Με το έργο «Η Μέθοδος Γκρόνχολμ», του σύγχρονου Καταλανού συγγραφέα Τζόρντι Γκαλθεράν (Jordi Galcerán), ξεκινά η νέα θεατρική περίοδος του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Βόλου. Οι παραστάσεις της νέας παραγωγής ξεκινούν απόψε, Τετάρτη 15 Νοεμβρίου στο «Θέατρο της Παλαιάς Ηλεκτρικής Εταιρείας» στις 9:15 μμ. Η επίσημη πρεμιέρα θα δοθεί το Σάββατο 18 Νοεμβρίου στις 9.15μμ. Η παραγωγή εντάσσεται στο πλαίσιο της Προγραμματικής Σύμβασης 2017 μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, του Δήμου Βόλου και του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου.
Η σκηνοθεσία του έργου ανήκει στον Γρηγόρη Γαλάτη, τα σκηνικά στον Αλέξανδρο Ψυχούλη και η μουσική στον Κωστή Δρυγιανάκη. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Νιόβη Κωστοπούλου, Γρηγόρης Γαλάτης, Θανάσης Ζέρβας και Βλάσης Ζώτης.
«Η Μέθοδος Γκρόνχολμ», που έκανε τον Καταλανό συγγραφέα παγκοσμίως γνωστό, πρωτοπαίχτηκε στο Εθνικό Θέατρο της Καταλονίας το 2003 και έκτοτε παρουσιάσθηκε σε πολλές σκηνές ευρωπαϊκών θεάτρων. Το 2005 προβλήθηκε η ταινία με τίτλο «El Metodo» βασισμένη στο έργο και κέρδισε δύο βραβεία Goya, το ένα από τα οποία ήταν αυτό του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου.
Ο Τζόρντι Γκαλθεράν προκάλεσε αίσθηση με τον επίκαιρο και διεισδυτικό χαρακτήρα της γραφής του, που συνδυάζει το δραματικό ύφος με το χιούμορ κα την ιδιαίτερη πλοκή. Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 2007 στο «Θέατρο Τέχνης» του Καρόλου Κουν. Χαρακτηρίστηκε «εργασιακό θρίλερ» που ανακαλεί την ασφυκτική ατμόσφαιρα του «Κεκλεισμένων των Θυρών» του Ζ. Π. Σαρτρ και τον απάνθρωπο ανταγωνισμό του Glengarry Glen Ross του Ντ. Μάμετ.
Ο Ισπανός συγγραφέας Τζόρντι Γκαλθεράν γεννήθηκε το 1964 στη Βαρκελώνη. Σπούδασε Καταλανική φιλολογία στο πανεπιστήμιο της ίδιας πόλης. Ξεκίνησε να γράφει το 1988 και αρχικά σκηνοθετεί ο ίδιος τα έργα του σε ερασιτεχνικές παραστάσεις. Το 1995 για πρώτη φορά αποφασίζει να συμμετάσχει σε θεατρικούς διαγωνισμούς με τα δύο του έργα: “Paraules encadenades” και “Dakota”, για τα οποία απέσπασε αρκετά βραβεία. Είναι επίσης ο δημιουργός αρκετών τηλεοπτικών σειρών για την καταλανική τηλεόραση, ενώ έχει γράψει και μία σειρά διηγημάτων, καθώς και συγγραφέας σεναρίων για τον κινηματογράφο. Συνεργάζεται συστηματικά με σημαντικά έντυπα της Καταλονίας και γράφει στα καταλανικά και στα ισπανικά.
Η ιδέα για το έργο βασίζεται σε ένα πραγματικό εύρημα. Σε ένα κάδο σκουπιδιών στη Βαρκελώνη βρέθηκαν έγγραφα με σημειώσεις ενός υπαλλήλου του τμήματος προσωπικού γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Ήταν γεμάτες σεξιστικά, ξενοφοβικά και σκληρά σχόλια για τους υποψηφίους για μία θέση ταμία. Αν και δεν τους γνώριζε προσωπικά, η θέση ισχύος απέναντι τους τον έκαναν αδυσώπητο.
Ο ίδιος ο Γκαλθεράν αναφέρει: «Η ιδέα του παιχνιδιού ως αναγωγή στις ανθρώπινες σχέσεις, παιχνίδι το οποίο πάντα υπάρχει στα έργα μου, μετατρέπεται στο συγκεκριμένο έργο στην απόλυτο σύνδεσμο: οι πρωταγωνιστές παίζουν μεταξύ τους και το κοινό προσκαλείται να συμμετάσχει μαζί τους, προσπαθώντας να ανακαλύψει ποιο είναι το ψέμα και ποια η αλήθεια, εάν και όπου αυτό είναι δυνατόν», και «Η Μέθοδος Γκρόνχολμ αποπειράται να μιλήσει για τη σκληρότητα στις εργασιακές σχέσεις. Και θέλησα να το κάνω αυτό με αφορμή μία από τις πλέον απάνθρωπες διαδικασίες που υφίστανται στον εργασιακό κόσμο: την επιλογή προσωπικού».
«Τρεις άνδρες και μια γυναίκα βρίσκονται στα γραφεία μιας Εταιρείας προκειμένου να δώσουν συνέντευξη, διεκδικώντας την αξιοζήλευτη θέση του εμπορικού διευθυντή. Προέρχονται ήδη από το χώρο των εταιρικών στελεχών, ειδικότερα από τον ανταγωνιστικό χώρο της «αγοράς στελεχών» και εμφανίζονται έτοιμοι για όλα. Έχουν αποδεχθεί τους σκληρούς όρους επιβίωσης στο εργασιακό τους περιβάλλον, έχουν εξασκηθεί στην πίεση, έχουν ασκήσει οι ίδιοι το σύγχρονο μάνατζμεντ επιλογής προσωπικού, έχουν εφαρμόσει ψυχολογικά πορτρέτα, τεστ προσωπικότητας και τακτικές διοίκησης, έχουν παρακολουθήσει σεμινάρια δυναμικής ομάδας, έχουν προσλάβει κι έχουν προσληφθεί, έχουν απολύσει κι έχουν απολυθεί… Θα δώσουν λοιπόν άλλη μια συνέντευξη, για να κατακτήσουν καλύτερη θέση σε αυτόν τον κόσμο που τους γέννησε και που θεωρούν ότι γνωρίζουν κι ελέγχουν καλά.
Η γνώση και η αποδοχή των όρων του παιγνιδιού είναι η εκ των ουκ άνευ συνθήκη για την επιβίωση σε μια αγορά όχι μόνο άγριου καπιταλισμού αλλά κυρίως απρόσωπου, διεθνοποιημένου τόσο, που το αφεντικό είναι εντελώς αόρατο, κανείς εν τω αναφέρει, αφεντικό είναι το ίδιο το σύστημα, παίρνοντας διαστάσεις σχεδόν μεταφυσικές….
Δεν θα δοθούν ατομικές συνεντεύξεις, αλλά θα βρεθούν όλοι εγκλωβισμένοι σε τέσσερεις τοίχους, εποπτευόμενοι από το Αόρατο μάτι της Εταιρείας, για να περάσουν από δοκιμασίες ψυχολογικού χαρακτήρα, ου θα αξιολογηθούν από άγνωστα άτομα, σε άγνωστο πλαίσιο, με άγνωστους κανόνες. Το έδαφος μοιάζει με κινούμενη άμμο. Η εξίσωση είναι γεμάτη άγνωστους Χ, για δυνατούς λύτες.
Σε ένα οργουελικό τοπίο, η Εταιρεία γνωρίζει τα πάντα. Προσωπικά μυστικά, πάθη, δράματα. Η παρακολούθηση είναι δεδομένη και αποδεκτή. Η ψυχή τους στο πιάτο….» (Όλγα Μοσχοχωρίτου, 2007, από τον πρόλογο του βιβλίου «Η μέθοδος Γκρόνχολμ», εκδ. Παρισιάνου Α.Ε.)
«Αλήθειες και ψέματα μπερδεύονται, ανθρώπινες ζωές τοποθετούνται κάτω από το μικροσκόπιο. Τεχνικές γελοιοποίησης χρησιμοποιούνται κατά κόρον. Προσωπικά δεδομένα στην κρεατομηχανή. Αν σπάσεις, έχασες. Η πόρτα κλείνει πίσω σου. Σασπένς, χιούμορ, εξυπνάδα εναλλάξ.» (Ειρήνη Αϊβαλιώτου, catisart).
«Όσο περνάει η ώρα, ο ανταγωνισμός αυξάνεται, οι ισορροπίες και οι συμμαχίες αλλάζουν διαρκώς, οι μάσκες πέφτουν, η ευγένεια χάνεται και τα μαχαίρια ακονίζονται. Μέχρι να φτάσουμε στο φινάλε, που μετά από μία συνεχή σειρά εκπλήξεων, είναι ένα από τα πιο δυνατά φινάλε που έχουμε δει στο σύγχρονο θέατρο.». (Ειρήνη Μάρκου, mytheatro.gr).
«Δεν ψάχνουμε έναν καλό άνθρωπο που μοιάζει τσόγλανος. Αυτό που θέλουμε είναι ένας τσόγλανος που να μοιάζει καλό άνθρωπο» καταλήγει η Μερσέδες στο έργο.
Η παράσταση ανεβαίνει έως τις 22 Δεκεμβρίου σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα: Νοέμβριος: 15, 17, 18, 24, & 25/11: 9.15μμ & 22, 26 & 29/11: 8μμ, Δεκέμβριος: 1, 2, 8, 9, 15, 16, 21, & 22/12: 9.15μμ & 3, 6, 10, 13, 17 & 20/12 : 8μμ
Πληροφορίες-προπώληση εισιτηρίων στο «Δίαυλο» (Σκενδεράνη 11, τηλ. 2421033692) και στο Ταμείο του Θεάτρου (2421027441), www.doepap.gr, fb: Τέχνες στο Βόλο, fb: Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βόλου-Δηπεθε Βόλου.