Θέμα ωρών είναι πλέον να ανακοινωθεί και επίσημα η απόφαση για άνοιγμα των σχολείων στις 14 Σεπτεμβρίου προκειμένου να «ενσωματωθούν» και τα επιδημιολογικά στοιχεία από την επιστροφή των εκδρομέων που σε μεγάλο ποσοστό ολοκληρώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο.
«Η δική μου άποψη είναι ότι είτε τα σχολεία ανοίξουν στις 7, στις 14 ή στις 21 πρέπει να είναι προσαρμοσμένα με τα επιδημιολογικά στοιχεία. Το σημαντικό είναι να είναι έτοιμα τα σχολεία» δήλωσε χαρακτηριστικά στον ΘΕΜΑ 104,6 ο Μάριος Λαζανάς, παθολόγος – λοιμωξιολόγος και μέλος της Επιτροπής Επιστημόνων του υπουργείου Υγείας για τον κορωνοϊό.
Το πρώτο διάστημα της επανέναρξης των σχολείων το βάρος αναμένεται να πέσει στα παιδιά από το νηπιαγωγείο μέχρι την Γ΄ δημοτικού με τον κ. Λαζανά να επισημαίνει ότι στις κατηγορίες αυτές «θα γίνει ιδιαίτερη εκπαίδευση» στη χρήση μάσκας, στο πώς τηρούνται αποστάσεις και μέτρα ατομικής υγιεινής. «Τα παιδιά αυτής της ηλικίας μαθαίνουν εύκολα το βλέπω στο νοσοκομείο που εργάζομαι» πρόσθεσε το μέλος της επιτροπής των ειδικών.
Σε κάθε περίπτωση οι λοιμωξιολόγοι θεωρούν ότι το χρονικό διάστημα των δύο εβδομάδων -μέχρι, δηλαδή, τις 14 Σεπτεμβρίου- είναι απαραίτητο για να εξαχθούν συμπεράσματα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων και για τον λόγο αυτό το υπουργείο Παιδείας έκανε έκκληση στους γονείς να επιστρέψουν μέχρι και σήμερα από τις διακοπές.
Η τελική απόφαση της κυβέρνησης θα ανακοινωθεί σε κοινή συνέντευξη Τύπου που θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τρίτη, στις 16:00. Τη συνέντευξη θα παραχωρήσουν στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, οι υπουργοί Παιδείας & Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, και Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, και ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου. Στη συνέντευξη θα παρίσταται και η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Βάνα Παπαευαγγέλου.
Όπως έγραψε το ΘΕΜΑ της Κυριακής η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν ετάχθη υπέρ του κλιμακωτού ανοίγματος των σχολείων, δηλαδή να ανοίξουν σε πρώτη φάση τα Δημοτικά και αργότερα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, αλλά σίγουρα θα λάβει υπόψη της κατά τόπους χαρακτηριστικά της επιδημίας για να προβεί σε τροποποιήσεις του μοτίβου λειτουργίας των σχολείων. Δηλαδή, δεν αποκλείεται σε περιοχές με υψηλό φορτίο του κορωνοϊού τα σχολεία να ανοίξουν σταδιακά και όχι όλα ταυτόχρονα.
Σε ό,τι αφορά το σενάριο της λειτουργίας των σχολείων σε πρωινή και απογευματινή βάρδια, έχει απορριφθεί από το υπουργείο Παιδείας, λόγω κόστους (εκτιμώμενο ημερήσιο κόστος 10 εκατ. ευρώ) αλλά και λόγω του προβλήματος που θα δημιουργούσε σε πολλούς εργαζόμενους γονείς. Ετσι, ενώ προτάσσεται η δημιουργία επαρκών αποστάσεων μεταξύ των μαθητών μέσα στην αίθουσα, δεν αποδεικνύεται επιστημονικά ότι θα προσφέρει κάποιο όφελος η δημιουργία περισσότερων τμημάτων. Το αντίθετο μάλιστα, τα επιδημιολογικά μοντέλα δείχνουν ότι όσο περισσότερες εν δυνάμει εστίες δημιουργούμε τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες ανεξέλεγκτης διασποράς του ιού.
Το βέβαιο είναι, πάντως, ότι μαθητές και διδάσκοντες θα επιστρέψουν στα σχολεία συνοδεία αντισηπτικών και φορώντας υποχρεωτικά μάσκες σε όλους τους κλειστούς χώρους, ενώ στους εξωτερικούς η χρήση της θα γίνεται μόνο σε περίπτωση συνωστισμού. Στα διαλείμματα, που θα γίνονται πλέον ανά ομάδες και όχι όλες οι τάξεις ταυτόχρονα, καθώς και στο μάθημα της γυμναστικής, δεν προβλέπεται η χρήση της μάσκας.
Υποχρεωτική θα είναι η μάσκα για τους εκπαιδευτικούς και για οδηγούς, συνοδούς, μαθητές μέσα στα σχολικά λεωφορεία, καθώς και κατά την περίοδο προσαρμογής των προνηπίων από τον συνοδό/γονέα του παιδιού. Ειδικές οδηγίες για τη χρήση της μάσκας θα εκδώσει ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για μαθητές που εξαιρούνται από τη χρήση της μάσκας για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους.
Προσαρμοσμένη στις νέες συνθήκες θα είναι και η λειτουργία των σχολικών κυλικείων ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός. Για παράδειγμα, οι μαθητές θα παραγγέλνουν το πρωί πριν από την έναρξη του μαθήματος τι θέλουν να φάνε στο διάλειμμα, ενώ θα γίνει και ισχυρή σύσταση για χρήση παγουριού ή ατομικού μπουκαλιού με νερό.
Πηγή: protothema.gr