.εκ. για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν 135 ευρώ ενώ η αμέσως επόμενη κατηγορία δηλαδή τα ΙΧ με κινητήρες από 1.358 έως και 1.548 κ.εκ. πληρώνουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας από 225 έως 255 ευρώ.
Σε αυτές τις δύο κατηγορίες ανήκουν πάνω από 3 εκατ. οχήματα και όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ακόμη και μια ελάχιστη αύξηση στα ποσά θα αναλογεί σε μεγάλη αύξηση εσόδων!
Τέλος στην κατηγορία των αυτοκινήτων με κινητήρες από 2.358 κ.εκ. και άνω είναι επίσης πολύ πιθανό να προστεθούν νέοι συντελεστές ώστε να μειωθεί η «ψαλίδα» μεταξύ των ποσών στα Τέλη Κυκλοφορίας.
Στο μοντέλο εξέλιξης του υπάρχοντος μοντέλου για τα Τέλη Κυκλοφορίας το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την εισαγωγή επιπλέον συντελεστών και στα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 με στόχο την… δικαιότερη αντιμετώπισή τους όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν στα Τέλη Κυκλοφορίας θα πρέπει να ανακοινωθούν επίσημα και άμεσα από το οικονομικό επιτελείο καθώς οι φήμες σε μια ταραγμένη αγορά είναι ικανές να προκαλέσουν «πάγωμα» στις πωλήσεις αυτοκινήτων με ανυπολόγιστες συνέπειες για τον κλάδο και την οικονομία.
enikonomia.gr