Της ανήκει δικαιωματικά ένα ολόκληρο κεφάλαιο στις σελίδες του μουσικού πενταγράμμου, διαθέτοντας εκείνη τη ζεστή φωνή που τη καθιέρωσε ως την σπουδαιότερη Ελληνίδα τραγουδίστρια
Το πραγματικό της όνομα είναι Κυριακή Παπαδοπούλου έγινε γνωστή και αγαπήθηκε όμως ως Μαρινέλλα εμπνευσμένο από τον συνθέτη κι ερμηνευτή Τόλη Χάρμα και το ομώνυμο τραγούδι του . Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 19 Μαΐου του 1938, αλλά η καταγωγή της είναι από την Πόλη, γεγονός που ενδεχομένως δικαιολογεί τη θέρμη της φωνής της και τη δυναμική παρουσία της στη μουσική σκηνή. Από πολύ νεαρή ηλικία εκδήλωσε την καλλιτεχνική της φύση, μόλις 4 ετών , συμμετέχοντας στην παιδική ραδιοφωνική εκπομπή « Παιδική Ώρα» ενώ λίγα χρόνια αργότερα διαφήμιζε τα καταστήματα ‘’Melka’’ της Θεσσαλονίκης. Εκείνο που μάλλον πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι η Μαρινέλλα ξεκίνησε την επαγγελματική της πορεία ως ηθοποιός κι ένα τυχαίο περιστατικό στάθηκε η αφορμή για να ασχοληθεί με το τραγούδι . Πιο συγκεκριμένα στην ηλικία των 17 ετών συμμετείχε στο θίασο της Μαίρης Λωράνς, μαζί με ηθοποιούς που έκαναν επίσης τα πρώτα τους βήματα στην υποκριτική , όπως η Μάρθα Καραγιάννη , ο Αλέκος Τζανετάτος και ο Κώστας Βουτσάς . Ο θίασος περιόδευσε σ’ όλη την Ελλάδα κι όταν στον Παλαμά Καρδίτσας η τραγουδίστρια του θιάσου αρρώστησε την αντικατάστησε η Μαρινέλλα που γνώριζε πολύ καλά όλα της τα τραγούδια . Εκείνη η μέρα έμελε να είναι η πιο σημαντική στην καριέρα της καθώς οι συντελεστές της παράστασης διαπίστωσαν πως είχαν να κάνουν μ’ ένα μεγάλο ταλέντο , έτσι πολύ σύντομα την έκαναν βασική τραγουδίστρια του θιάσου. Και κάπως έτσι άρχισε να φεγγοβολά το καλλιτεχνικό της άστρο που παραμένει το ίδιο λαμπρό και φωτεινό μέχρι σήμερα.
Η πορεία προς την κορυφή και η γνωριμία με τον Καζαντζίδη.
Στην δεκαετία του 50 τα πάντα αλλάζουν στη ζωή της Μαρινέλλας, καθιερώνεται σταδιακά ως τραγουδίστρια , αποχωρεί από το θίασο και ξεκινά την καριέρα της στο κέντρο «Πανόραμα» της Νέας Ελβετίας στη Θεσσαλονίκη όπου δούλευε μπουζουξής ο Στέλιος Ζαφειρίου . Ήτανε ο άνθρωπος που της σύστησε τον Στέλιο Καζαντζίδη με δική του μάλιστα επιθυμία αφού εντυπωσιάστηκε ακούγοντας την να τραγουδάει ένα τραγούδι που ο ίδιος είχε ερμηνεύσει στο παρελθόν , το « Πιο πικρό Ψωμί».
Η γνωριμία τους υπήρξε αυτό που λέμε καρμική , καθώς έχοντας ως κοινά ενδιαφέροντα τη θάλασσα και το ψάρεμα ήρθαν πιο κοντά κι εκείνος της ζήτησε να γίνει το σεκόντο του. Από εκεί κι έπειτα ξεκινά η κοινή ανοδική τους πορεία , ηχογραφώντας τα πρώτα τους τραγούδια σε δίσκους 78 στροφών το 1957. Την ίδια χρονιά κάνουν και το πρώτο τους ντουέτο, το «Τι γυρεύεις από μένα» του Πάνου Πετσά και του Κώστα Βίρβου . Δύο χρόνια αργότερα η Μαρινέλλα κάνει το πρώτο σόλο τραγούδι της , το « Ήρθα πάλι κοντά σου» με δεύτερη φωνή τη Γιώτα Λύδια . Το 1960 μαζί με το Στέλιο Καζαντζίδη εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στον ελληνικό κινηματογράφο στην κωμωδία του Ροβήρου Μανθούλη « Η κυρία δήμαρχος» ερμηνεύοντας μαζί τα τραγούδια « Για μας ποτέ μην ξημερώσει» και «Ζιγκουάλα» . Ακολούθησαν άλλες 9 κοινές εμφανίσεις σε ελληνικές ταινίες ενώ αποφασίζουν να ενώσουν και τις ζωές τους στις 7 Μαΐου του 1964. Ο γάμος τους έληξε τον Σεπτέμβρη του 1966 όμως κατά περιόδους εξακολουθούν να συνεργάζονται , ηχογραφώντας μάλιστα ένα κοινό δίσκο 33’ στροφών που κυκλοφόρησε στις 18 Ιανουαρίου του ’69 . Μερικά χρόνια αργότερα η Μαρινέλλα φέρνει στον κόσμο την μοναχοκόρη της Τζωρτίνα καρπός του έρωτά της με τον Πρωταθλητή Ελλάδος στην ιππασία Φρέντυ Σερπιέρη. ‘Έχοντας καταφέρει να χτίσει μια λαμπρή καριέρα , το γεγονός ότι επέλεξε να κάνει παιδί εκτός γάμου, συζητήθηκε ιδιαίτερα εκείνη την εποχή. Ένας ακόμη γάμος ακολουθεί το 1974, με τον τραγουδιστή Τόλη Βοσκόπουλο που κρατάει μέχρι το 1981, που εκτός από τη ζωή τους μοιράστηκαν και δύο μεγάλου δίσκους.
Οι συνεργασίες με σπουδαίους συνθέτες.
Μετά το χωρισμό της με τον Καζαντζίδη η Μαρινέλλα αισθάνεται την ανάγκη να εστιάσει στην προσωπική της καριέρα και ο Γιώργος Κατσαρός ήταν ο πρώτος άνθρωπος που τη βοήθησε, όχι όμως και ο μοναδικός . Το ίδιο έπραξαν ο Γιώργος Ζαμπέτας ο Χρήστος Λεοντής, ο Μίμης Πλέσσας και ο Γιάννης Μαρκόπουλος καθώς εκτιμούσαν στο έπακρο το ταλέντο και την προσωπικότητά της . Καθοριστική υπήρξε η εμφάνισή της στο θέατρο Παρκ στην παράσταση του Κώστα Χατζηχρήστου «Άλλος για υπουργείο» όπου τραγούδησε το «Απόψε χάνω μια ψυχή» σε στίχους Πυθαγόρα που αποτέλεσε την πρώτη σόλο εμφάνισή της . Λίγο καιρό μετά η Μαρινέλλα συμμετέχει στο «Μουσικό Αύγουστο» που οργάνωσε ο Μίκης Θεοδωράκης στο θέατρο Λυκαβηττού, τραγουδώντας τον κύκλο τραγουδιών «Λιποτάκτες» , δίπλα στον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τον Γιάννη Πουλόπουλο . Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της ήταν το τραγούδι «Σταλιά-Σταλιά» του Γιώργου Ζαμπέτα με την ίδια να ζητάει από μόνη της από τον μεγάλο συνθέτη να το ερμηνεύσει μετά την άρνηση της Αλίκης Βουγιουκλάκης να το τραγουδήσει στην ταινία του Κώστα Καραγιάννη «Το κορίτσι του Λούνα Παρκ».
Και οι συνεργασίες με σπουδαίους συνθέτες και παραγωγούς συνεχίζονται, όπως εκείνη το 1968 με τον Γιάννη Δαλιανίδη στο κινηματογραφικό μιούζικαλ «Γοργόνες και Μάγκες». Εκεί η Μαρινέλλα καθηλώνει τους πάντες ερμηνεύοντας συγκλονιστικά το «Άνοιξε Πέτρα» που της έγραψε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος . Επίσης συμμετέχει με το τραγούδι «Αν θες να ‘ρθεις» του Γεράσιμου Λαβράνου στο III. Festival International da Cancao Popular του Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας κερδίζοντας το βραβείο «Καλύτερης Καλλιτεχνικής Παρουσίας». Τα χρόνια περνούν και η μία επιτυχία διαδέχεται την άλλη ενώ παράλληλα παίρνει τη μεγάλη απόφαση να αλλάξει το στυλ της , εντυπωσιάζοντας τους θαμώνες στα νυχτερινά κέντρα . Μεταμορφώνεται εντελώς κόβει και βάφει ξανθά τα μαλλιά της και αποκτά μία διαφορετική δυναμική στην πίστα καθώς σηκώνεται από την καρέκλα! Η πίστα στη κυριολεξία παίρνει φωτιά αφού πλέον χορεύει και τραγουδάει παράλληλα, γοητεύοντας τους πάντες ! Την ίδια στιγμή παίρνει εξ’ ολοκλήρου υπό την ευθύνη της το διαδικαστικό μέρος των εμφανίσεων της , ανατρέποντας το μέχρι τότε καθιερωμένο στυλ. Προσέχει ιδιαίτερα τον ήχο, χρησιμοποιεί θεατρικούς προβολείς αντικαθιστά το σπάσιμο των πιάτων με γαρδένιες και επιβάλλει την Κυριακή ως ρεπό!
Διεθνής Αναγνώριση
Τις δεκαετίες του 70 και του 80 η επιτυχία συνεχίζεται, ο τύπος γράφει συνέχεια για το αστείρευτο ταλέντο της, τη συγκλονιστική φωνή και τα μοναδικά τραγούδια της. Αίσθηση προκαλεί σε διεθνές επίπεδο το έγχρωμο μουσικό σόου διάρκειας 15 λεπτών που σκηνοθέτησε για εκείνη ο Ζεράρ Σαχινιάν με φόντο τη Μύκονο και που είχε ως σκοπό την προβολή της Ελλάδας στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ιαπωνία. Εκεί η μεγάλη τραγουδίστρια ερμηνεύει στα αγγλικά και στα γαλλικά συνθέσεις του Γιώργου Ζαμπέτα , του Μίμη Πλέσσα και του Νάκη Πετρίδη. Καταφέρνει επίσης να κατακτήσει την τέταρτη θέση ανάμεσα σε 38 χώρες στον κόσμο στο V Festival Internacional da Cancao Popular- Parte Internacion στο Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, τραγουδώντας με μεγάλη συμφωνική ορχήστρα το «Κυρά Γιώργαινα» του Γιώργου Κατσαρού και Πυθαγόρα . Αυτή η διάκριση κάνει τα μέσα ενημέρωσης να μιλάνε για τη Μαρινέλλα με σπουδαία λόγια, με χαρακτηριστικό το δημοσίευμα της Billboard «Marinella from Greece, knows audience in Athens clubs , carries enchantment in her songs and the warmth of the sun in her voice». Λίγο καιρό μετά στο αγγλικό κανάλι BBC η Μαρινέλλα είναι καλεσμένη στην εκπομπή της Νανάς Μούσχουρη ‘’ Nana Mouskouri with the Athenians ‘’ όπου μαζί ερμηνεύουν ελληνικά τραγούδια .
Όμως και η γαλλική τηλεόραση της ετοιμάζει ένα ωριαίο αφιέρωμα με τίτλο ‘’ Le coeur de la Greece (Η καρδιά της Ελλάδας)’’ σε σκηνοθεσία Pierre Jourdan .Επίσης τον Φεβρουάριο του 1973 , η Μαρινέλλα εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Φεστιβάλ Midem των Καννών με τρία τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου συγκλονίζοντας κοινό και κριτικούς.
Με το πέρασμα του χρόνου
Μεγάλες επιτυχίες, αμέτρητες συνεργασίες κι εξαιρετικές εμφανίσεις χαρακτηρίζουν την επαγγελματική πορεία της σπουδαίας ερμηνεύτριας στα χρόνια που ακολούθησαν . Με τον Κώστα Χαντζή, τον Μάριο Τόκα τον Αντώνη Στεφανίδη , τη Σώτια Τσώτου , τον Γιώργο Χατζηνάσιο , τον Αντώνη Καλογιάννη , την Ελένη Δήμου , τον Γιάννη Πάριο και τους αξέχαστους Στράτο Διονυσίου και Βίκυ Μοσχολιού. Παράλληλα ερμηνεύει τραγούδια από μιούζικαλ – Jesus Christ Superstar, Evita, Hallo Dolly- γοητεύοντας το κοινό της κάνοντας τον Τύπο να γράψει για εκείνη ‘’Η Μαρινέλλα φέτος στο Zoom της οδού Κυδαθηναίων, μας έκανε να ξεχάσουμε να ανάψουμε τσιγάρο’’ . Επίσης το 1995 πρωταγωνιστεί σε ένα πρόγραμμα με μελοποιημένα χορικά από τραγωδίες του Ευριπίδη το «Γυναικών Πάθη» που παρουσιάστηκε στο Ωδείον Ηρώδη του Αττικού , σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη . Πολλά χρόνια μετά η υποκριτική επιστρέφει στη ζωή της μεγάλης ερμηνεύτριας που αποδέχεται την πρόταση του σκηνοθέτη Κώστα Κουτσομύτη να πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά του βιβλίου « Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες» του Γιάννη Ξανθούλη όπου υποδύθηκε τη θεατρίνα Μαρίκα Σουέζ. Η Μαρινέλλα όμως εντυπωσιάζει και με το μεγαλείο της ψυχής της με την ευαισθησία που εκδηλώνει απέναντι σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες διοργανώνοντας συναυλίες φιλανθρωπικού χαρακτήρα για την υποστήριξή τους . Αδιαμφισβήτητα δεν φθάνουν οι λέξεις για να αποτυπώσουν τη ζωή και το μουσικό έργο της Μαρινέλλας, μπροστά στο μεγαλείο της φωνής και της προσωπικότητας της μοιάζουν πραγματικά φτωχές και πάντα λίγες . Και είναι βέβαιο ότι από τα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής της σταδιοδρομίας και μέχρι σήμερα εξακολουθεί να εντυπωσιάζει και να καθηλώνει το κοινό της .
Καλλιτεχνική επιμέλεια/Αρχείο: Φρέντυ Πυτιλάκης
Κείμενο: Βιρωνία Τραγούδα
Δημιουργοί Φωτογραφιών: Γιώργος Καβαλιεράκης, Νώντας Στυλιανίδης