Στην τελική ευθεία για τη διεξαγωγή για τέταρτη συνεχή χρονιά του «4ου Φεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου» στις 3, 4, 5 και 6 Απριλίου 2019 στην πόλη μας (στο Πολιτιστικό Κέντρο Ν. Ιωνίας), έχει μπει η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δ. Βόλου, μαζί με τους συνδιοργανωτές, συμμετέχοντες, αρωγούς και χορηγούς. Οι δηλώσεις-προεγγραφές συνεχίζονται (για τη σωστή οργάνωση των εργαστηρίων), ενώ σημειώνεται ότι όλες οι δράσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, θεατρικές και κουκλοθεατρικές παραστάσεις, χορωδιακά, χορευτικά και μουσικά δρώμενα κ.λ.π. παρέχονται ΔΩΡΕΑΝ. Οι συμμετέχοντες μπορούν να παρακολουθήσουν όσα και όποια εργαστήρια επιθυμούν.
Το πρόγραμμα για το «4ο Φεστιβάλ παιδικού και εφηβικού βιβλίου» Βόλος, 3-6 Απριλίου 2019!!!
Πρόγραμμα
Τετάρτη 3 Απριλίου
Πρωινές δράσεις
10.00-11.00
Εργαστήριο 1: Ωδείο Μελωτρόπιο – Εργαστήρι Μουσικής και Τέχνης. Εργαστήρι κατασκευής αυτοσχέδιων οργάνων με απλά – ανακυκλώσιμα υλικά. Μουσικό παιχνιδοδρώμενο… Μια δράση για παιδιά 6-10 ετών.
Εργαστήριο 2: Σοφία Νέμα, «Ο γάμος του Κοντοπίθαρου», Πατάκης. Μια δράση για παιδιά 6-10 ετών. Ο Κοντοπίθαρος, βασιλιάς της Πλατανοχώρας, τα έχει όλα στη ζωή. Του λείπει μόνο λίγο μπόι και μια καλή σύζυγος για να κυβερνήσει μαζί της το βασίλειό του. Αποφασίζει λοιπόν να διοργανώσει μια ωραία γιορτή, όπου θα προσκληθούν υποψήφιες νύφες έτσι ώστε να διαλέξει την ιδανική. Τα πράγματα όμως, δεν θα εξελιχθούν τόσο καλά. Ο άρχοντας Παραδόπιστος και η κόρη του Ψηλομύτα, προκαλούν μεγάλη ανακατωσούρα στη γιορτή και πρόβλημα στον Κοντοπίθαρο. Μια ιστορία, που θα μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε τους δικούς μας θησαυρούς και τις πραγματικές αξίες της ζωής.
Εργαστήριο 3: ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, (αριθμός συμμετεχόντων 20) Εργαστήρι βιωματικό για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Περισσότερες πληροφορίες για το εργαστήρι και δηλώσεις συμμετοχής στο 24210 23439 και 77055 ή στο info@kethea – pilotos.gr).
11.00-12.00
Εργαστήριο 1: Έπη Μίχη, “Ο παππούς μου και ο κύριος Αλτσχάιμερ”, Πάραλος. Ένα παραμύθι για μικρούς και μεγάλους. Μια δράση για παιδιά 7-14 ετών. Μέσα από τα μάτια ενός μικρού παιδιού και συγκεκριμένα μέσα από μια ονειρική ξενάγηση στον ανθρώπινο εγκέφαλο, ενημερώνονται οι αναγνώστες για τη νόσο του Αλτσχάιμερ και καλλιεργείται μέσω της γνώσης η αποδοχή και η ενσυναίσθηση, αφού μαθαίνουν να βλέπουν την ασθένεια αυτή “μέσα από τα μάτια του άλλου”. Ταυτόχρονα στο δεύτερο μέρος του παραμυθιού, οι ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τη νόσο βοηθούν μικρούς και μεγάλους να γνωρίσουν, να κατανοήσουν και να αποδεχτούν αυτή την κατάσταση, που ταλαιπωρεί στη χώρα μας περίπου 200.00 ανθρώπους που νοσούν και 400.000 άτομα που τους φροντίζουν. Στο τρίτο μέρος του βιβλίου, μικρά παιχνίδια, λαβύρινθοι, ζωγραφιές και κρυπτόλεξα σε συνδυασμό με την έντονη και χαρούμενη εικονογράφηση, θα κάνουν την απασχόληση των παιδιών ευχάριστη και ενδιαφέρουσα.
Εργαστήριο 2: Ευφροσύνη Γατή, ‘’Εύθραυστη ευτυχία’’, ΄Ηρα. Μια δράση για εφήβους. Η ζωή της μικρής Ρωξάνης και της αδερφής της Αριστέας, δυσκολεύει περισσότερο όταν η μεγαλύτερη αδερφή τους, η Τασούλα, το σκάει από το σπίτι. Η ντροπή και ο φόβος για την πατρική εξουσία και την κλειστή κοινωνία εντείνει προβλήματα στο μικρό χωριό, που οδηγούν στην καταστροφή. Η Ρωξάνη φυγαδεύεται στη συμπρωτεύουσα από τη μητέρα της. Χρόνια αργότερα, οι ζωές τους συγκρούονται. Καθώς το παρελθόν στοιχειώνει γι’ άλλη μια φορά το παρόν, η ευτυχία φαντάζει εύθραυστη και την αξίζουν μόνο όσοι έχουν τη δύναμη να παλέψουν ξανά για να τη βρουν. Με αφορμή το πρώτο βιβλίο της που πραγματεύεται ακραία γεγονότα στους κύκλους ζωής των ηρώων, όπως είναι η ενδοοικογενειακή βία, η αποστέρηση συναισθημάτων, ακόμη και παραβατικές ενέργειες, η συγγραφέας σας καλεί να συμμετέχετε σε ένα εργαστήρι με σκοπό την ενημέρωση για την κακοποίηση, σε όποια της μορφή. Να ευαισθητοποιήσει και να παρακινήσει. Να φωνάξει μαζί σας πως πρέπει να παλεύουμε για την ευτυχία μας.
12.00-13.00
Εργαστήριο 1: Αγγελική Θάνου, Φύγε….φόβε…Μια βιωματική εργαστηριακή εμπειρία για τη διαχείριση των φοβογόνων ερεθισμάτων και την ενδυνάμωση των συμμετεχόντων απέναντι στο φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας. Μια δράση για παιδιά σχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Η δράση βασίζεται στα βιβλία της: «Το ψάρι που προσπαθεί, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας» και «Τα μυστικά του ουράνιου τόξου», Πατάκης. Τεχνικές: Αφήγηση, παιχνίδια ρόλων, αυτοσχεδιασμοί, εργασία σε ομάδες, ασκήσεις φαντασίας.
Εργαστήριο 2: Λαμπράκη Ελένη, ” Το ταξίδι της Νεφέλης στο Προϊστορικό Διμήνι”, Πηγή. Μια δράση για παιδιά 9-12. Πώς βρέθηκε η Νεφέλη από το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου στο αρχαίο Διμήνι, πριν ακόμη γίνει η Αργοναυτική εκστρατεία; Μπαίνουμε κι εμείς στη μηχανή του χρόνου και παίζοντας ζωντανεύουμε τη Νεολιθική Εποχή. Κατασκευάζουμε εργαλεία, υφαίνουμε στον αργαλειό, στολιζόμαστε με κοσμήματα, πλάθουμε/ζωγραφίζουμε αγγεία και ειδώλια… Το καλάθι της γιαγιάς της Ηλιαχτίδας κρύβει τόσους θησαυρούς!
Εργαστήριο 3: Δόξα Κωτσαλίδου, “Ο Μικρός Σταυραετός”, Γράφημα. Μια δράση για παιδιά 5-8 ετών. Ένα παραμύθι συμβολικό για τη διαφορετικότητα, την υπομονή και επιμονή, την αγάπη και τη φιλία, την ψυχική αντοχή και τέλος τη δικαίωση κάθε αγώνα. Αλλά, κατά βάθος, η συγγραφέας μιλά για τον Χριστό, τα πάθη και την Ανάστασή του. Στο τέλος του παραμυθιού φαίνεται αυτή η σύνδεση, ενώ σε όλη την πλοκή, ακολουθούμε τον αγώνα ενός μικρού κόκκινου χαρταετού να καταφέρει να πετάξει χωρίς σπάγκο και χωρίς καμιά βοήθεια!
Απόγευμα
18.00 Επίσημα Εγκαίνια 4ου Φεστιβάλ Παιδικού Βιβλίου. Χαιρετισμοί. Πολιτιστικές εκδηλώσεις (Το αναλυτικό πρόγραμμα συμμετεχόντων για όλες τις δράσεις του τετραημέρου, θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες)
Πέμπτη 4 Απριλίου
Πρωινές δράσεις
10.00-11.00
Εργαστήριο 1: Άρης Τσικοντούρης, «Ο θησαυρός των πειρατών», Αρτέον. Μια δράση για παιδιά 8-13 ετών. Ένα συναρπαστικό ταξίδι στη χρυσή εποχή των πειρατών στις θάλασσές μας». Ο Άρης Τσικοντούρης καταγράφει όλη τη ναυτική ορολογία και την ιστορία των πειρατών και τα παρουσιάσει ως ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα, με τη μορφή χειρόγραφου από ναυαγό πειρατή που άλλαξε ρότα στη ζωή του και θέλησε ν’ αφήσει ενέχυρο στις επόμενες γενιές όχι τα ανδραγαθήματά του, για τα οποία δεν είναι περήφανος, αλλά την καθημερινότητά του και τις συνήθειες των πειρατών στους οποίους ανήκε!
Εργαστήριο 2: Κωνσταντίνος Βλαστάρης, «Ο τρελός», Πατάκης. Μια δράση για παιδιά 7-10 ετών. Δυο φίλοι θα ζήσουν μια περιπέτεια πάνω στη σκακιέρα. Ο ένας, ο «τρελός», είναι αξιωματικός κι ο άλλος ένα μικρό πιόνι. Τι θα κάνει ο τρελός όταν δει ότι ο φίλος του κινδυνεύει; Μέχρι πού θα φτάσει για να σώσει αυτόν αλλά και ολόκληρη την παρτίδα; Ο μαύρος αξιωματικός παραμονεύει… Η δράση περιλαμβάνει ανάγνωση αποσπασμάτων με παράλληλη παντομίμα από τον «Τρελό» Αξιωματικό, παιχνίδι της παγωμένης φωτογραφίας. Πάνω σε επιδαπέδια σκακιέρα παριστάνουμε οι ίδιοι τα πιόνια και μαθαίνουμε τις κινήσεις τους, το παιχνίδι με το ζάρι, το παιχνίδι με το σεντόνι-σκακιέρα. Θα ζωγραφίσουμε εικόνες της ιστορίας με μουσική υπόκρουση το τραγούδι «Το σκάκι»(Στίχοι: Μανώλης Αναγνωστάκης – Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Εκτέλεση: Γεράσιμος Ανδρεάτος).
Εργαστήριο 3: Συνάντηση ανάγνωσης του βιβλίου «Ο Μικρός Πρίγκιπας»
Το 30ό Δημοτικό Σχολείο Βόλου και το Κέντρο Γαλλικής Γλώσσας της Παπαγιώτη Δέσποινας σε συνεργασία με τον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο Βόλου, διοργανώνουν μια συνάντηση ανάγνωσης από μαθητές τους, του βιβλίου “Ο Μικρός Πρίγκιπας” του Antoine de Saint-Exupéry, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας και την έναρξη δράσεων γύρω από τη Γαλλοφωνία. Οι μαθητές θα διαβάσουν αποσπάσματα από το βιβλίο του «Μικρού Πρίγκιπα» και με την ανάγνωσή τους θα μεταφέρουν στο κοινό τα μηνύματα ζωής που δίνει ο Σαιντ Εξυπερύ μέσα απ΄το βιβλίο.
11.00-12.00
Εργαστήριο 1: Κατερίνα Θεοδωράκη, «Με το ΑΛΦΑ με το ΒΗΤΑ φτιάχνουμε την ΑΛΦΑΒΗΤΑ», Γράφημα. Μια δράση για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Το βιβλίο αυτό επιδιώκει την καλλιέργεια της φωνολογικής επίγνωσης του παιδιού με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο, μέσα από ποιήματα, ερωτήσεις και ασκήσεις, ώστε αβίαστα το παιδί να προετοιμαστεί και να αποκτήσει την αναγνωστική ικανότητα. Ένα εργαστήριο που θα βοηθήσει τους μικρούς μαθητές και τις μικρές μαθήτριες μέσα από το παιχνίδι, το ρυθμό και τις δραστηριότητες να αγαπήσουν την αλφαβήτα και το γραπτό λόγο.
Εργαστήριο 2: Μαίρη Κανάκη, «Ο Σήφης λέει…». Δράση βασισμένη στο μυθιστόρημα «Ο Σήφης ψάχνει χώρο», ΤΟ ΔΟΝΤΙ. Μια δράση για παιδιά 12-15 ετών. Βιωματικό εργαστήριο για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της κριτικής σκέψης των παιδιών. Δίνει την ευκαιρία για γόνιμο διάλογο και επικοινωνία, ενισχύει την ικανότητά τους να εκφράζονται δημόσια με άνεση και τέχνη και τους ωθεί να γίνουν καλοί ομιλητές και ακροατές ώστε να επεξεργάζονται σωστά κάθε πληροφορία. Τα παιδιά επιχειρηματολογούν για θέματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά στη σχολική και κοινωνική ζωή και προσπαθούν να πείσουν τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Ακούγονται αντίθετες απόψεις και επιχειρήματα, ενώ οι συμμετέχοντες αλλάζουν «θέση», τόσο κυριολεκτικά μετακινούμενοι στον χώρο, όσο και μεταφορικά υιοθετώντας διαφορετική άποψη από την αρχική.
12.00-13.00
Εργαστήριο 1: Ζήσης Παπαϊωάννου, «Η μαγική ηχώ της Επιδαύρου», Μιχάλης Σιδέρης. Μια δράση για παιδιά 7-12 ετών. Η μικρή Βασιλική, στα όνειρά της, ανακαλύπτει την… ηχώ, που ξεδιπλώνεται και γιγαντώνεται, αποκαλύπτοντάς της έναν άλλο κόσμο! Αναρωτιέται ποιος θα μπορούσε να ακούσει τη δική της ηχώ… Αντικρίζοντας με υπερηφάνεια και ελπίδα την επιβλητική Επίδαυρο, αγναντεύει ένα τοπίο που μοιάζει σαν σκηνικό παλαιάς εποχής. Με τη δύναμη της φωνής της ανακαλύπτει έναν δικό της ηχητικό κόσμο, τον κόσμο με ηχώ. Το όνειρό της πραγματοποιείται. Όμως μεταπηδά στο σπίτι του θεού Ιατρού της αρχαιότητας, στο Ασκληπιείο. Τα επιφωνήματά της κατακλύζουν όλο το αρχαίο θέατρο και βρίσκει την απάντηση: αυτές οι σωστά δομημένες πέτρινες, φαρδιές θέσεις που στέκονται αγέρωχες στον χρόνο, είναι η αιτία της εξαίσιας ακουστικής που κάνει δυο λέξεις να ακούγονται παντού! Δυο λέξεις στο δωμάτιο, δίχως αποτέλεσμα.
Εργαστήριο 2: Σαραντινού Ελευθερία, «Οι Θεοί του Ολύμπου και η Γέννησή τους», Γράφημα. Μια δράση για παιδιά 7-12. Ποιοι είναι τελικά οι περίφημοι Θεοί του Ολύμπου και πώς γεννήθηκαν; Ποια είναι τα σύμβολά τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους; Πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος σύμφωνα με τον αρχαίο ποιητή Ησίοδο; Δεκατέσσερεις Ολύμπιοι Θεοί, αλλά και η ίδια η Γη, μας συστήνονται αυτοπροσώπως και μας μιλούν για τον εαυτό τους και για τις απαρχές του κόσμου σύμφωνα με την αρχαιοελληνική μυθολογία». Η παρουσίαση θα ξεκινήσει με ανάγνωση μικρού αποσπάσματος και παρουσίαση των θεών από τη συγγραφέα. Ακολουθούν και άλλες δράσεις με καρτέλες αντιστοίχισης συμβόλων-θεών, αινίγματα, παιχνίδι μνήμης και ζωγραφική.
Απογευματινές δράσεις
17:00-18:00
Εργαστήριο 1: Έλενα Νταβλαμάνου – Αθανασία Ελευθερούλη, «Το αγόρι από τον κόσμο των χρωμάτων» Ήρα Εκδοτική. Μια δράση για παιδιά 6-9 ετών. Το βιβλίο «Το αγόρι από τον κόσμο των χρωμάτων» είναι ένα βιβλίο για τη φιλία, την απομόνωση, την ενδοοικογενειακή λεκτική βία, τον φόβο, την αναγνώριση του ταλέντου. Θα πραγματοποιηθεί αφήγηση του παραμυθιού με τη συνοδεία μουσικής και χορωδίας, συζήτηση για τους ήρωες του παραμυθιού και τους φόβους τους. Με αφορμή την ιστορία θα ακολουθήσουν δράσεις για τα χρώματα, τα θετικά και αρνητικά συναισθήματα.
Εργαστήριο 2: Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Β. Μπατάκας, «Τα λόγια της στεριάς και της θάλασσας» και «Ο… «πειρατής» με τη κόκκινη βαρκούλα», «ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ». Μια δράση για παιδιά από 6 – 13 ετών. Πρόκειται για δύο παιδικά βιβλία εμπνευσμένα από τα παιδικά βιώματα και τις εμπειρίες του συγγραφέα κοντά στο παράκτιο αλιέα πατέρα του, αλλά και από τη ζωή και την κίνηση του ζωικού βασιλείου. Μέσα από τα κείμενα και το διάλογο που θα προκύψει με τα παιδιά θα αναδειχθούν οι ξεχασμένες από τους πολλούς αρετές, όπως της έμπρακτης αγάπης για το Θεό, τον συνάνθρωπο, τα ζώα και τη φύση, της εργατικότητας, της αλληλεγγύης, του σεβασμού προς τους γονείς και τους μεγαλύτερους, της φιλοπονίας, της αποδοχής του διαφορετικού κ.α.
17.00-18.30
Εργαστήριο για ενήλικες
Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) Βόλου – Ρούμπου Χριστίνα, Σύμβουλος Ψυχολόγος και Τιλελή Αλεξάνδρα, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, “Μια δεύτερη ευκαιρία στου «Άλλου» την ιστορία” .
Οι δεύτερες ευκαιρίες είναι σημαντικές στη ζωή μας… Έχετε και εσείς αναρωτηθεί: «Αξίζει να δώσω μια δεύτερη ευκαιρία;». «Μου αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία;», «Πώς μπορώ να αξιοποιήσω με τον καλύτερο τρόπο τη δεύτερη ευκαιρία που μου δόθηκε;», «Πρέπει πάντα να δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία;».
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ενήλικες που είναι … ανοιχτοί στις δεύτερες ευκαιρίες. Στόχος του εργαστηρίου είναι να πραγματευτούμε τις δεύτερες ευκαιρίες με βιωματικό τρόπο και τη χρήση τεχνικών της Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
18.00-19.00
Εργαστήρι 1: Μαρία Αρφέ, Ο Νικολάκης και το πασχαλινό αυγό», ΄Ηρα Εκδοτική. Μια δράση για παιδιά από 6 έως 9 ετών. Πρόκειται για μια πασχαλινή παιδική ιστορία γεμάτη χρώματα και μυρωδιές! Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τα πασχαλινά έθιμα, μέσα από τις περιπέτειες μιας όμορφης παρέας. Κάτι παράξενο γίνεται μια Μ. Πέμπτη όταν η κυρία Αργυρό βάφει τα αυγά και ψήνει τσουρεκάκια. Πώς η σκανταλιά του μικρού Νικόλα θα προκαλέσει σε όλους μια μεγάλη έκπληξη και πώς θα ανατραπεί η ιστορία με την παρουσία ενός “νέου φίλου” στο σπίτι; Όλα τα ερωτήματα θα απαντηθούν μέσα από βιωματικές δράσεις, τραγούδι, ζωγραφική και κατασκευές. Θα παρουσιασθεί η τεχνική της διακόσμησης αυγών Kraslice και τα παιδιά θα συμμετέχουν σε εργαστήρι διακόσμησης αληθινών αυγών.
Εργαστήριο 2: Λίνα Βαλασσά, ” Αναγνωρίζοντας και εκφράζοντας συναισθήματα “. Εργαστήριο δράσης για παιδιά 10-12 ετών με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού υλικού πρόληψης του ΚΕ.Θ.Ε.Α, με τίτλο “Δεξιότητες για παιδιά Δημοτικού Σχολείου”. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να βοηθήσει τα παιδιά να εντοπίσουν τα συναισθήματα που είναι κοινά στα παιδιά και τους νέους ανθρώπους, να καταλαβαίνουν ότι οι εκφράσεις του προσώπου είναι μόνο ένα μέρος έκφρασης των συναισθημάτων, να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα και αισθήματα. Παιχνίδια γνωριμίας, ασκήσεις εμπιστοσύνης, χωρισμός σε ομάδες και υποομάδες θα οδηγήσουν τα παιδιά στην έκφραση των συναισθημάτων τους, που θα γίνει με ζωγραφική, γραπτή και προφορική έκφραση.
19.00 Μουσικές εκδηλώσεις- Πολιτιστικά δρώμενα
Παρασκευή 5 Απριλίου
Πρωινές δράσεις
10.00-11.00
Εργαστήριο 1: Ελισάβετ Τάρη, «Όταν η γοργόνα συνάντησε τον Αλέξανδρο», Διάπλους. Μια δράση για παιδιά από 7 -10 ετών. Μια παραμυθοϊστορία με θέμα τη γοργόνα, την αδερφή του Μεγαλέξανδρου, που μ’ έναν μαγικό τρόπο αποκτά πόδια και περπατά στην Αλεξάνδρεια, στην πόλη που ίδρυσε και έδωσε το όνομά του, για να τον βρει. Ο μικρός ψαράς, ο Καρίμ, θα τη βοηθήσει στην περιπλάνηση αυτή.Μέσα από την αφήγηση, τη συζήτηση και τη δραματοποίηση, τα παιδιά θα ταξιδέψουν στην ιστορία και θα γνωρίσουν τον Αλέξανδρο και τα κατορθώματά του. Θα τον βρουν άραγε στην πόλη αυτή για να απαντήσουν στο αιώνιο ερώτημα της γοργόνας: “Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;”
Εργαστήριο 2: Μαριάμ Πολυγένη, «Η Εριέττα και το βιβλίο της φαντασίας», Σαΐτης. Μια δράση για παιδιά 8-12 ετών. Ένα αλλιώτικο βιβλίο. Μια ιστορία γεμάτη από φαντασία και δίψα για γνώση! Η ηρωίδα μας, η Εριέττα, μετά από τόσα συναρπαστικά ταξίδια γνώσης στις σελίδες του Βιβλίου Φαντασίας, νιώθει πιο έξυπνη από όσα είχε μάθει μαζί του κι ανυπομονεί για τα επόμενα ταξίδια της παρέα με τα υπόλοιπα βιβλία της βιβλιοθήκης της. Έπαψε πια να αγνοεί τα βιβλία της κι υποσχέθηκε στον εαυτό της, να ξοδεύει περισσότερο χρόνο σε ό,τι αγαπά. Γιατί, κανείς δεν ξεχνά ό,τι αγάπησε κι ό,τι διδάχθηκε.
Εργαστήριο 3: Ζωή Παπαδάκη, “Ρίνος, το πιο ξεχωριστό μπαλόνι”, Πνοή. Μια δράση για παιδιά 5-8 ετών. Πώς νιώθει άραγε κάποιος όταν είναι διαφορετικός από τους άλλους; Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, ο Ρίνος, είναι ένα μικρό κίτρινο μπαλόνι σε αντίθεση με τους εντυπωσιακούς κατοίκους της Μπαλονούπολης. Μέσα από μια συναρπαστική περιπέτεια, ο μικρός Ρίνος θα καταφέρει να δώσει ένα μάθημα ζωής σε όλα τα μπαλόνια της πόλης και θα ανακαλύψει ότι η πραγματική ομορφιά και η μοναδικότητα δεν βρίσκονται σε έναν καθρέφτη, αλλά βαθιά μέσα μας.
11:00-12:00
Εργαστήριο 1: Μερκούρης Αυτζής, «Φλω και Τιμολέων, το κάλεσμα της φώκιας», Ψυχογιός. Μια δράση για παιδιά 8-12 ετών. Μια φώκια βρίσκεται τραυματισμένη στη Φούρκα Χαλκιδικής. Η Φλω, κόρη του γιατρού Πέτρου Καλομοίρη και ξαδέρφη του Έρικ, τη βαφτίζει Τιμολέοντα και όλοι μαζί φροντίζουν να τη μεταφέρουν στη MΟm στην Αλόννησο. Στο νησί, εκτός από τον καπετάν Πυθαγόρα, θα γνωρίσουν πολλούς φίλους, μικρούς και μεγάλους. Θα μοιραστούν μοναδικές στιγμές με τις φώκιες Monachus- Monachus. Τα παιδιά με αφορμή τον τίτλο του βιβλίου θα έχουν τη δυνατότητα να σκιαγραφήσουν το προφίλ των βασικών ηρώων της ιστορίας, της Φλω και του Τιμολέοντα, και μέσω της συζήτησης που θα ακολουθήσει και των ερεθισμάτων που η ίδια η ιστορία προσφέρει, θα ανταλλάξουν απόψεις γύρω από τη ζωή της φώκιας, τη Mom, και το Θαλάσσιο Πάρκο των Βορείων Σποράδων.
Εργαστήριο 2: Νίκος Καρμοίρης, «Ο Γίγαντας», Πνοή. Μια δράση για παιδιά 5-8 ετών. Έχετε δει ποτέ Γίγαντα; Να πατά στο χώμα και να τρίζει η γης; Να μαζεύει τους καρπούς μεμιάς από τα δέντρα; Να σηκώνει ανθρώπους στα χέρια του; Κι όμως κάποτε υπήρχε ένας Γίγαντας που ζούσε σε κάποιο χωριό δίπλα στο ποτάμι. Ήταν αγαπητός απ’ όλους, αλλά ένα αγόρι, ο μικρός Λεωνίδας, τον φοβόταν. Μέχρι που μια τυχαία συνάντηση μαζί του τον έκανε ν’ αλλάξει γνώμη…Μια ιστορία για τις φοβίες και τη δύναμη της φιλίας. Ένα τρυφερό παραμύθι με πολλαπλά μηνύματα αισιοδοξίας, για τη σημασία των υγιών προτύπων στη ζωή ενός παιδιού και για τον κύκλο της ζωής που δεν κλείνει ποτέ.
Εργαστήριο 3: Βασιλική Ρουμελιώτου, «Μην πας, φωκάκι», Πάπυρος. Μια δράση για παιδιά 4-7 ετών. Μιλώντας στα παιδιά μας για τους αγνώστους. Η εκπαίδευση σε θέματα αυτοπροστασίας είναι ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα που μπορούμε να δώσουμε σε ένα παιδί. Μέσα από το κείμενο, την ενσάρκωση των χαρακτήρων, το παιχνίδι ρόλων και το τραγούδι βοηθάμε τα παιδιά μας απλά και τρυφερά, με ένα βιωματικό τρόπο, να κατανοήσουν και να εστιάσουν σε δύο παραμέτρους : α) ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ακολουθήσουν κάποιον άγνωστο και β) ότι αυτός ο άγνωστος θα προσπαθήσει να τα δελεάσει.
12:00-13:00
Εργαστήριο 1: Φωτεινή Βασιλείου, “Μια άδεια κουβαρίστρα”, Μίνωας. Μια δράση για παιδιά 6-9 ετών. Η Αλίκη είναι ένα παιδί που ενώ τα έχει όλα, δυσκολεύεται να βιώσει τη χαρά κι όταν τελικά τα καταφέρνει, η χαρά της διαρκεί ελάχιστα. Όλα αυτά αλλάζουν όταν ο παππούς της τής χαρίζει ένα ξύλινο κουτί. Αυτό που ανακαλύπτει η Αλίκη μέσα στο κουτί είναι πολλά περισσότερα από μια άδεια κουβαρίστρα. Η συγγραφέας καλεί τα παιδιά να συμμετέχουν σε ένα διαδραστικό εργαστήρι κοινωνικό-συναισθηματικής εκπαίδευσης, ώστε να κατανοήσουν τη διαφορά ανάμεσα στη βραχύχρονη και μακρόχρονη χαρά, να μάθουν να εκτιμούν την προσοχή τους στην παρούσα συναισθηματική τους κατάσταση και να είναι σε επαφή με την πραγματική πηγή της χαράς στη ζωή και τις αξίες της προσφοράς και της ευγνωμοσύνης.
Εργαστήριο 2: Αντώνης Λαμπρινίδης, «Το αηδόνι και η μελωδία της αγάπης», Σαΐτης. Μια δράση για παιδιά 8-12 ετών. Το µικρό αηδόνι κάνει µεγάλη προσπάθεια για να βρει φίλους και να µοιραστεί µαζί τους τη ζωή στο αγαπηµένο του δάσος. Αλλά δεν τα καταφέρνει. Η κουκουβάγια τού δίνει µια σοφή συµβουλή. Έτσι, ξεκινά ένα µεγάλο ταξίδι για να βρει τον εαυτό του και να πιστέψει σ’ αυτόν. Κατά τη διάρκειά του θα βιώσει, θα µάθει και θα νιώσει πολλά. Τι θα συµβεί, άραγε, όταν επιστρέψει στην παλιά του φωλιά; Ένα κείµενο για την πορεία προς την αυτογνωσία και την κοινωνική αποδοχή, τη δύναµη της πίστης, την αξία της προσπάθειας και τις αλήθειες της ζωής.
Εργαστήριο 3: Σπύρος Σιδέρης, «΄Ιδιοι μα και διαφορετικοί», Διάπλους. Μια δράση για παιδιά 4-7 ετών. Μια ιστορία …πρωτότυπη και διαφορετική για τη διαφορετικότητα. Δυο ζωάκια που ζουν στο δάσος, τελείως διαφορετικά μεταξύ τους, μοιράζονται ένα βραβείο. Οι δυο μικροί ήρωες γίνονται φίλοι, όμως οι διαφορές στον τρόπο ζωής και τις συνήθειες τής καθημερινότητάς τους δημιουργούν προβλήματα στη σχέση τους. Θα καταφέρουν τελικά να ξεπεράσουν τις διαφορές τους και να παραμείνουν φίλοι; Ο συγγραφέας θα αποδώσει το έμμετρο κείμενο, θα οδηγήσει τα παιδιά να διαπιστώσουν την διαφορετικότητα στην καθημερινότητα τους και θα χτίσει μαζί τους μια νέα ιστορία για την διαφορετικότητα.
Απογευματινές δράσεις
16.00-18.00
Εργαστήριο για Εκπαιδευτικούς
Θεόδωρος Θάνος-Ανδρομάχη Μπούνα, «Εκπαίδευση μαθητών και εφαρμογή της διαμεσολάβησης στο σχολείο». Το βιωματικό εργαστήριο βασίζεται στο βιβλίο του Θ. Θάνου, «Σχολική Διαμεσολάβηση. θεωρία, Εφαρμογή, Αξιολόγηση», Εκδόσεις Κυριακίδη
17:00-18:00
Εργαστήριο 1: Έλενα Στανιού, “Το μικρό ρυμουλκό σε νέο λιμάνι”, Ψυχογιός. Μια δράση για παιδιά 6-9 ετών. Όταν ο Σμόλι και η Λυγερή συναντούν ένα πλεούμενο στο νέο λιμάνι, στην Ιταλία, αρχίζουν να αναρωτιούνται για τις μυστηριώδεις νυχτερινές του βόλτες. Τι συμβαίνει; Τι μυστήριο κρύβει το νέο πλεούμενο; Ας το ανακαλύψουμε. Ας πάμε στο νέο λιμάνι με τον Σμόλι και τη Λυγερή και θα τα μάθουμε όλα. Μέσα από τη συζήτηση με τα παιδιά, θα μάθουμε να διαχειριζόμαστε προβλήματα και να βρίσκουμε λύσεις.
17.30- 18.00
Ομιλία – παρουσίαση
Χρήστος Αγιώτης, Πρόεδρος Συλλόγου Βιβλιοπωλών Βόλου: «1880-1980: 100 χρόνια των βιβλιοπωλείων στην πόλη του Βόλου». Για εφήβους και ενήλικες
18.30-19.30
Προβολή ταινίας στον χώρο του θεάτρου: «Ο Παντελής Καλιότσος, στο εργαστήρι του μυθιστοριογράφου», μια ταινία της Μαρίας Ντούζα
19.00 Μουσικές εκδηλώσεις και δρώμενα
Σάββατο 6 Απριλίου
Πρωινές δράσεις
10.00 -11.00
Εργαστήριο 1: Δημήτρης Μελικέρτης, «Ουφόψαρα, στα πέρατα του σύμπαντος», Πατάκης. Μια δράση για παιδιά 9-14 ετών. Στον αστερισµό του Τετράγωνου & Πεινασµένου Κυνός, ένα ορφανό αγόρι, εργάζεται στο άθλιο πανδοχείο του Ζεφιράτ και υποµένει την κακοµεταχείριση των µεταλλωρύχων θαµώνων. Ώσπου εµφανίζεται ο ταυρόµορφος ξένος µε το µυστηριώδες πακέτο και η ζωή του ανατρέπεται. Μέσω ρηγµάτων στον χωροχρόνο, µεταφέρονται από τη Γη ο Ορέστης, µανιώδης gamer, και η Βερενίκη, παθιασµένη µε το µποξ, και όλοι µαζί παρασύρονται στη δίνη µιας εξωφρενικής διαγαλαξιακής περιπέτειας. Γιατί τους καταδιώκει η αινιγµατική οργάνωση µε τα αρχικά ΧΧΑ; Ποια είναι η θαυµατουργή ιδιότητα των «ουφόψαρων»; Μάχες, φιλίες, προδοσίες, συγκρούσεις, διαφορετικά όντα και κόσµοι, οι ανατροπές, η αγωνία, το άγνωστο κι ένας έρωτας έξω απ’ τον χώρο και τον χρόνο συνθέτουν το πιο χιουµοριστικό, ασυνήθιστο και συναρπαστικό ταξίδι στα πέρατα του σύµπαντος.
Εργαστήριο 2: Θέντα Μιμηλάκη(εικονογράφος), “Φανταστικά Πλάσματα “(δημιουργικό εργαστήριο). Μια δράση για παιδιά Β’, Γ’, Δ’, Ε’ τάξης Δημοτικού. Με αφορμή τις ζωγραφικές φιγούρες του Joan Miro, κατασκευάζουμε τις δικές μας φανταστικές και παράξενες τρισδιάστατες μορφές από χαρτόνι. Εξερευνούμε τα σχήματα, παίζουμε με την ισορροπία και δημιουργούμε.
11:00-12:00
Εργαστήριο 1: Μερόπη Μάττα, Το Σκουπιδονήσι του Ωκεανού, Εκδόσεις Πορφύρα. Μια δράση για παιδιά 5-9 ετών. Ο Άλμπι και η Αλμπίνα, δύο πολύ αγαπημένα άλμπατρος, η Λώνα η χελώνα και ο Φίνι το δελφίνι είναι μερικοί μόνο από τους ήρωες της ιστορίας, μιας μεγάλης περιπέτειας που μας ταξιδεύει στον καταγάλανο ωκεανό αλλά και στο σκουπιδονήσι του, ένα νησί φτιαγμένο αποκλειστικά από σκουπίδια. Τι συμβαίνει με την υγεία του Άλμπι; Υπάρχει τρόπος να καθαρίσει η θάλασσα; Και τι μπορούμε, άραγε, να κάνουμε εμείς γι’ αυτό; Να μερικά από τα ερωτήματα που γεννά αυτό το «πράσινο» παραμύθι. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι αποκαλύπτει στον μικρό αναγνώστη ποιο είναι το πιο ισχυρό όπλο για τη σωτηρία του περιβάλλοντος: η αγάπη και ο σεβασμός για το μεγάλο σπίτι μας, τον πλανήτη. Εκεί ξεκινούν και τελειώνουν όλα…
Εργαστήριο 2: Δημήτρης Μπογδάνος, «Σας παρακαλώ, μην το διαβάσετε», Μεταίχμιο. Μια δράση για παιδιά 7-10 ετών. Στο μικρό φτωχό ψαροχώρι άρχισαν να συμβαίνουν παράξενα πράγματα. Κάθε πρωί στις αυλές και τα παράθυρα των σπιτιών μικρές εκπλήξεις περίμεναν τους κατοίκους. Όμως ποιος κυκλοφορούσε τις νύχτες δίχως να αφήνει ίχνη; Όλες οι απαντήσεις ήταν κρυμμένες σε ένα βιβλίο που απ’ έξω έγραφε: «ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ, ΜΗΝ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ». Ο συγγραφέας θα διηγηθεί την ιστορία και με τα παιδιά θα ψάξει τις απαντήσεις.
Εργαστήριο 3: Στέργια Κάββαλου, Ο Κωστής και οι χαμένες λέξεις, Μεταίχμιο. Μια δράση για παιδιά 6-10 ετών. Η συγγραφέας διηγείται τη ζωή του 11χρονου Κωστή που αλλάζει μέσα σε ένα καλοκαίρι, αφού από κάτοικος Παγκρατίου γίνεται κάτοικος Αβινιόν. Ο οδοντίατρος μπαμπάς του πιστεύει ότι στη Γαλλία θα είναι καλύτερα για όλη την οικογένεια. Άποψη με την οποία δεν συμφωνεί ο Κωστής, αφού δεν θέλει να χάσει ούτε το δωμάτιο ούτε τους κολλητούς του. Αυτό όμως που φοβάται περισσότερο είναι μήπως χάσει τις λέξεις του. Για να τα καταφέρει, θα επινοήσει ένα παιχνίδι γραφής που μέρα τη μέρα θα απλωθεί σε όλη την πόλη.
Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς
12:00-13:00
Εργαστήριο 1: Σοφία Αδάμου, «Εκπαιδευτικά βοηθήματα για εκπαιδευτικούς»(Νηπιαγωγείο, Α΄ και Β΄ τάξη δημοτικού),Πατάκης. Τα βιβλία αποτελούν χρήσιμα και πρακτικά βοηθήματα για τους μαθητές αλλά και σημαντικά εργαλεία για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Κάθε βιβλίο παρέχει μια σειρά από ασκήσεις με πλούσια εικονογράφηση, παιγνιώδη μορφή, πολλά παραδείγματα, σωστή μεθοδολογική προσέγγιση, κατ’ αντιστοιχία προς τη δομή και την ύλη των σχολικών βιβλίων, έτσι ώστε να μην προκαλείται πλήξη, αφού η νέα γνώση προσφέρεται βαθμιαία και με ελκυστικό τρόπο για τα παιδικά πρότυπα. Έχοντας στόχο την ανάπτυξη, καλλιέργεια και ενεργοποίηση της κριτικής σκέψης των μαθητών αναδεικνύονται κατευθύνουν τεχνικές για την αναζήτηση νέων γνώσεων και επιχειρείται από την εμψυχώτρια/συγγραφέα του βιβλίου η συμβολή προς την κατεύθυνση αυτή.
Εργαστήριο 2: «Γράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν», Ελληνοεκδοτική. Με τον παιδοψυχολόγο-συγγραφέα Γιώργο Μπουμπούση. Τα παιδιά πολλές φορές αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα καλύτερα από τους μεγάλους. Μέσα από το “Γράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν” ένα μικρό παιδί ανοίγει την ψυχή του και μοιράζεται μαζί μας σκέψεις, ανησυχίες και συναισθήματα. Με λόγια τρυφερά τούς απευθύνει ερωτήσεις ζητώντας απαντήσεις σε όσα δυσκολεύεται να καταλάβει. Μια συζήτηση για τους καυγάδες μεταξύ των γονιών και τον αντίκτυπο που έχουν στον ψυχοσυναισθηματικό κόσμο των παιδιών.
Απογευματινές δράσεις
17.00-18.00
Εργαστήρι 1: Δημήτρης Γρηγοράκης, «Ναι στη σωστή διατροφή, όχι στην παιδική παχυσαρκία»,Μίνωας.Για ενήλικες και παιδιά. Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένα ζωτικής σημασίας πρόβλημα για τον ελληνικό πληθυσμό και απαιτεί λύση. Ο έγκριτος κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος Δημήτρης Γρηγοράκης εντοπίζει τα αίτια της παιδικής παχυσαρκίας και προτείνει λύσεις διατροφής και φυσικής δραστηριότητας, προσφέροντας στους γονείς τον απόλυτο οδηγό πρόληψης και αντιμετώπισης του προβλήματος. Ο συγγραφέας με το επιστημονικά τεκμηριωμένο βιβλίο του επιχειρεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση συμπεριφορών που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια ανεπιθύμητη αύξηση βάρους στα παιδιά και θα δείξει ότι είναι πιο εύκολο να διαμορφωθεί εξαρχής μια σωστή διατροφική συμπεριφορά, παρά αργότερα να γίνει προσπάθεια να διορθωθεί μια ήδη λανθασμένη.
17.00-18.00
Εργαστήριο 2: 17.00-18.00
Εργαστήριο 2: Μάγος Κώστας, Πατσαρούχα Αλεξία, Στάικου Αιμιλία, Τριανταφύλλου Ιουλία, Φραγκούλη Ειρήνη. Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου «12 Παραμύθια των Ρομά» (Κέντρο Ρομά Αλιβερίου Βόλου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Ι.Ι.Ε.Κ. Δήμου Βόλου). Εργαστήριο για παιδιά. Το βιβλίο «12 παραμύθια των Ρομά» είναι η πρώτη συλλογή παραμυθιών με αφηγητές κατοίκους του οικισμού Ρομά της περιοχής Αλιβερίου Νέας Ιωνίας Βόλου. Σκοπός του είναι η γνωριμία με τον πολιτισμό και την καθημερινότητα των Ρομά, όπως αυτά ξετυλίγονται μέσα από τις ιστορίες των παραμυθιών. Το βιβλίο που εκδόθηκε πρόσφατα από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας και αποτελεί προϊόν συνεργασίας του Κέντρου Ρομά Αλιβερίου Βόλου, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Ι.Ι.Ε.Κ. Δήμου Βόλου, διατίθεται δωρεάν σε σχολεία και βιβλιοθήκες. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, τα παιδιά θα συμμετάσχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες με αφορμή ένα από τα παραμύθια του βιβλίου.
18.00-19.00
Παράσταση κουκλοθεάτρου και αφήγηση του παραμυθιού των Ρομά «Ο κόκορας και η λίρα»: Από την Ομάδα Δημιουργικής Απασχόλησης Κέντρου Ρομά Βόλου της Κοινωφελούς Οργάνωσης ΚΕΚΠΑ ΔΙΕΚ του Δήμου Βόλου
19.30 Τελετή λήξης του 4ου Φεστιβάλ Παιδικού Βιβλίου
Δραματοποιημένη αφήγηση από τη Φίλια Δενδρινού με τίτλο Τα τρία χρυσά φτερά του Δράκου, παραμύθι των Αδερφών Γκριμ. Μετά την αφήγηση θα προβληθεί ένα 7λεπτο φιλμάκι για τη ζωή και το έργο των Αδερφών Γκριμ(Παραγωγή: ψηφιακή τηλεόραση ΕΡΤ, έρευνα σενάριο κείμενο Φ. Δενδρινού, σκηνοθεσία Μιχάλης Λυκούδης).
Απονομή τιμητικών επαίνων στην Αγγελική Βαρελλά(συγγραφέα) και τη Μαρίζα Ντεκάστρο(συγγραφέα και κριτικό παιδικού βιβλίου). Η Καθηγήτρια του πανεπιστημίου Θεσσαλίας και καλλιτεχνική σύμβουλος του Φεστιβάλ, Τασούλα Τσιλιμένη, θα παρουσιάσει εν συντομία τη δράση των δυο σημαντικών προσωπικοτήτων στον χώρο του παιδικού και εφηβικού βιβλίου.
Μουσική εκδήλωση- δρώμενα
Λήξη εργασιών του 4ου Φεστιβάλ Παιδικού Βιβλίου από τον Πρόεδρο Ηλία Κουτσερή. Ευχαριστίες- Αποφωνήσεις.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η συμμετοχή σε ΟΛΕΣ τις δράσεις είναι ΔΩΡΕΑΝ και ελεύθερη. Ωστόσο, για πρακτικούς και λειτουργικούς λόγους που αφορούν και στην σωστή προετοιμασία των υπευθύνων, αλλά και ουσιαστικούς (καθώς σε κάποια εργαστήρια ο αριθμός των συμμετεχόντων δεν μπορεί να ξεπεράσει ανώτερο πλαφόν) για όλα τα εργαστήρια, απαραίτητη είναι η δήλωση συμμετοχής , καθώς θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Η δήλωση (εκπαιδευτικών τάξεων, συλλόγων γονέων, φορέων, ομάδων αλλά και μεμονωμένων συμπολιτών) θα γίνεται έως τις 23 Μαρτίου 2019, με αποστολή e-mail στο φιλόλογο υπεύθυνο για το πρόγραμμα από την Ένωση Γονέων Βόλου, κ. Διονύση Λεϊμονή dioleimonis@gmail.com ή κλήση στο τηλέφωνο 6973-694826.
Το πλήρες πρόγραμμα, βιογραφικά και όλα τα απαραίτητα δεδομένα για το Φεστιβάλ, έχουν αναρτηθεί στο Blog της Ένωσης Γονέων https://enosigoneonvolou.blogspot.gr, και στο προφίλ στο fb, ενώ για τυχόν απορίες, μηνύματα μπορούν να αποστέλλονται και στοenwsigonewnvolou@gmail.com