LIFESTYLE

Ζεράλντ Μαρί: Ο «Ευρωπαίος Γουαϊνστάιν» βίασε το μισό Elite (το άλλο μισό πήγε μαζί του οικειοθελώς)

Το άλλο μισό πήγε μαζί του οικειοθελώς και η Λίντα Εβαντζελίστα τον παντρεύτηκε! – Οποια ήθελε να κάνει καριέρα, έπρεπε να περάσει από το κρεβάτι του – Ανάμεσα στα θύματά του η Κάρε Οτις, αλλά και εκατοντάδες ανήλικες Η Σόνα Λι δεν διέπρεψε ποτέ στο παγκόσμιο μόντελινγκ και δεν έφτασε καν στο κατώφλι του κλειστού κλαμπ των σούπερ μόντελ της δεκαετίας τουʼ’90. Ούτως ή άλλως, εκείνη τη χρυσή εποχή της απόλυτης και οικουμενικής κυριαρχίας των Λίντα ΕβαντζελίσταΝαόμι Κάμπελ, Σίντι Κρόφορντ, Ελενα Κρίστενσεν, Κρίστι Τέρλινγκτον, Κλόντια Σίφερ κ.ά. ελάχιστες καλλονές θα μπορούσαν να σταθούν δίπλα τους.

Η Σόνα Λι, μια 15χρονη από το Τορόντο του Καναδά, αν και πανέμορφη, δεν είχε τα απαιτούμενα προσόντα για να φτάσει ως το πάνθεον. Για τη Λι η φαντασμαγορία και η λάμψη αυτού του απόμακρου μικρόκοσμου έληξε απότομα και άδοξα: ο Ζεράλντ Μαρί τη βίασε στο ίδιο κρεβάτι όπου κοιμόταν με τη σύζυγό του και ίνδαλμα της ανήλικης Λι, τη Λίντα Εβαντζελίστα. Και, μάλιστα, αφού εκτόνωσε τις ορέξεις του, πέταξε περιφρονητικά στην έφηβη ένα μπλουζάκι της Λίντα, διατάζοντάς τη να το φορέσει.

modelsand

Το περιστατικό συνέβη το 1992. Τότε ο Ζεράλντ Μαρί, εκτός από σύζυγος ενός από τα πιο γοητευτικά και περιζήτητα μανεκέν στον κόσμο, της Λίντα Εβαντζελίστα, ήταν ο ισχυρότερος άνδρας στον χώρο του ευρωπαϊκού μόντελινγκ. Επισήμως ήταν ο Γάλλος πρόεδρος στον ευρωπαϊκό κλάδο του διεθνούς πρακτορείου μοντέλων Elite. Ανεπισήμως, φέρεται ότι ήταν ένας αδίστακτος σεξουαλικός άρπαγας, ένα αρσενικό που επέβαλε τη βούλησή του διά της βίας σε κάθε επίδοξο μοντέλο. Ιδιαίτερα δε σε όσες νεαρές καλλονές έφταναν στην έδρα του Elite στο Παρίσι προερχόμενες από την Αμερική ή τον Καναδά. Το ότι στην πλειονότητά τους τα μοντέλα που ερέθιζαν τον Μαρί ήταν άγουρα κορίτσια που δεν είχαν τελειώσει καν το Λύκειο, στη Γαλλία βρίσκονταν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την οικογένειά τους και κατά κανόνα δεν ήξεραν ούτε λέξη στα γαλλικά, δημιουργούσαν ιδανικές συνθήκες για εκείνον. Τις τελευταίες ημέρες αποκαλύφθηκε ενώπιον της παγκόσμιας κοινής γνώμης κάτι που αποτελούσε «κοινό μυστικό», δηλαδή ότι μια μεγάλη σταδιοδρομία ως μοντέλο προϋπέθετε αναγκαστικά την υποταγή στο ανοιχτό φερμουάρ του Μαρί. Κάτι που λίγο-πολύ όλες και όλοι στον κύκλο του μόντελινγκ γνώριζαν επιβεβαιώθηκε περίπου 30 χρόνια αργότερα. Αφορμή στάθηκε ένα εκτενές, αποκαλυπτικό δημοσίευμα στον βρετανικό «Guardian», γεμάτο με επώνυμες μαρτυρίες πρώην μοντέλων αλλά και σταρ όπως η Κάρε Οτις, γυναικών οι οποίες είχαν πέσει θύματα της σεξουαλικής αδηφαγίας του Μαρί. Στα 70 του χρόνια σήμερα, ο ίδιος αρνείται τις κατηγορίες, σε μια προσπάθεια να μη δώσει υπόσταση στις έκνομες και αήθεις πράξεις που του καταλογίζονται.

f2-_2

Ωστόσο, το παράδοξο είναι ότι ακόμη και η Λίντα Εβαντζελίστα επιβεβαιώνει ότι ο πρώην άντρας της (έχουν χωρίσει από το 1993) είναι, πιθανότατα, ένοχος. Η ίδια δεν είχε ιδέα για την ασελγή δράση του στη διάρκεια του πενταετούς έγγαμου βίου τους. Η Εβαντζελίστα όμως δεν δίστασε να στοιχηθεί αυτοβούλως δίπλα σε όσες γυναίκες κακοποίησε εκείνος. Αν ισχύει ότι εσχάτως το πνεύμα του κινήματος #metoo απελευθερώνει καταπιεσμένες δυνάμεις εκδίκησης από τα θύματα και αν αναζητούνται «νέοι Χάρβεϊ Γουάινσταϊν», ο Ζεράλντ Μαρί θα δυσκολευτεί πολύ να ανασκευάσει το βαρύ και καυτό κατηγορητήριο για τα πεπραγμένα του.

Η σειρά της «Αγριας Ορχιδέας»

«Στη διάρκεια της σχέσης μου με τον Ζεράλντ Μαρί δεν είχα ιδέα γι’ αυτές τις κατηγορίες περί σεξουαλικής κακοποίησης που του προσάπτονται. Κι έτσι δεν μπορούσα να βοηθήσω τις συγκεκριμένες γυναίκες», δηλώνει σήμερα η Λίντα Εβαντζελίστα. Τονίζοντας ότι «τώρα που τα ακούω όλα αυτά και βάσει της προσωπικής μου εμπειρίας δίπλα στον Μαρί, πιστεύω ότι αυτές που τον κατηγορούν λένε την αλήθεια. Θλίβομαι, διότι μιλάμε για πληγές που μπορεί να μη κλείσουν ποτέ. Θαυμάζω όσες βρήκαν το κουράγιο και τη δύναμη να μιλήσουν σήμερα άφοβα για ό,τι πέρασαν».

f4

Η ανατροπή του ανδροκεντρικού κοσμοειδώλου, η κατάρριψη του στερεότυπου που επιβράβευε, έστω και σιωπηρά, το φέρεσθαι του άνδρα-αφέντη και επιβήτορα, αποτελούν στοιχεία του σήμερα. Ομως, πριν από 30-35 χρόνια όλα αυτά ήταν αδιανόητα. Η Κάρε Οτις, φερ’ ειπείν, γνώρισε τη δόξα σαν σύμβολο του σεξ από το 1989 και εξής χάρη στη συμμετοχή της στο αισθησιακό δράμα «Αγρια Ορχιδέα» και ιδίως την αληθινή συνουσία στη διάρκεια των γυρισμάτων με τον Μίκι Ρουρκ, τον οποίο εν συνεχεία παντρεύτηκε. Πριν από όλα αυτά, όμως, η Κάρε Οτις είχε από πρώτο χέρι εμπειρία του τι έπαιρνε ο Ζεράλντ Μαρί – και χωρίς καν να μπει στον κόπο να το ζητήσει. Ο Μαρί την είχε βιάσει επανειλημμένως ενώ εκείνη ήταν 17 ετών. Η Οτις, όπως και η Σόνα Λι, είχε περάσει μερικές ημέρες ως φιλοξενούμενη στο σπίτι του – φυσικά εν απουσία της Λίντα Εβαντζελίστα. «Μου επιτέθηκε τη νύχτα ενώ ήμουν άρρωστη με πυρετό. Αυτό ήταν το πρώτο από πολλά τέτοια περιστατικά», είχε αποκαλύψει η Κάρε Οτις ήδη από το 2011, όταν κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία της. Σύμφωνα με όσα γράφει η ίδια, ο Μαρί τη θεωρούσε παχουλή και της συνέστησε να αρχίσει μια κούρα με κοκαΐνη, λέγοντάς της ότι «αυτό είναι το μυστικό για να μην παχαίνουν τα μοντέλα». Επίσης, ο Μαρί ξεκαθάρισε στην Οτις ότι προκειμένου να έχει κάποια τύχη στο μόντελινγκ θα έπρεπε να συναινεί αδιαμαρτύρητα σε οτιδήποτε ήθελε να κάνει μαζί της εκείνος. «Αυτό συνεχίστηκε έως τη στιγμή που του είπα όχι. Και τότε η σταδιοδρομία μου ως μοντέλου τελείωσε». Η Οτις επιβεβαιώνει ότι ο Μαρί δεν ήταν ο μόνος δράστης της σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης πολλών από τα κορίτσια τα οποία φιλοδοξούσαν να γίνουν μοντέλα του Elite. Ενας από τους συνεργάτες του πρακτορείου, κομμωτής, βίασε και αυτός την Οτις κατά τη διάρκεια μιας εκτός έδρας επαγγελματικής αποστολής. Υπάρχουν μαρτυρίες ότι ένα από τα «λαγωνικά» του Elite, ένας scouter νέων μοντέλων, είχε ανταγωνισμό με τον Μαρί για το ποιος θα διακόρευε πρώτος κάποια από τα μικρότερα κορίτσια τα οποία προσελκύονταν από το κύρος και την αίγλη του Elite. Κάποια εργαζόμενη κατέθεσε ότι είχε ακούσει την Τρούντι Τάπσκοτ, στέλεχος του αμερικανικού Elite και για αρκετά χρόνια επιφορτισμένη με τον εντοπισμό νέων καλλονών, μαζί με μια ακόμη υψηλά ιστάμενη συνεργάτιδα να παρακαλούν τον Μαρί και το μεγάλο αφεντικό του αμερικανικού Elite, τον διαβόητο Τζον Καζαμπλάνκας, «να σταματήσουν να αποπλανούν τα ανήλικα μοντέλα».

Μαστροπεία πολυτελείας

Ανθρωποι σαν τον Μαρί θεωρούσαν ότι όλα επιτρέπονταν, συμπεριλαμβανομένου του τι, πώς και με ποιον θα έκαναν τα μοντέλα τους. Υπήρχε, άλλωστε, η εκλεκτή πελατεία, ζάπλουτοι άνδρες οι οποίοι επωφελούνταν από τις υπηρεσίες συνοδών πολυτελείας, τις οποίες προσέφερε έναντι αστρονομικού τιμήματος ο Μαρί. Λειτουργώντας, φυσικά, σαν μαστροπός. Κάπως έτσι ο Μαρί είχε εξυπηρετήσει τον έμπορο όπλων Αντνάν Κασόγκι, έναν κοσμοπολίτη Αραβα δισεκατομμυριούχο, ο οποίος θεωρούνταν ως ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο. Ο Μαρί έστειλε στον Κασόγκι την Τζιλ Ντοντ, μια πανύψηλη 19χρονη κολυμβήτρια από την Καλιφόρνια – αφού φυσικά την είχε βιάσει προηγουμένως ο ίδιος. Ο Κασόγκι καταγοητεύτηκε και, μετά από μερικές ημέρες μυθώδους χλιδής στο Μονακό, η Ντοντ πίστεψε ότι ο Αραβας κροίσος την ενέταξε στο χαρέμι των συζύγων του, ασχέτως εάν θα τον έβλεπε σπανίως στο χρονικό διάστημα των δύο ετών που ακολούθησε. Πολύ αργότερα, η Τζιλ Ντοντ ανακάλυψε ότι ο Μαρί είχε συμφωνήσει με τον Κασόγκι την παραχώρησή της αντί «ενοικίου» το οποίο κυμαινόταν μεταξύ 35.000 και 50.000 δολαρίων. Ο Κασόγκι παρίστανε ότι αντίκρισε την Τζιλ Ντοντ για πρώτη φορά όταν ανέβηκε στη θαλαμηγό του, στο Μόντε Κάρλο, το καλοκαίρι του 1980. Στην πραγματικότητα την είχε επιλέξει ανάμεσα σε πολλές άλλες νεαρές, από τα άλμπουμ φωτογραφιών τα οποία είχε εν αφθονία στο γραφείο του ο Μαρί. Η Τζιλ Ντοντ, όπως και η Κάρε Οτις μαζί με δεκάδες άλλες κοπέλες βρέθηκαν στο επίκεντρο της αριστοκρατίας του πλούτου. Οσες μιλούν σήμερα για το πώς τις εκμεταλλεύτηκαν τύποι σαν τον Μαρί, επικαλούνται την απειρία και την αφέλειά τους. Από τις διηγήσεις των παθημάτων τους αναδύεται το κοινό μοτίβο του εγκλωβισμού τους στα χρυσά δεσμά όσων τους υποσχόταν με την απεριόριστη δύναμη επιρροής του ο Μαρί. Η Ντοντ, για παράδειγμα, λέει σήμερα ότι «παρόλο που με βίασε, τότε εγώ πίστευα ότι του άρεσα και γι’ αυτό θα με βοηθούσε στην καριέρα μου. Ημουν εντελώς ανώριμη, τα είχα χαμένα». Οσο για τον Μαρί, αναπαριστάται σαν παθολογικά λαίμαργος για σεξ. Η Τζιλ Ντοντ λέει ότι, μετά από ένα μπάνιο μέσα σε βουνά σαπουνάδας στο σπίτι του, πήγε να ξαπλώσει δίπλα του, για να δουν μαζί ένα γουέστερν με τον Τζον Γουέιν«Ούτε κατάλαβα πότε με βίασε. Εγιναν όλα απίστευτα γρήγορα».

Η μέθοδος του Μαρί για να εξασφαλίζει τη λεία του ενίοτε περιελάμβανε την παραπλάνηση των γονέων του εκάστοτε επίδοξου μοντέλου. Η Γουέντι Γουόλς, επίσης από τον Καναδά, θυμάται το πώς ο Μαρί σαγήνευσε τη μητέρα της, πείθοντάς την να τον εμπιστετεί άνευ όρων. Μετά από δύο εβδομάδες στο Παρίσι και αφού είχε ξαποστείλει τη μαμά στην πατρίδα  της, ο Μαρί βίασε τη 17χρονη τότε Γουέντι. Εκείνη αποπειράθηκε να αποφύγει τον βιασμό, αλλά χωρίς να τον εξαγριώσει, φοβούμενη ότι θα την απέβαλε από το πρακτορείο και η καριέρα της θα τελείωνε πριν καν αρχίσει. Το κορίτσι προέβαλε κάποιες δικαιολογίες, όπως ότι δεν μπορούσε να κάνει σεξ γιατί δεν έπαιρνε ακόμη αντισυλληπτικά κ.λπ. Αντί άλλου σχολίου ο Μαρί έγδυσε τη Γουόλς και τη σοδόμισε. «Πονούσα», θυμάται η άτυχη Καναδή, «και έθαψα το πρόσωπό μου στο μαξιλάρι. Μύρισα το άρωμα μιας άλλης γυναίκας». Αναμενόμενο, καθώς είχε συνευρεθεί με κάποιο από τα μοντέλα τα οποία πρακτόρευε, αμέσως πριν βιάσει τη Γουόλς παρά φύσιν. Στην οποία είχε πει «εσύ μου αρέσεις γιατί είσαι καθολική και επειδή είσαι το μόνο μοντέλο στο γραφείο μας με μεγάλο στήθος». Κι εκείνη χαμογελούσε αμήχανα, σκεπτόμενη ότι «εάν τον κάνω να θυμώσει, δεν πρόκειται να ξαναβρώ ποτέ δουλειά στο μόντελινγκ».

Eπώδυνες παρενέργειες

Οι παρενέργειες της ακολασίας του Ζεράλντ Μαρί ήταν εξαιρετικά επώδυνες για πολλές από τις κοπέλες που βρέθηκαν στον δρόμο του. Ορισμένες εξ αυτών κατέληξαν όντως στον δρόμο αφότου τις απέρριψε εκείνος. Συγκεκριμένα, η Αν Μαγκουάιρ, μια Αμερικανίδα από τη Βιρτζίνια, αναγκάστηκε να κοιμάται σε ένα παγκάκι απέναντι από το μουσείο του Λούβρου μετά από τη διάλυση της σχέσης της με τον Μαρί. Εκείνος φρόντισε ώστε να της κατασχεθούν το διαβατήριο και όλα της τα χρήματα – και, εννοείται, να μην την προσλάβει κανένα άλλο πρακτορείο μοντέλων. Τα τραύματα από τον βιασμό, την επαγγελματική καταστροφή, τη διάλυση των ονείρων τους, οδήγησαν θύματα του Μαρί στις εξαρτήσεις από το αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Η επιβεβλημένη σιωπή για όσα πέρασαν ήταν και αυτή μια ξεχωριστή πληγή από μόνη της. Πλέον όμως οι όροι του παιχνιδιού έχουν αλλάξει και ο υπόλογος είναι ο άλλοτε ακάθεκτος Ζεράλντ Μαρί. Οι γαλλικές αρχές διερευνούν την υπόθεσή του βάσει των καταγγελιών εκ μέρους τεσσάρων γυναικών, της Κάρε Οτις, της Τζιλ Ντοντ, της Σουηδής Εμπα Κάρλσον και της Λίζα Μπρίνκγουορθ, δημοσιογράφου του BBC η οποία ισχυρίζεται ότι υπέστη και αυτή σεξουαλική κακοποίηση από τον Μαρί. Η Μπρίνκγουορθ τον είχε προσεγγίσει αποκρύπτοντας την ιδιότητά της και εντέλει κατάφερε να αποκαλύψει το πραγματικό του πρόσωπο σε ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε το 1999. Ο ίδιος τότε πίστεψε ότι είχε καταστραφεί, τελικά όμως κατάφερε να επιβιώσει ως επικεφαλής του Elite για ακόμη μία δεκαετία, έως τον Δεκέμβριο του 2010.

Το μέλλον του Ζεράλντ Μαρί μοιάζει παράλληλο με εκείνο του Χάρβεϊ Γουάινστιν: σύλληψη, δίκες, αποκαθήλωση και διασυρμός, επαγγελματική και οικονομική καταστροφή, φυλακή. Ο Μαρί ξέρει πολύ καλά την ακολουθία του εφιάλτη που τον περιμένει εάν οι Γάλλοι απαγγείλουν επισήμως κατηγορίες για προ τριακονταετίας αδικήματα. Στο μεταξύ, εκ μέρους του Elite διευκρινίζεται ότι οποιαδήποτε συνδιαλλαγή με τον Μαρί έχει διακοπεί από το 2010, καταδικάζοντας οποιαδήποτε πράξη προσβάλλει την αξιοπρέπεια των συνεργαζόμενων μοντέλων. Ο Ζεράλντ Μαρί τα τελευταία χρόνια είναι παντρεμένος με μια Ρωσίδα μανεκέν και μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Παρισίων και Ιμπιζα. Από το 2012 παραμένει μέτοχος του Oui Management, ενός άλλου πρακτορείου περιωπής. Το μόντελινγκ, άλλωστε, είναι το πεδίο δραστηριότητας το οποίο κατέχει όσο κανένας άλλος. Απλώς, ακόμη και αν αποφύγει τις περιπέτειες με τον νόμο για τις παλιές του αμαρτίες, θα πρέπει να συμβιβαστεί με την προοπτική της οριστικής αποστρατείας. Και να περιοριστεί στην αναπόληση μιας περιόδου όπου αυτός και ο Τζον Καζαμπλάνκας όχι μόνο έδρεπαν τους καρπούς της νεανικής σάρκας, αλλά και μπορούσαν, απλώς με ένα τηλεφώνημα στη «Vogue» να μεταμορφώσουν σε παγκόσμιο τοπ μόντελ μια άσημη έφηβη από κάποια αμερικανική επαρχία.

protothema.gr

Previous ArticleNext Article