LIFESTYLE, Ειδήσεις

Έρχεται η ώρα της πληρωμής για το YouTube;

Δημοφιλείς καλλιτέχνες όπως η Dua Lipa και ο Τhe-Weeknd πληρώνονται από το YouTube με δύο τρόπους: σύμφωνα με τον αριθμό των θεάσεων που έχουν τα επίσημα video clip τους και αναλόγως των διαφημίσεων που αυτά φιλοξενούν.

Είναι γνωστή η «μάχη» που μαίνεται τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στο YouTube και στις ενώσεις ή στους μεμονωμένους μουσικούς καλλιτέχνες ανά τον κόσμο σχετικά με το ύψος των πνευματικών δικαιωμάτων που η δημοφιλής πλατφόρμα καταβάλλει προκειμένου να παίζει τα τραγούδια τους. Για να το πούμε συνοπτικά, το YouTube πληρώνει τους καλλιτέχνες με δύο τρόπους: σύμφωνα με τον αριθμό των θεάσεων που έχουν τα επίσημα video clips τους και αναλόγως των διαφημίσεων που αυτά φιλοξενούν.

Σύμφωνα δε με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία που αφορούν το 2020, καταβλήθηκαν συνολικά 3 δισ. δολάρια στη μουσική βιομηχανία μέσω των δύο παραπάνω οδών. Δεν τα λες και λίγα. Από την άλλη, για το ίδιο διάστημα, η συνδρομητική πλατφόρμα του Spotify υπολογίζεται ότι κατέβαλε περίπου 4,9 δισ. δολάρια σε δικαιώματα, πολύ περισσότερα δηλαδή από τη θυγατρική της Google. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ενδιαφέροντα αν υπολογίσει κανείς πως, σύμφωνα με τα δεδομένα του ίδιου του YouTube, η μηνιαία επισκεψιμότητα έφτασε τα 2 δισ. χρήστες, την ώρα που για το Spotify το αντίστοιχο νούμερο είναι 271 εκατ. Φυσικά, στη δική του περίπτωση όλοι οι συνδρομητές βρίσκονται εκεί για να ακούσουν μουσική, γεγονός που δεν συμβαίνει απαραίτητα με το YouΤube  – αν και είναι απίθανο να πιστέψει κανείς πως πολλοί από τους δικούς του χρήστες δεν ακούν (και) μουσική.

erchetai-i-ora-tis-pliromis-gia-to-youtube0Σε κάθε περίπτωση, ολοφάνερα η διαφορά είναι μεγάλη, και όσο το μερίδιο της πίτας του YouTube μεγαλώνει –τα στοιχεία αυτό δείχνουν–, η βιομηχανία ανασκουμπώνεται προκειμένου να το αναγκάσει να πληρώσει περισσότερα. Από όσα γίνονται γνωστά τον τελευταίο καιρό, στην Ευρωπαϊκή Ενωση οι νομοθέτες ετοιμάζουν ρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν ένα σταθερό έσοδο στους δημιουργούς που εκπροσωπούνται στην πλατφόρμα, ανεξαρτήτως των διαφημίσεων. Ανάλογες κινήσεις ωστόσο δεν έχουν γίνει προς το παρόν στην Αμερική ούτε όμως και στη Βρετανία (προφανώς πλέον δεν υπάγεται στους κανόνες της Ε.Ε.), οι οποίες αποτελούν και τις δύο μεγαλύτερες, μακράν, μουσικές βιομηχανίες στον κόσμο.

Εδώ και μερικά χρόνια, το YouTube «τρέχει» και τη δική του συνδρομητική πλατφόρμα, το YouTube Music, τόσο με δωρεάν όσο και με επί πληρωμή επιλογές, φιλοδοξώντας να κερδίσει ακόμη περισσότερο έδαφος στον πόλεμο ενάντια τόσο στο Spotify όσο και στο Apple Music που αποτελεί τον άλλο μεγάλο παίκτη. Οι τρεις τους δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ελέγχουν αυτή τη στιγμή την «κάνουλα» της παγκόσμιας μουσικής· σε μια χρονιά δε όπως η τελευταία, που οι ζωντανές εμφανίσεις μπήκαν στον «πάγο», η θέση τους ισχυροποιήθηκε ακόμη περισσότερο. Η άλλη πλευρά, δηλαδή βασικά οι καλλιτέχνες, ακόμη ψάχνεται…

kathimerini.gr

Previous ArticleNext Article