Νύχτα… κυριολεκτικά κατατέθηκε στη Βουλή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο αρχικά φαίνεται ότι περιλαμβάνει μόνο τις ρυθμίσεις για τα εταιρικά αυτοκίνητα ενώ οι υπόλοιπες ρυθμίσεις που έχει αποκαλύψει το Newsauto αναμένεται να κατατεθούν ως τροπολογία πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ωστόσο μέχρι να κατατεθεί η επίμαχη τροπολογία όλα τα στελέχη των εισαγωγικών εταιρειών αλλά και από τις εμπορίες αυτοκινήτων βρίσκονται σε… αναμμένα κάρβουνα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr η τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί μέσα στις επόμενες ημέρες στη Βουλή θα αλλάζει ριζικά τον τρόπο εκτελωνισμού των καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ενώ παράλληλα θα ξεκαθαρίσει εντελώς το τοπίο γύρω από τα κίνητρα που θα δώσει η κυβέρνηση στα «καθαρά» αυτοκίνητα. Ήδη στο φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε αποκαλύφθηκαν τα φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που θα αποκτούν μέσω χρονομίσθωσης αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 40.000 ευρώ ενώ παράλληλα φαίνεται ότι αυξήθηκε στις 17.000 ευρώ (Αξία Λιανικής προ Φόρων) το αφορολόγητο όριο για τα αυτοκίνητα των πωλητών ή εκείνων που δικαιολογούν θέση με όχημα.
Ειδικότερα προβλέπεται η εισαγωγή δέσμης μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, παρακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών. Πιο συγκεκριμένα, δεν λογίζεται ως παροχή σε είδος η χορήγηση αυτοκινήτου οχήματος χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Επιπλέον χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπερέκπτωσης κατά 30% της δαπάνης για τη μίσθωση αυτοκινήτου μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, ενώ και για τη δαπάνη αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπερέκπτωσης κατά 30% της ανωτέρω δαπάνης. Τέλος, χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπεραποσβέσεων με αυξημένους συντελεστές έναντι των υφιστάμενων για την απόκτηση επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων τα οποία είναι χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Παράλληλα εξορθολογίζονται οι παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους με τη μορφή εταιρικού αυτοκινήτου, με τη φορολόγησή τους κλιμακωτά, με βάση τη Λιανική Τιμή Προ Φόρων και με νέους δικαιότερους συντελεστές ανά κλιμάκιο και με εξαίρεση από τη φορολόγηση ως εισόδημα των οχημάτων που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 17.000 ευρώ.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη παράταση του τρόπου φορολόγησης των οχημάτων δημοσίας χρήσης αλλά και την μείωση του ΦΠΑ στο 13% στα κράνη και τα παιδικά καθίσματα.
Ωστόσο όπως έχει αποκαλύψει το Newsauto.gr ο βασικός στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να αλλάξει ριζικά ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης ώστε το σύστημα να γίνει πιο δίκαιο για όλους και οι καταναλωτές να ωφεληθούν από αυτό και το κράτος να μην χάσει έσοδα. Πάντως η μεγάλη αλλαγή θα αφορά στο Τέλος Ταξινόμησης το οποίο θα υπολογίζεται πλέον σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων για τα καινούρια αλλά και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, τις εκπομπές CO2, τα διανυθέντα χιλιόμετρα και την ηλικία. Παράλληλα καταργούνται οι υποκατηγορίες στις οδηγίες ρύπων Euro οπότε ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα είναι κοινός για όλα τα οχήματα Euro6, Εuro5 ή παλαιότερα. Επίσης αλλαγές έχουν εξεταστεί στα υβριδικά και plug-in υβριδικά αλλά και στα αυτοκινούμενα οχήματα.
Φοροελαφρύνσεις στα «καθαρά» εταιρικά ΙΧ
Εκπτώσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων που εκμισθώνουν οχήματα χαμηλών ρύπων προβλέπει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης 26 Νοεμβρίου. Ειδικότερα σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο φορολογικό νομοσχέδιο για τη δαπάνη μίσθωσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/Km, με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις 40.000 Ευρώ, χορηγείται στην επιχείρηση δυνατότητα έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά της, κατά το χρόνο πραγματοποίησής της, προσαυξημένης κατά ποσοστό 30%. Επίσης όσες επιχειρήσεις εγκαταστήσουν κει λειτουργούν δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/Km, χορηγείται στην επιχείρηση δυνατότητα έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά της, κατά το χρόνο πραγματοποίησής της, προσαυξημένης κατά ποσοστό 30%.» Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο αύξηση την Αξία Λιανικής προ Φόρων στις 17.000 ευρώ από 12.000 ευρώ για εταιρικά οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς. Με λίγα λόγια οι πωλητές αλλά και άλλοι εργαζόμενοι ομίλων που δικαιολογούν τη χρήση εταιρικού οχήματος θα μπορούν να αποκτήσουν κάποιο όχημα με Αξία Λιανικής προ Φόρων 17.000 ευρώ από την 1η Ιανουαρίου 2020 χωρίς να επιβαρύνονται φορολογικά!
Τροποποίηση άρθρου 13 ΚΦΕ για τις παροχές σε είδος
Στην παράγραφο 2 ορίζεται πλέον ότι η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται με βάση την ακόλουθη κλίμακα ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
α) για ΛΤΠΦ από 0 έως 14.000 ευρώ ως ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
β) για ΛΤΠΦ από 14.001 έως 17.000 ευρώ ως ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
γ) για ΛΤΠΦ από 17.001 έως 20.000 ευρώ ως ποσοστό τριάντα τρία τοις εκατό (33%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
δ) για ΛΤΠΦ από 20.001 έως 25.000 ευρώ ως ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
ε) για ΛΤΠΦ από 25.001έως 30.000 ευρώ ως ποσοστό τριάντα επτά τοις εκατό (37%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
στ) για ΛΤΠΦ πλέον των 30.001 ευρώ, ως ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα, ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα.
Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.
Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:
ί) 0-2 έτη καμία μείωση
ii) 3-5 έτη μείωση δέκα τοις εκατό (10%)
iii) 6-9 έτη μείωση είκοσι πέντε τοις εκατό (25%)
ίν) Από 10 έτη και μετά μείωση πενήντα τοις εκατό (50%).
Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 17.000 ευρώ.
Άρθρο 14
Τροποποίηση άρθρου 24 ΚφΕ για φορολογικές αποσβέσεις στα μη ρυπογόνα μέσα μεταφοράς
1. Η περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
β) τον μισθωτή, σε περίπτωση χρηματοδοτικής μίσθωσης κατά την έννοια των Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς, όπως αυτά έχουν υιοθετηθεί από την Ε.Ε. δυνάμει του Κανονισμού 1606/2002 (Δ.Π.Χ.Α. – υποχρεωτική εφαρμογή Δ.Π.Χ.Α.) ή κατά την έννοια των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (Ε.Λ.Π.) του ν. 4308/2014.
2. α. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013, η κατηγορία «Μέσα μεταφοράς ατόμων» αντικαθίσταται από τις λέξεις «Μέσα μεταφοράς ατόμων εκτός από τα μέσα μεταφοράς μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g C02/km»
β. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μεταφοράς ατόμων μηδενικών ρύπων» και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «25%».
γ. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μεταφοράς ατόμων χαμηλών ρύπων έως 50 g CC^/km » και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «20%».
δ. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013, η κατηγορία «Μέσα Μεταφοράς Εμπορευμάτων» αντικαθίσταται από τις λέξεις «Μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων εκτός από μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g CCh/km»
ε. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013, προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων μηδενικών ρύπων», και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «20%».
στ. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων χαμηλών ρύπων έως 50 g C02/km», και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «15%».
ζ. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μαζικής μεταφοράς ατόμων μηδενικών ρύπων» και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «15%».
η. Στη στήλη «Κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης» του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα κατηγορία ενεργητικού επιχείρησης με τίτλο «Μέσα μαζικής μεταφοράς ατόμων χαμηλών ρύπων έως 50 g C02/km» και στην αντίστοιχη στήλη «Συντελεστής φορολογικής απόσβεσης (% ανά φορολογικό έτος)» τίθεται: «10%».
Τέλος στο «χαράτσι» 0,6%
Καταργείται η εισφορά 0,6% του ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing με στόχο τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης και συνεπώς λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς περιλαμβάνεται σε σχετικό άρθρο στο φορολογικό νομοσχέδιο.
Να υπενθυμίσουμε πως οι συμβάσεις Leasing απαλλάσσονταν της εισφοράς ωστόσο με τροπολογία που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2019 άλλαξαν τα δεδομένα.
Ειδικότερα στο νόμο 4607/2019 (ΦΕΚ 65 Α / 24.04.2019) επεκτάθηκε η επιβολή της εισφοράς του άρθρου 1 του Ν.128/1975 στις εταιρείες Leasing, επιβαρύνοντας χιλιάδες επιχειρήσεις που είχαν συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) με 0,6% φόρο (επιβάλλεται από τον Ιούνιο). Όσες επιχειρήσεις επέλεξαν αυτή τη μορφή χρηματοδότησης, είδαν το κόστος τους να ανεβαίνει σημαντικά και τα σχέδιά τους να βγαίνουν εκτός πλάνων.
Αυτή η διάταξη καταργείται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο ώστε να μη επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις…