Τα γραπτά μηνύματα θα αλλάξουν ονομασία και φιλοσοφία και θα γίνουν ανταγωνιστικά στα media -Στο εγγύς μέλλον θα κάνουν chat, θα μιλάνε με ρομπότ, θα ανατρέψουν τη φιλοσοφία του μάρκετινγκ και θα κάνουν τζίρο 1,2 τρισ. δολάρια μέχρι το 2023. Οι αλλόκοτες πληροφορίες είναι αυτές που κατά κανόνα τραβάνε την προσοχή, λειτουργούν όμως και ως καλοί αγωγοί της περιέργειας για ένα φαινόμενο τόσο κοινό αλλά και τόσο δυναμικό όσο τα SMS. Αξίζει να ξέρει κάποιος π.χ. ότι η μέση απόσταση που διανύει το δάχτυλο κάθε χρήστη smartphone καθώς χειρίζεται το τηλέφωνό του έχει μετρηθεί. Είναι 8,2 χιλιόμετρα τον χρόνο. Οπως και ότι στέλνουμε κατά μέσο όρο περί τα 15 SMS κάθε μέρα. Αξιοπρόσεκτο είναι επίσης το στοιχείο ότι το 67% των χρηστών προτιμούν τα γραπτά μηνύματα για την επικοινωνία τους με την εκάστοτε επιχείρηση ή οργανισμό. Και 6 στους 8 δηλώνουν απογοήτευση όταν δεν μπορούν να συνεννοηθούν με SMS. Το ότι 9 στους 10 ανταλλάσσουν μηνύματα ενθρονισμένοι στη λεκάνη της τουαλέτας τους είναι κι αυτό ενδιαφέρον – αν και σαφώς ακαλαίσθητο. Αντιθέτως, η ευχέρεια που έχει παραχωρηθεί στους μουσουλμάνους της Μαλαισίας να ανακοινώνουν στη σύζυγό τους ότι χωρίζουν με τριπλό SMS θα μπορούσε να αποτελεί την άχρηστη πληροφορία της ημέρας. Ολα αυτά ανήκουν στα παραλειπόμενα ενός συνεδρίου, ειδικά αφιερωμένου στις εξελίξεις που καταγράφονται στον τομέα των SMS. Ομως, στον πυρήνα της εκδήλωσης υπήρχαν ομιλίες όπως αυτή του επικεφαλής αναλυτή δεδομένων της Mobilesquared, η οποία περιείχε μόνο μερικές λέξεις, τις απολύτως απαραίτητες για να συνδεθούν μεταξύ τους οι κρίσιμοι αριθμοί.
Οσο ταχύτερα υιοθετήσουν και προσαρμόσουν τα διαφημιστικά τους εργαλεία στη νέα μορφή επικοινωνίας μέσω smartphone, τόσο πιο γρήγορα θα βρεθούν σε προνομιακή θέση στην αγορά. Και άρα θα έχουν αυξημένες πιθανότητες να αξιοποιήσουν καλύτερα τις δυνατότητες των SMS του μέλλοντος προκειμένου να διευρύνουν τον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία τους με πολύ πιο στοχευμένες, άμεσες και προσωποποιημένες πωλήσεις προϊόντων κάθε είδους. Τα σύντομα μηνύματα τύπου RCS θα αναζωογονήσουν τη χρήση των SMS, μια μέθοδο επικοινωνίας που παρέχει η κινητή τηλεφωνία σχεδόν από καταβολής της και η οποία είχε αρχίσει να δείχνει γερασμένη, απαρχαιωμένη, υποτυπώδης σε σύγκριση με ό,τι παρέχουν πλέον άλλες πλατφόρμες δικτύωσης, όπως το Viber, το WhatsApp κ.λπ. – αν και αυτά προϋποθέτουν σύνδεση στο Διαδίκτυο. Με την εισαγωγή του RCS το σύνολο των μηνυμάτων που ανταλλάσσουν οι επιχειρήσεις με τους πελάτες τους κατ’ έτος προβλέπεται να ανέλθει στα 2,71 τρισεκατομμύρια και πάλι με χρονικό ορίζοντα το 2023. Η σχετική δαπάνη για την αποστολή των μηνυμάτων θα ξεπεράσει τα 28 δισ. δολάρια το χρόνο. Ο Γκάβιν Πάτερσον θεωρεί βέβαιο ότι σε τρία χρόνια από σήμερα δεν θα υπάρχει καταναλωτής που να μη βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία με τουλάχιστον μία εμπορική επιχείρηση του ενδιαφέροντός του. Ενδεικτικά, σήμερα το σύνολο των καταναλωτών αυτής της κατηγορίας είναι 2,92 εκατομμύρια. Το 2023 θα έχει φτάσει τα 29,56 εκατομμύρια άτομα.
SMS; Τι είναι αυτό;
Η ημερίδα που διοργάνωσε η Yuboto την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου είχε ως κεντρικό θεματικό άξονα την επόμενη μορφή των SMS. Ταυτόχρονα όμως αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να πάρει κανείς πρόγευση του άμεσου μέλλοντος, ιδιαίτερα στον τομέα της επικοινωνίας. Ο ρυθμός με τον οποίο αλλάζουν οι ψηφιακές συνήθειες του δυτικού ανθρώπου είναι σαρωτικός: Ο πρώτος ομιλητής στο 1ο Business Messaging Conference (BMC 2019), ο Ισπανός Χοσέ Γκαρσία, ιδρυτής εταιρείας διαχείρισης εμπορικών SMS, ανέφερε ότι ο 15χρονος γιος του δεν γνωρίζει καν πού βρίσκεται το εικονίδιο των απλών σύντομων γραπτών μηνυμάτων ώστε να ενεργοποιήσει την αντίστοιχη λειτουργία στο smartphone του. «Εχει διαρκώς ανοιχτό το Instagram και το Snapchat, από εκεί επικοινωνεί με τους φίλους του», είπε ο Γκαρσία. Και αίφνης όλοι οι παριστάμενοι συνειδητοποίησαν ότι μάλλον έχουν γεράσει απότομα, καθώς τα SMS ανήκουν στο παρελθόν. Αλλά και όχι ακριβώς. Διότι, παρά την ευρύτατη διάδοση των εφαρμογών (το Viber στην Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της εν λόγω κατηγορίας, με ένα τεράστιο μερίδιο αγοράς 75%), τα SMS εξακολουθούν να είναι παγκοσμίως η αυτονόητη, η κυρίαρχη μορφή άμεσης επικοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα, σήμερα οι πιστοί χρήστες των παλιών καλών SMS ανέρχονται σε 4 δισεκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο. Η διαφορά με την αμέσως πιο δημοφιλή μέθοδο ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων είναι χαοτική: οι χρήστες του WhatsApp που ακολουθεί είναι μόλις 1,5 δισεκατομμύριο άνθρωποι. Επομένως, παρά την επέλαση των εναλλακτικών μέσων το SMS αντέχει. Ακόμη και στην απλή του μορφή, με τους γνωστούς περιορισμούς και κυρίως το όριο των 160 χαρακτήρων ανά μήνυμα. Παρ’ όλα αυτά, η Google έχει ήδη σχεδιάσει την επόμενη μέρα. Και την έχει ονομάσει Rich Communication Service (RCS), στα ελληνικά «Εμπλουτισμένη Υπηρεσία Επικοινωνίας». Οι ειδικοί σπεύδουν να επισημάνουν ότι τα RCS δεν είναι -επ’ ουδενί μάλιστα- «η φυσική εξέλιξη των SMS». Και αυτό διότι το RCS αποτελεί κάτι εντελώς διαφορετικό, μια νέα ολοκληρωμένη τεχνολογία, προσαρμοσμένη στις σύγχρονες ανάγκες των χρηστών και με ιδιαίτερη μέριμνα για ό,τι χρειάζεται το ηλεκτρονικό εμπόριο για την προώθηση προϊόντων και τη διευκόλυνση των πωλήσεων. Αντίθετα, η πραγματική εξέλιξη του SMS χωρίς μια ριζική τομή στη φιλοσοφία του θα ήταν π.χ. η απελευθέρωση της έκτασης κάθε μηνύματος και η ευκολότερη ενσωμάτωση περιεχομένου, όπως αρχείων στατικής ή κινούμενης εικόνας. Και, φυσικά, η μεγάλη επανάσταση θα ήταν μια δραστική μείωση του κόστους των SMS. Το οποίο σήμερα παραμένει υπέρογκο σε σύγκριση με την ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων μέσω Viber, WhatsApp, Facebook Messenger κ.λπ.
Εχεις μήνυμα από το μέλλον
Η πλέον αρμόδια να συστήσει το RCS στο κοινό είναι οπωσδήποτε η Google. Αν μη τι άλλο, αυτή τα εφηύρε και επί του παρόντος εξελίσσει την τεχνική υποδομή στην οποία βασίζονται, επιλύοντας προβλήματα νεότητας κ.ο.κ. Η Google, λοιπόν, χρησιμοποιεί ένα εποπτικό παράδειγμα προκειμένου να καταστήσει κατά το δυνατόν σαφέστερη τη φιλοσοφία του RCS: «Ενα μήνυμα από μια αεροπορική εταιρεία θα περιλαμβάνει ειδοποίηση για τσεκ-ιν, κάρτα επιβίβασης, οπτικές ενημερώσεις σχετικά με την πτήση, χάρτες των αεροδρομίων και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία θα διευκολύνει τον επιβάτη να έχει μια πιο εύκολη και άνετη ταξιδιωτική εμπειρία. Επίσης, οι εταιρείες θα έχουν την ευκαιρία να μοιράζονται περιεχόμενο όπως εικόνες, βίντεο, gif, μετατρέποντας έτσι την ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία εταιρικής επικοινωνίας». Δίπλα σε κάτι τέτοιο, το SMS μοιάζει εντελώς πρωτόγονο. Η αλήθεια είναι ότι τα RCS στην πράξη έχουν τόση σχέση με τα SMS όσο π.χ. ένας υπολογιστής που λειτουργεί σε περιβάλλον MS-DOS συγκριτικά με κάποιον άλλον που είναι εφοδιασμένος με την τελευταία έκδοση των Windows ή του Mac OS. Η σύνθεση και η αποστολή RCS είναι απολύτως προσαρμοσμένη στο πρότυπο των εφαρμογών για smartphone. Αλλά ακόμη και σε αυτό τον τομέα το RCS είναι διαφορετικό, καθώς θα περιλαμβάνεται στις προεγκατεστημένες εφαρμογές κάθε καινούριου smartphone με λειτουργικό σύστημα Android. Συνεπώς, δεν θα απαιτείται καμία επιπλέον ενέργεια από τον χρήστη, όπως εγγραφή στο Google Play, κατέβασμα εφαρμογής, εγκατάσταση κ.λπ. Ηδη από το 2017 εφαρμόζεται πιλοτικά η χρήση των RCS σε ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία και η Βρετανία, ενώ η ακριβής ημερομηνία του επίσημου λανσαρίσματος δεν είναι ακόμη γνωστή. Πάντως, με δεδομένο ότι οι συσκευές Android κατέχουν μερίδιο άνω του 80% στην παγκόσμια αγορά των κινητών τηλεφώνων, η επιτυχία των RCS είναι προδιαγεγραμμένη. Οσο πιο εύχρηστη και λειτουργική είναι μια εφαρμογή τόσο πιο δημοφιλής γίνεται. Και όσο πιο δημοφιλής τόσο πιο πρόσφορη για εμπορική εκμετάλλευση – κάτι που αποτελεί πρωταρχικό ζητούμενο για την Google. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του RCS, το ακαταμάχητο πλεονέκτημά του είναι η ευκολία με την οποία υποστηρίζει την αμφίδρομη επικοινωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές που επικοινωνούν. Τα γραφικά του RCS θυμίζουν συνδυασμό Messenger, iMessage, WhatsApp προσαρμοσμένα σε μορφή chat. Ομως και πάλι, η μεγάλη καινοτομία είναι ότι τα RCS είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να συνεργάζονται αρμονικά με τα chatbots, δηλαδή τα ρομπότ τελευταίας γενιάς, τα οποία αντικαθιστούν τους τηλεφωνητές στην εξυπηρέτηση πελατών. Βέβαια, το σύστημα των RCS αξιοποιεί τις κατακτήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Μηχανικής Εκμάθησης, εξ ου και είναι προικισμένο με τη δυνατότητα να «μαθαίνει» και να προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες προτιμήσεις ή απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη. Τα ρομπότ θα αναλαμβάνουν τις παραγγελίες, τα σχόλια, τις απορίες, ακόμη και τα παράπονα του καταναλωτικού κοινού. Και μέσω των RCS θα φροντίζουν αυτόματα ώστε η πελατεία να παραμένει πάντα ικανοποιημένη από την εξυπηρέτηση.
protothema.gr