Ειδήσεις, Ελλάδα, Οικονομία

Τελευταία χρονιά για τεκμήρια και Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης!

 

Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)

Το απαρχαιωμένο σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης θα πρέπει να αντιμετωπίσουν για τελευταία φορά οι φορολογούμενοι καθώς το κυβερνητικό επιτελείο έχει ήδη εξαγγείλει την σταδιακή κατάργησή τους. Όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει να καλύψουν το τεκμήριο διαβίωσης του οχήματός τους το οποίο θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι αθροιστικό με τα υπόλοιπα τεκμήρια που απορρέουν από τα σπίτια, τα σκάφη, κ.ά.

Ωστόσο το εξωπραγματικό στην περίπτωση της χώρας μας είναι πως το τεκμήριο διαβίωσης στα αυτοκίνητα δεν προσεγγίζει καν την πραγματικότητα αλλά το ετήσιο κόστος χρήσης των ΙΧ που υπολόγισε ο νομοθέτης πριν από πολλά χρόνια είχε βασικό στόχο την είσπραξη εσόδων.

Και μάλιστα τα έσοδα από τα τεκμήρια διαβίωσης δεν είναι και λίγα καθώς ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να διατηρούνται τόσα χρόνια. Από την άλλη μεριά πολλοί υπουργοί Οικονομικών πίστευαν ότι με αυτό τον τρόπο το κράτος εισπράττει και ένα μέρος από τα «μαύρα» χρήματα που διακινούνται στην ελληνική οικονομία…

Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ

Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:

* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.

* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.

Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ                         Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας
Κυβισμός 2019-2015 2014-2010 >2010
Έως 1.249 4000 2800 2000
1250-1349 4600 3220 2300
1350-1449 5200 3640 2600
1450-1549 5800 4060 2900
1550-1649 6400 4480 3200
1650-1749 7000 4900 3500
1750-1849 7600 5320 3800
1850-1949 8200 5740 4100
1950-2049 8800 6160 4400
2050-2149 9700 6790 4850
2150-2249 10600 7420 5300
2250-2349 11500 8050 5750
2350-2449 12400 8680 6200
2550-2649 13300 9310 6650
2650-2749 15100 10570 7550
2750-2849 16000 11200 8000
2850-2949 16900 11830 8450
2950-3049 17800 12460 8900
3050-3149 19000 13300 9500
3150-3249 20200 14140 10100
3250-3349 21400 14980 10700
3350-3649 22600 15820 11300
3650-3749 23800 16660 11900
3750-3849 27400 19180 13700
3850-3949 28600 20020 14300
3950-4049 29800 20860 14900
4050-4149 31000 21700 15500
4150-4249 32200 22540 16100
4250-4349 33400 23380 16700
4350-4449 34600 24220 17300
4450-4549 35800 25060 17900
4550-4649 37000 25900 18500
4650-4749 38200 26740 19100

 

Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής

Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:

* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.

Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.

Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα

Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο από την στιγμή που θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.

Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.

Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη

Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.

 

Previous ArticleNext Article