Αυτοκινητο

Έτσι έκλεβαν οι Mercedes-Benz και BMW την Ελλάδα – Έγγραφα σοκ

Του Γιώργου Κ. Ανδρή, andris@movenews.gr

 

Άγνωστο παραμείνει αν οι εταιρείες Mercedes-Benz Hellas και BMW Hellas – θυγατρικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα – έχουν πληρώσει το πρόστιμο 133 εκατ. ευρώ, 400 εκατ. ευρώ αντίστοιχα για φοροδιαφυγή και διαφυγόντα κέρδη. Επισήμως δεν υπάρχει απάντηση ούτε από τις εταιρείες ούτε από το υπουργείο Οικονομικών, ενώ στους αντίστοιχους κύκλους οι απόψεις διίστανται και άλλα λέει ο ένας και άλλα λέει ο άλλος. Από τα κεντρικά γραφεία των διοικήσεων τόσο από Mercedes-Benz όσο και από την BMW διαρρέουν πως μέχρι σήμερα δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ, ενώ κύκλοι των αρμοδίων υπουργείων ισχυρίζονται  πως οι δύο γερμανικές θυγατρικές θέλουν να πληρώσουν και να κλείσει το ζήτημα με συμβιβασμό, βλέπε SiemensΑπό την αλλη πλευρά δικαστικοί κύκλοι άλλοι αναφέρουν πως το θέμα θα φτάσει μέχρι το τέλος καθώς υπάρχουν και οι ποινικές διώξεις για τις οποίο κατηγορούνται υψηλόβαθμα στελέχη των δύο εταιρειών. Όπως και να έχει το θέμα τόσο η Mercedes-Benz Hellas όσο και η BMW Hellas, σύμφωνα με τα έγραφα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, φέρεται  να  προκάλεσαν «αιμορραγία» πολλών εκατομμυρίων στα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου, δημιούργησαν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά.  

Παράλληλα δημιούργησαν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά με αποτέλεσμα και άλλες εισαγωγικέ εταιρείες αυτοκινήτων να προβούν σε Υποτιμολογήσεις όχι μόνο για να ανταγωνιστούν τις τιμές των γερμανικών αυτοκινήτων αλλά και για να αυξήσουν και εκείνες τα περιθώρια κέρδους τους. Όπως είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα «Αγορά» τα πρόστιμα που είχαν καταβάλει οι εταιρείες Mercedes-Benz και BMW Hellas στις τελωνειακές αρχές ανέρχονταν σε 84,5 εκατ. ευρώ και 48,3 εκατ. ευρώ η BMW Hellas για το θέμα των υποτιμολογήσεων ενώ επιπλέον 168 εκατ. ευρώ και 95 εκατ. ευρώ έχουν καταβάλει οι οι γερμανικές θυγατρικές αντίστοιχα στο Ελληνικό Δημόσιο για να μη παραιτηθούν των ένδικων μέσων.

Συνολικά το ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει 395,8 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 252,5 εκατ. ευρώ προέρχονται από την Mercedes-Benz και τα υπόλοιπα 143,3 εκατ. ευρώ από την BMW Hellas.

Το θέμα των υποτιμολογήσεων απασσχόλησε το υπουργείο Οικονομικών αλλά και το ΣΔΟΕ εδώ και 5 χρόνια ωστόσο ο τότε Διευθυντής του ΣΔΟΕ κ. Θεόδωρος Φλωράτος κατάφερε να θέσει τις έρευνες σε σωστές βάσεις ώστε κανένας να μην μπορεί να «επέμβει» στο έργο των ελεγκτικών μηχανισμών. ΒΜάλιστα μετά την δημοσιοποίηση του θέματος από την εφημερίδα «Realnews» αλλά και τις «Ειδήσεις» είχε δοθεί η εντολή στο ΣΔΟΕ να… ξεσκονίσουν όλες τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ μέχρι σήμερα και ο έλεγχος περιορίστηκε μόνο στις δύο θυγατρικές των γερμανικών εργοστασίων. Πέραν των προστίμων σε εξέλιξη βρίσκεται και η ποινική δίωξη κατά 5 ατόμων: των υπευθύνων των 2 εταιριών στην Ελλάδα και των επικεφαλής των μητρικών  εταιριών καθώς η πρακτική ήταν σε γνώση αυτών για λαθρεμπορία καθώς η φοροδιαφυγή που έχει καταγραφεί είναι πολύ μεγάλη.

Αυτές είναι οι Εργοστασιακές Αξίες με τις οποίες εκτελώνιζε η Mercedes-Benz Hellas τα υπερπολυτελή μοντέλα της σειράς S-Class…

Το κόλπο των υποτιμολογήσεων – Τα οφέλη

Οι γερμανικές θυγατρικές των εργοστασίων για να αποφύγουν την υπέρογκη φορολογία που επιβάλλεται στα αυτοκίνητα από τα Τελωνεία αποφάσισαν να μειώσουν στο ελάχιστο τις Εργοστασιακές Αξίες των οχημάτων που εισήγαγαν ώστε να πληρώνουν ελάχιστα χρήματα για τον εκτελωνισμό τους. Έτσι μείωναν στο ελάχιστο το Τέλος Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ ενώ «εκμηδένιζαν» το Φόρο Πολυτελείας.

Παράλληλα τεράστιο ήταν το κέρδος για τις δύο γερμανικές πολυεθνικές που πραγματοποιούσαν Υποτιμολογήσεις.

Για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής 90.000 ευρώ το Δημόσιο έχανε πάνω από 45.000 ευρώ, ποσό το οποίο κέρδιζαν οι εταιρείες, καθώς στο συγκεκριμένο όχημα με Εργοστασιακή Αξία μόλις 10.000 ευρώ το κόστος εκτελωνισμού ανέρχονταν σε 7.100 ευρώ.

Αν είχε εκτελωνιστεί με την πραγματική Εργοστασιακή Αξία η οποία ανέρχεται στις 47.000 ευρώ τότε το κόστος εκτελωνισμού θα ανέρχονταν σε  52.170 ευρώ!

Με λίγα λόγια το όφελος για τις γερμανικές θυγατρικές ήταν τριπλό καθώς μείωναν στο ελάχιστο και τους τρεις φόρους που έπρεπε να καταβάλουν για τα αυτοκίνητα που εκτελώνιζαν.

Αντίθετα το ελληνικό κράτος ζημιώνονταν ολοένα και περισσότερο καθώς οι γερμανικές θυγατρικές δεν δίστασαν να παρουσιάζουν τα υπερπολυτελή μοντέλα τους με Εργοστασιακές Αξίες χαμηλότερες από εκείνες αυτοκινήτων πόλης!

Να τονίσουμε πως την περίοδο 2011-2013 η Mercedes-Benz είχε εκτελωνίσει 5.445 αυτοκίνητα και η BMW είχε εισάγει 5.174 οχήματα.

Eπίσης την επίμαχη περίοδο των Υποτιμολογήσεων η BMW Hellas σημείωσε αύξηση 12.359,95%  στα κέρδη προ φόρων τα οποία ανήλθαν σε 11,3 εκατ. έναντι 91.475 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012.

Αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων της Mercedes-Benz σημείωσαν αύξηση κατά 43,95% το 2013 τα οποία ανήλθαν σε 16 εκατ. ευρώ έναντι 11 εκατ. ευρώ το 2012…

 

Εγγυήσεις και άλλα κόλπα…

Ένας από τους πιο συνήθεις τρόπους «εξόφλησης» της χρηματικής διαφοράς που προκύπτει από τις χαμηλές Εργοστασιακές Αξίες μεταξύ εισαγωγέων και εργοστασίων αφορά στις εγγυήσεις των αυτοκινήτων. Ειδικότερα αν ένα αυτοκίνητο εισάγεται στην Ελλάδα με εργοστασιακή αξία μόλις 10.000 ευρώ ενώ η πραγματική εργοστασιακή του αξία είναι 30.000 ευρώ προκύπτει μια διαφορά των 20.000 ευρώ που πρέπει με κάποιο τρόπο η ελληνική εισαγωγική να καταβάλλει στο εργοστάσιο. Ο τρόπος είναι γνωστός στους κύκλους της αγοράς αυτοκινήτου και «εξοφλείται» μέσω των εγγυήσεων καθώς κάποιες εισαγωγικές έχουν συνάψει ιδιωτικά συμφωνητικά με το εργοστάσιο βάσει των οποίων καλύπτουν το κόστος των ανταλλακτικών και της εργασίας για όλες τις εγγυήσεις των καινούριων αυτοκινήτων. Με αυτό τον τρόπο «επιστρέφουν» τη χρηματική διαφορά που έχει προκύψει από το χαμηλό τιμολόγιο αγοράς και βέβαια εμφανίζουν και ζημιές από τις εγγυήσεις στην χώρα μας. Ωστόσο σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσουμε πως τη συγκεκριμένη πρακτική δεν την κάνουν όλες οι εισαγωγικές εταιρείες. Κάποιες άλλες έχουν ανακαλύψει άλλους τρόπους να γλιτώνουν την φορολόγηση στην Ελλάδα μέσω θυγατρικών σε άλλες χώρες είτε το αντίθετο δηλαδή η ελληνική εταιρεία είναι θυγατρική κάποιας που έχει έδρα άλλη χώρα ενώ τελευταία έχει παρατηρηθεί και το φαινόμενο κάποιο καινούριο αυτοκίνητο πριν το παραλάβει ο καταναλωτής να έχει ήδη μεταβιβαστεί από την εισαγωγική σε κάποια θυγατρικής της και έπειτα στον καταναλωτή… Τέλος υπάρχει και ο γνωστός «παραδοσιακός» τρόπος «εξόφλησης» της χρηματικής διαφοράς που προκύπτει από τα πολύ χαμηλά τιμολόγια μέσω των ανταλλακτικών που δεν έχουν Φόρο Πολυτελείας ή Τέλος Ταξινόμησης…

Previous ArticleNext Article