Μέχρι χθες αργά το βράδυ -ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα- χιλιάδες e-mail έφευγαν από ελληνικές εταιρίες και μεγάλες αλυσίδες προς τους καταναλωτές. Διαφήμιζαν την περιώνυμη πλέον «Mαύρη Παρασκευή» της Ελλάδας, η οποία καλά κρατεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια με καλές προσφορές και ουρές έξω από τα μαγαζιά. Ουρές που δεν έχουν σχέση βέβαια με αυτές την Αμερική, αφού αν κάποιος βρεθεί εκεί και πέσει πάνω στην original «Black Friday» το πιθανότερο είναι να πάθει ένα προσωρινό black out. Δεν είναι μόνο οι τρομερές εκπτώσεις σε όλα τα είδη αλλά επειδή είναι τέτοια η ποικιλία που καταλήγει στο να μην μπορεί να αποφασίσει τι επιθυμεί να αγοράσει.
Η εικόνα ωστόσο το πρωί της Παρασκευής σε μεγάλα καταστήματα κυρίως ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στα οποία τα προηγούμενα χρόνια σχηματίζονταν ουρές ήταν φέτος διαφορετική καθώς φαίνεται ότι αρκετοί θα είναι αυτοί που θα επιλέξουν τις ηλεκτρονικές αγορές από τη φυσική παρουσία στο κατάστημα.
Αντίθετα στα καταστήματα με είδη ένδυσης, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, οι ουρές ήταν μεγαλύτερες καθώς αρκετοί φαίνεται να επέλεξαν περισσότερο αυτές τις κατηγορίες προϊόντων για να ξοδέψουν χρήματα στη φετινή Black Friday.
Επίσης, εκτός από την «καταιγίδα» προσφορών, είναι σχεδόν αδύνατο να προλάβεις τους ειδικά «εκπαιδευμένους» γι’ αυτήν την ημέρα Αμερικανούς. Άνδρες και γυναίκες στήνουν ατέλειωτες ουρές καταναλωτών, που περιμένουν μέχρι και δώδεκα ώρες μέσα στο κρύο έξω από μεγάλες και γνωστές αλυσίδες καταστημάτων από το προηγούμενο βράδυ. Με το που ανοίξουν οι πόρτες μεταμορφώνονται σε αφηνιασμένους πελάτες που εφορμούν μέσα στα καταστήματα συνήθως στις πέντε το πρωί σαν μην υπάρχει αύριο! Πρόκειται για μια εικόνα που θα ήθελαν σίγουρα να αντικρίσουν κάποια στιγμή και οι ελληνικές εμπορικές αλυσίδες, όμως τα μεγέθη και οι τιμολογιακές διαφορές είναι πολύ μεγάλες.
Όχι ότι και εδώ δεν θα έχουμε τις ουρές μας, απλά είναι άλλα τα νούμερα και οι εγχώριες εκπτώσεις φτάνουν το πολύ μέχρι το 50%, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις αγγίζουν και το 70%.
Πάντως από σήμερα το πρωί σε μια χώρα που βαδίζει προς την έξοδο της κρίσης, τα μεγάλα εμπορικά, τα μαγαζιά και οι ισχυρές αλυσίδες προϊόντων ελπίζουν σε μια ακόμη καλύτερη «Μαύρη Παρασκευή» από την περσινή. Ευελπιστούν δηλαδή σε μια δυνατή προσέλκυση καταναλωτών, με τις ελκυστικές τιμές που διαφημίζουν όλη την εβδομάδα μέσα από μεγάλες και έξυπνες καμπάνιες. Τιμές που ναι μεν εμπεριέχουν καλές εκπτώσεις, δεν αγγίζουν επ’ ουδενί όμως αυτές των ΗΠΑ όπου η αξία χιλιάδων προϊόντων εξοβελίζεται ακόμη και στο 80% της αρχικής.
Στη χώρα μας παρά την έντονη προβολή που έλαβε χώρα τις τελευταίες δύο εβδομάδες για τη δική μας Black Friday, οι ουρές θα υπάρχουν όπως και πέρυσι. Θα απουσιάζει ο πανζουρλισμός και οι τσακωμοί για ένα αντικείμενο του καταναλωτικού πόθου, που λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ κάθε χρόνο τέτοια μέρα. Παρά το γεγονός ότι πολλές εταιρίες κάνουν λόγο για εκπτώσεις που φτάνουν το 70%, το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί συνήθως σε προϊόντα που δεν «φεύγουν» με τίποτα, όπως μοντέλα κινητών τηλεφώνων που είναι σε stock. Οι εκπτώσεις σε νέα μοντέλα τηλεοράσεων κυμαίνονται από 20 έως 30% ενώ το ίδιο ισχύει και στις παιχνιδομηχανές, που λατρεύουν οι πιτσιρικάδες.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες θα ανοίξουν από τις οκτώ το πρωί, αναμένοντας τους έχοντες να ξοδέψουν μια εργάσιμη μέρα, εν αντιθέσει με την Αμερική, τη χώρα που γέννησε το φαινόμενο της «Black Friday», πριν από εξήντα πέντε χρόνια. Εκεί όπου οι ουρές παραμένουν ατέλειωτες, η αναμονή δώδεκα και πλέον ωρών δεδομένη, όπως και το ξενύχτι μέσα στο κρύο του Νοέμβρη. Είναι όμως τέτοιου εύρους οι εκπτώσεις ώστε έξω από πολύ γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, αφηνιασμένοι καταναλωτές εφορμούν μέσα μόλις ανοίγουν οι πόρτες, συνήθως στις πέντε το πρωί!
Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος: Οι 5 κανόνες για να μην πέσετε θύματα παραπλανητικών προσφορών
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με ανακοίνωση που εξέδωσε συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.
Η Ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:
* Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
* Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
* Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
* Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό, εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
* Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.
ΗΠΑ: Οι εκπτώσεις χτυπάνε «κόκκινο»
Την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, αυτή που ακολουθεί την αργία της «Ημέρας των Ευχαριστιών», όλοι σχεδόν οι εργαζόμενοι έχουν ρεπό, εκτός από αυτούς που εργάζονται στα πολυκαταστήματα και στις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες. Πρόκειται για την ημέρα που οι εκπτώσεις χτυπάνε «κόκκινο» σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη, ειδικά όμως στις ηλεκτρονικές συσκευές και τα ρούχα, με τιμές ακόμη και κάτω του κόστους! Το συγκεκριμένο φαινόμενο λαμβάνει χώρα στις ΗΠΑ, στην Αγγλία, στην Ιρλανδία και σε άλλες χώρες, όχι όμως στην Ελλάδα της κρίσης, που εισήλθε στο παιχνίδι της «Μαύρης Παρασκευής» μόλις πριν τρία χρόνια.
Στην χώρα μας υπάρχουν καλές προσφορές που δεν μπορούν όμως να συναγωνιστούν τις τιμές των γιγαντιαίων αλυσίδων στην Αμερική ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Ειδικά στις ΗΠΑ, οι εκπτώσεις είναι εξωφρενικές, αφού μια τηλεόραση που πριν την «Black Friday» είχε δυόμισi χιλιάδες δολάρια, τη συγκεκριμένη ημέρα η τιμή της «πέφτει» στα χίλια ή ακόμη και εννιακόσια δολάρια! Επίσης, το έθιμο δεν διαρκεί μόνο τη συγκεκριμένη ημέρα, αλλά για δύο Σαββατοκύριακα, δηλαδή τέσσερις ημέρες, με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται η καταναλωτική φρενίτιδα και οι τζίροι.
Το 2014 που σημειωτέον υπήρξε για πρώτη φορά πτώση των πωλήσεων, ο συνολικός τζίρος στην Αμερική εκείνο το τετραήμερο ήταν 50.900.000.000 δολάρια.
Από το χθες στο σήμερα
Από το 1952 που ξεκίνησε το «έθιμο» στην Αμερική, η συγκεκριμένη ημέρα σηματοδοτεί την αρχή της εποχής για τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και τα εμπορικά πολυκαταστήματα ανοίγουν στις πέντε το πρωί -κάποια ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα- για να υποδεχθούν τις ορδές των αφηνιασμένων καταναλωτών. Οι τελευταίοι σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές μέσα στο κρύο, περιμένοντας να ορμήξουν κυριολεκτικά μέσα στα μαγαζιά και να ξετινάξουν τις πιστωτικές τους κάρτες, αγοράζοντας όσα περισσότερα μπορούν να κουβαλήσουν.
Αυτό όμως κάποιες φορές έχει ολέθρια αποτελέσματα.
Ήταν το ξημέρωμα της «Μαύρης Παρασκευής» του 2008 στη Νέα Υόρκη, με το κρύο να περονιάζει τα κόκαλα και δύο χιλιάδες άτομα να περιμένουν έξω από το Walmart και να εκνευρίζονται όσο περνούσε η ώρα. Όταν η πόρτα της εισόδου του καταστήματος άνοιξε, όρμησαν μέσα σπάζοντάς την και παρασέρνοντας μαζί τους έναν 34χρονο υπάλληλο, τον οποίο κυριολεκτικά ποδοπάτησαν. Η φρενίτιδα ήταν τέτοια, που όχι μόνο δεν σταμάτησαν να περνούν από πάνω του, αλλά δεν άφησαν τους συναδέλφους του να επέμβουν για να τον γλιτώσουν από την μάζα που εφορμούσε στο κατάστημα με ουρλιαχτά.
Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι αστυνομικοί που κατέφθασαν στο σημείο, αφού η μάζα τους έσπρωχνε και τους απωθούσε. Όταν μπήκαν όλοι μέσα, ο νεαρός ήταν πλέον νεκρός…
Από την Αγγλία στην Ελλάδα
Στην Μεγάλη Βρετανία η «Μαύρη Παρασκευή» υπάρχει τα τελευταία πέντε χρόνια και πέρυσι ο τζίρος άγγιξε το 1.500.000.000 λίρες. Στη χώρα μας οι εκπτώσεις ακόμη και στις μεγάλες αλυσίδες δεν ξεπερνούν συνήθως το 40% σε συγκεκριμένα είδη, ενώ δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια το 80% έκπτωσης που έκανε πριν λίγα χρόνια στην Γερμανία η Apple. Τότε που όλα της τα προϊόντα σε προσφορά εξαφανίστηκαν μέσα σε ελάχιστη ώρα από τους φρενιασμένους πελάτες, οι οποίοι όμως δεν ποδοπατήθηκαν, αλλά περίμεναν υπομονετικά τη σειρά τους, ως ψυχροί Γερμανοί.
Είναι βέβαιο όμως ότι υπάρχουν καλές προσφορές σε πολλά προϊόντα, τα οποία έχουν ήδη τσεκάρει αυτοί που σήμερα στήθηκαν από το πρωί για να μπουν πρώτοι μέσα και να «χτυπήσουν» το αντικείμενο του πόθου τους.
Πηγή: protothema.gr