Εκπαίδευση - Παιδεία

Πόσα χρήματα ξοδεύουμε για την εκπαίδευση των παιδιών μας

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή
stratig@yahoo.com, www.stadiodromia.gr

Όλοι έχουμε ακούσει τους πολιτικούς μας να τονίζουν διαρκώς ότι η Παιδεία είναι επένδυση για το μέλλον της χώρας, είναι ο τρόπος να πετύχουμε ανάπτυξη και πολλά άλλα τέτοια εύηχα. Πώς όλα αυτά πραγματοποιούνται; Ποιες και πόσες είναι οι επενδύσεις στην Εκπαίδευση; Τα χρήματα που δαπανά το ελληνικό κράτος για την εκπαίδευση των παιδιών μας είναι 5.656 δολάρια ανά μαθητή. Πρόκειται για το μέσο όρο όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης. Με αυτά τα χρήματα που ξοδεύουμε για κάθε μαθητή ξεπερνάμε δύο μόνο χώρες: την Κολομβία και το Μεξικό και καταλαμβάνουμε την τρίτη θέση από το τέλος, μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τα χρήματα ανά φοιτητή είναι μόλις 3.503 δολάρια. Πιθανό να ρίχνουν το μέσο όρο οι λιμνάζοντες φοιτητές, που είναι, πια, περισσότεροι από τους κανονικής φοίτησης (237.241 στα κανονικά εξάμηνα φοίτησης και 252.718 πέραν των κανονικών εξαμήνων). Δεν γνωρίζουμε με βάση ποιον αριθμό γίνονται οι υπολογισμοί. Υπολογίζοντας μόνο την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ξεπερνάμε την Τουρκία, τη Χιλή και τη Λιθουανία (εκτός από την Κολομβία και το Μεξικό) καταλαμβάνοντας την 6η θέση από το τέλος με δαπάνες ανά μαθητή 6.943 δολάρια το έτος 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ.Η Πορτογαλία μια χώρα στο μέγεθος της δικής μας, που ήταν πιο πίσω από εμάς, μας έχει περάσει προ πολλού. Ξοδεύει 10.013 δολάρια για κάθε μαθητή πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 11.987 δολάρια για κάθε φοιτητή. Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής φαίνονται και στην αξιολόγηση PISA, όπου είναι αρκετά μπροστά από εμάς. Συγκεκριμένα το 2000 στην πρώτη αξιολόγηση PISA ήμασταν μαζί (474 στην κατανόηση κειμένου εμείς 470 η Πορτογαλία). Τώρα και στα 3 επιστημονικά αντικείμενα είναι 40 μονάδες πάνω από την Ελλάδα (457 εμείς έναντι 492 αυτών). Μας έχουν αφήσει πολύ πίσω αφού βρίσκονται πάνω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ εμείς είμαστε πολύ κάτω από το μέσο όρο. Είναι προφανές ότι εργάστηκαν και ξόδεψαν και χρήματα για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

Χώρες με παρόμοιο ΑΕΠ με το δικό μας, όπως η Λετονία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Εσθονία ξοδεύουν περισσότερα για την Εκπαίδευση από την Ελλάδα. Η Κορέα, παρότι δεν έχει διπλάσιο ΑΕΠ από την Ελλάδα ξοδεύει τα διπλάσια χρήματα για την Εκπαίδευση από εμάς. Δείτε στον πίνακα τα στοιχεία Στην τελευταία στήλη παραθέτουμε το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάθε χώρας, όπως το δίνει ο ΟΟΣΑ.

Αντίθετα εμείς, παρά τα παχιά λόγια για την Εκπαίδευση που είναι επένδυση στο μέλλον, δεν επενδύουμε χρήματα στην Εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο δεν μπορούσε να λειτουργήσει σωστά, γιατί οι server του δεν άντεχαν σε τόση κίνηση. Στα σχολεία μας η σύνδεση στο internet είναι σε πολλές περιπτώσεις πολύ αργή, οι υπολογιστές παρωχημένοι και πολλά άλλα που δείχνουν την έλλειψη χρημάτων. Έτσι φαίνεται ότι λειτουργούν τα πράγματα, αλλά στην ουσία υπολειτουργούν ή δεν λειτουργούν καθόλου. Λέμε, λοιπόν, ότι έχουμε τηλεκπαίδευση, αλλά στην ουσία δεν έχουμε.

Φυσικά τα χρήματα δεν λύνουν τα προβλήματα. Απλά βελτιώνουν τις συνθήκες στα σχολεία. Δεν είναι μόνο οι υπολογιστές. Είναι οι εκπαιδευτικοί που γίνονται γυρολόγοι λόγω του θεσμού του αναπληρωτή, ενώ γνωρίζουμε ότι ένα σχολείο χρειάζεται μόνιμους εκπαιδευτικούς για να λειτουργεί σωστά. Είναι οι επιστάτες που δεν υπάρχουν, οι γραμματείς που δεν υπάρχουν. Φανταστείτε μία επιχείρηση να έχει 300 πελάτες, ένα διευθυντή και κανένα στη γραμματεία. Θα μπορούσε να λειτουργήσει; Μην απορούμε, λοιπόν, για τη λειτουργία των σχολείων. Απλά το συνηθίσαμε και δεν μας κάνει εντύπωση. Το παράλογο, όμως, υπάρχει.

Αν δεν υπήρχαν οι γονείς που πληρώνουν αγόγγυστα για να καλύψουν τις ανεπάρκειες του σχολείου τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα. Πληρώνουν ωδεία, για να μάθουν τα παιδιά τους μουσική, πληρώνουν καλλιτεχνικά εργαστήρια, για να μάθουν τα παιδιά τους ζωγραφική, πληρώνουν τα γυμναστήρια, για να γυμναστούν τα παιδιά τους, πληρώνουν τις ξένες γλώσσες, για να μάθουν αγγλικά τα παιδιά τους, πληρώνουν τα φροντιστήρια, για να μπουν στο Πανεπιστήμιο.

Τα χρήματα μπορούν, λοιπόν, να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής μέσα στα σχολεία, αλλά δεν αρκούν για να έχουμε καλές επιδόσεις. Χρειάζονται όραμα και στόχοι. Εδώ ζούμε το αντίθετο. Κάθε αλλαγή που κάνει οποιαδήποτε κυβέρνηση, η οποιαδήποτε αντιπολίτευση καταγγέλλει ότι θα την καταργήσει όταν έλθει στην εξουσία. Αυτό γίνεται από όλα τα κόμματα όταν είναι στην αντιπολίτευση. Το κυβερνόν κόμμα όταν ήρθε στην εξουσία το 2019 κατάργησε τις πράσινες και κόκκινες σχολές, τα διετή προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ και την ίδρυση 37 νέων τμημάτων. Δεν εξετάζω αν έκανε καλά ή όχι. Αυτό είναι άλλη συζήτηση. Η αντιπολίτευση τώρα λέει ότι θα καταργήσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, την αξιολόγηση και θα επαναφέρει τις πράσινες και κόκκινες σχολές.

Δυστυχώς έτσι δεν προχωράμε. Γι’ αυτό μένουμε συνεχώς πίσω και μας περνούν οι άλλες χώρες, που καταφέρνουν να θέσουν στόχους και να προσπαθήσουν για την υλοποίησή τους με όσα μέσα διαθέτουν. Το τίμημα θα το πληρώσουν τα παιδιά μας, που δεν θα βρίσκουν δουλειά ή θα βρίσκουν κακοπληρωμένη δουλειά, διότι όλα αυτά υποθηκεύουν το μέλλον τους. Τα αποτελέσματα της Εκπαίδευσης χρειάζονται πάνω από μία δεκαετία για να γίνου ορατά. Αν δεν υπάρξει εθνική συνεννόηση θα πελαγοδρομούμε και θα μεγαλώνει συνεχώς η απόστασή μας από τους άλλους που προχωρούν. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι στις άλλες χώρες δεν υπάρχουν διαφωνίες, δεν υπάρχουν διαφορετικές προτάσεις, αλλά καταφέρνουν και έχουν μία συνέχεια. Δεν κάνουν συνεχώς μπρος – πίσω, μένοντας, τελικά, στάσιμοι.

Κόστος ανά μαθητή και ΑΕΠ το 2018
 Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση σε USDΓυμνάσιο σε USDΛύκειο σε USDαπό Πρωτοβάθμια σε ΔευτεροβάθμιαΑΕΙ σε USDΑπό Δημοτικό σε ΑΕΙ USDΚατά Κεφαλήν ΑΕΠ
Αυστραλία10745142141407112227228061405344577
Αυστρία13151166211690715254207041683745008
Βέλγιο11482147601475813322206961470242143
Γαλλία8724114381510711201179401246438470
Γερμανία10096125611625312774193241417844624
Δανία12292116511024211551196281339646108
ΕΕ (22 χώρες)96011147711543 1758311767 
Ελλάδα67687751651769433503565624666
Εσθονία8362857184468466174331027729006
Ηνωμένες Πολιτείες131391413815609140091859354265
Ηνωμένο Βασίλειο11679121991324712245299691521239461
Ιαπωνία8977107861183810185206571219438741
Ιρλανδία8539110971018399211117869220
Ισλανδία14414171331300314593156751480347335
Ισπανία83299667109289336148281032134621
Ισραήλ969695559572157861008233069
Ιταλία9947105151284911202123531142834621
Καναδάς106291457511854279831490543887
Κολομβία3158325033343219314513227
Κορέα12535137751602413794126851291436935
Λετονία661166698206707610551779525331
Λιθουανία64566495653965509905733629506
Λουξεμβούργο21143259852493323376543252497389464
Μ.Ο. ΟΟΣΑ95501109111590 1837311680 
Μεξικό2958249634542918361917315
Νέα Ζηλανδία886810584117639934189661133534944
Νορβηγία15410154101726515972255061794960825
Ολλανδία9891142491522212658209711451848751
Ουγγαρία578455619098715314117825526925
Πολωνία856283748078834411189896327279
Πορτογαλία8812113541067010013119871037128696
Ρωσία5734 10599643023846
Σλοβακία730565627307702512172785431117
Σλοβενία93851194183379584154291039531868
Σουηδία12911133581361613144278861529046375
Τουρκία3945406460434707572325569
Τσεχία661411277111019206161261052333068
Φινλανδία1005616046863910661181701216040499
Χιλή642565246171635610296707021541

kontologis.gr

Previous ArticleNext Article