Το υπουργείο Τουρισμού, μετά από αλλεπάλληλες τηλεδιασκέψεις με ειδικούς, λοιμωξιολόγους και το επιτελείο του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), κατέληξε σε ένα σχέδιο υγειονομικών κανόνων που θα πρέπει να εφαρμοστούν φέτος το καλοκαίρι παντού (στις παραλίες, οργανωμένες και μη, στις πισίνες, στα ξενοδοχεία, στα σκάφη αναψυχής, στα ημερόπλοια, στα τουριστικά λεωφορεία και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα) ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος της διασποράς του κορωνοϊού.
Το «ΘΕΜΑ» παρουσιάζει το σχέδιο προτάσεων του υπουργείου Τουρισμού: Περιλαμβάνει από τις γενικότερες οδηγίες για ένα καταρτισμένο και γραπτό σχέδιο δράσης στην περίπτωση ύποπτου κρούσματος σε όλες τις τουριστικές εγκαταστάσεις, τα σκάφη αναψυχής, τα ημερόπλοια κ.λπ. μέχρι τους ειδικούς και εξαντλητικούς κανόνες καθαρισμού, ακόμη και με συσκευές ατμού στους 70°, στις υφασμάτινες επιφάνειες των ξενοδοχείων.
Στα ξενοδοχεία θα πρέπει να εξεταστεί ακόμη και η δυνατότητα του check-in σε υπαίθριο χώρο, να απαγορευτεί η είσοδος σε μη διαμένοντες, να υπάρχει απόσταση 1,5 μέτρου πλάτη με πλάτη των καθισμάτων στους χώρους των εστιατορίων, ενώ δεν συνιστάται η λειτουργία μπουφέ.
Για 4 φίλους που θα χρειαστούν υπηρεσία transfer από το ξενοδοχείο θα χρειαστούν δύο οχήματα 6 ή 7 θέσεων όπου επιτρέπεται η μεταφορά δύο επιβατών, πλέον του οδηγού, ενώ εξαίρεση ως προς τον αριθμό των επιβατών ισχύει για τις περιπτώσεις οικογενειών.
Ολοι οι λουόμενοι στις παραλίες θα πρέπει να τηρούν τον κανόνα της κοινωνικής απόστασης του 1,5 μέτρου, για τις ομπρέλες στις οργανωμένες παραλίες η απόσταση ανεβαίνει σε τουλάχιστον 3 μέτρα, ενώ συνιστάται ο διαχωρισμός ζωνών με ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς ομάδες. Ειδικότερα, ζώνη για τους ευπαθείς, ζώνη για τις οικογένειες και ζώνη για τους λοιπούς.
Παντού, στις παραλίες, στις μαρίνες, στα ξενοδοχεία και τις λοιπές εγκαταστάσεις, συνιστάται η παρακολούθηση πελατών «με διακριτικό τρόπο για έγκαιρη διάγνωση περιστατικού».
Οι όροι στα ξενοδοχεία
Οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους και διάρκειας λειτουργίας, εποχικά και συνεχούς λειτουργίας.
Η διεύθυνση θα πρέπει να καταρτίσει σχέδιο δράσης για την αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων και τον περιορισμό της επέκτασης σε προσωπικό και ενοίκους, με υγειονομικό υπεύθυνο σε κάθε κατάλυμα, ρόλους και αρμοδιότητες του προσωπικού, το οποίο θα πρέπει να είναι στο σύνολό του εκπαιδευμένο (π.χ. με τηλεκπαίδευση), ενώ θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με γιατρό με πολύ καλή πληροφόρηση/εκπαίδευση από τον ΕΟΔΥ για τον COVID-19.
«Ειδικότερα για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος, ακολουθείται το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ με: α) Δίκτυο ιατρών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, β) Εργαστηριακό δίκτυο διάγνωσης, 3) Δίκτυο περίθαλψης», επισημαίνεται στο προτεινόμενο σχέδιο.
Οσον αφορά τις υπηρεσίες υποδοχής του καταλύματος, θα πρέπει να υπάρχει πλέξιγκλας στην υποδοχή για την περίπτωση των τουριστικών καταλυμάτων 60 κλινών και άνω, να υπάρχει ανάπτυξη εναλλακτικών του paper check-in (όπως Mobile Concierge, χρήση τάμπλετ που μπορούν να απολυμανθούν μετά από κάθε χρήση, τοποθέτηση τερματικών POS σε σημείο κοντά στον πελάτη, αποκλειστική χρήση καρτών για την πληρωμή), να διευρυνθεί η διάρκεια check-out και check-in μεταξύ των διαμονών, να εξεταστεί ακόμη και η δυνατότητα check-in σε υπαίθριο χώρο, αλλά και να απαγορεύεται η είσοδος στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες.
Εξαντλητικοί είναι οι όροι καθαριότητας και απολύμανσης, με σχολαστικό καθάρισμα ακόμη και στα πόμολα και πολύ καλό αερισμό δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ των διαμονών. Μη συχνός καθαρισμός δωματίου κατά τη διάρκεια της διαμονής (με στόχο την αποφυγή επαφής των εργαζομένων καθαριότητας με πιθανό κρούσμα και περαιτέρω μετάδοση) και κατάργηση της καθημερινής αλλαγής ιματισμού και πετσετών, καθώς και της βραδινής ετοιμασίας παρά μόνο κατόπιν αιτήματος του πελάτη είναι μεταξύ των μέτρων.
Για τις υπηρεσίες εστίασης δεν συνιστάται η λειτουργία μπουφέ, αλλά η διαδικασία σερβιριζόμενων γευμάτων. Ως προς τη διάταξη των τραπεζιών στον χώρο, αυτή θα είναι για συγκεκριμένο αριθμό ατόμων ανά τετραγωνικό, εξαιρουμένων των οικογενειών, με απόσταση μεγαλύτερη από 1,5 μ. πλάτη με πλάτη των καθισμάτων και τους πελάτες να κάθονται αντικριστά σε απόσταση 1,5 μ. Επιπλέον, θα πρέπει να διευρυνθεί το χρονικό διάστημα που θα είναι ανοιχτά τα εστιατόρια για την εκ περιτροπής προσέλευση των επισκεπτών.
Στις πισίνες των ξενοδοχείων είναι κρίσιμη η τήρηση απόστασης και η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κ.λπ.) με τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση, ενώ θα πρέπει να τοποθετείται ειδικό ύφασμα μιας χρήσης πάνω στην ξαπλώστρα πριν από την τοποθέτηση της πετσέτας και να απολυμαίνεται αυτή μετά από κάθε χρήση.
Αυστηρός είναι ο ορισμός του αριθμού λουομένων, με τον μέγιστο συνολικό αριθμό των εισερχομένων εντός της δεξαμενής κάθε στιγμή να μην είναι μεγαλύτερος από έναν λουόμενο ανά 2,5 τ.μ. επιφανείας νερού, ενώ σε εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές ορίζονται τα δύο άτομα ανά 20 τ.μ. Συνιστάται ο διαχωρισμός των λουομένων μέσω ενός ωρολόγιου προγράμματος ή, εφόσον είναι δυνατόν, μέσω ξεχωριστών εγκαταστάσεων για την κολύμβηση και την εξυπηρέτηση ευπαθών ομάδων.
Μετά από κάθε αλλαγή πελατών θα πρέπει να απολυμαίνονται τα καθίσματα, τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, οι τιμοκατάλογοι και κάθε άλλο αντικείμενο που θα χρησιμοποιήσει ο επόμενος.
Ως προς τους όρους στους χώρους εκδηλώσεων εντός καταλυμάτων (συνεδριακές αίθουσες, χώροι δεξιώσεων κ.ο.κ.), μειώνεται η χωρητικότητα στο ήμισυ, ενώ στους κοινόχρηστους χώρους (ανοιχτοί και κλειστοί) θα πρέπει να τοποθετηθούν αντισηπτικά διαλύματα για την ξηρή αντισηψία των χεριών, να μετακινηθούν έπιπλα για την αποφυγή συνωστισμού (4 άτομα/10 τ.μ.) και να εξεταστεί η αναστολή λειτουργίας των business centers. Επίσης , προτείνεται το self-service parking αντί για υπηρεσία valet.
Απόσταση 3 μέτρων ανάμεσα στις ομπρέλες στις οργανωμένες παραλίες και 5 μέτρων στις μη οργανωμένες, κοινωνική απόσταση 1,5 μέτρου παντού σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, προαιρετική χρήση υφασμάτινης μάσκας από όποιο άτομο βρίσκεται σε εσωτερικό στεγασμένο χώρο, απολύμανση σε καθίσματα και λοιπό εξοπλισμό μεταξύ των χρήσεων από διαφορετικούς πελάτες είναι μεταξύ των μέτρων που θα πρέπει να λαμβάνονται στις παραλίες.
Στο σχέδιο δίνεται και η επιλογή στις επιχειρήσεις εκμίσθωσης καθισμάτων και ομπρελών να έχουν τρεις χωριστές περιοχές: για ευπαθείς ομάδες λουομένων, για οικογένειες με παιδιά και περιοχές για το γενικό κοινό.
Αναφορικά με τα καθίσματα και τις ομπρέλες, θα πρέπει να αποθαρρύνεται η τοποθέτηση πετσέτας/ψάθας από τους λουόμενους σε σημείο που που θα μειώνει την απόσταση των 3 μέτρων, ενώ τα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κ.λπ.), τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης προσωπικού και οι τιμοκατάλογοι θα πρέπει να είναι όλα κατασκευασμένοι από υλικά που επιδέχονται αποτελεσματική απολύμανση μεταξύ των χρήσεών τους από διαφορετικούς πελάτες.
Η απολύμανση μπορεί να γίνεται με ψεκασμό υποχλωριώδους νατρίου συγκέντρωσης 0,1% και χρόνο επαφής 10 λεπτών, αφού πρώτα όμως καθαριστούν οι επιφάνειες από τα νερά, τα χώματα και άλλους ρύπους. Ακόμη και οι βάνες των ντους και άλλων κρουνών που βρίσκονται στην παραλία ή τα πόμολα και τα χερούλια θα πρέπει να απολυμαίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Στο σχέδιο για τις παραλίες περιλαμβάνεται και σύσταση για τη θέσπιση ωρολογίου προγράμματος για την κολύμβηση ευπαθών και μη ευπαθών ομάδων λουομένων. Για παράδειγμα, οι ευπαθείς ομάδες λουομένων συνιστάται να προσέρχονται στην παραλία και να χρησιμοποιούν τα θαλάσσια μέσα αναψυχής, τα καθίσματα και τις ομπρέλες έως τις 12.00 το μεσημέρι.
Εναλλακτικά, δίνεται η επιλογή στις επιχειρήσεις εκμίσθωσης καθισμάτων και ομπρελών να έχουν τρεις χωριστές περιοχές με συγκεκριμένο προσωπικό, το οποίο δεν θα εξυπηρετεί άλλες περιοχές. Περιοχές για ευπαθείς ομάδες λουομένων, περιοχές για οικογένειες με παιδιά και περιοχές για το γενικό κοινό.
Ως προς την κολύμβηση σε μη οργανωμένες παραλίες, η απόσταση μεταξύ δύο ιστών ομπρέλας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση. Οι ευπαθείς ομάδες λουομένων επιτρέπεται να παραμένουν στην παραλία έως τις 12 το μεσημέρι και οι αποστάσεις μεταξύ δύο ιστών ομπρέλας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.
Σε κάθε οργανωμένη παραλία με ευθύνη της διοίκησης πρέπει να υπάρχει γραπτό σχέδιο για τη διαχείριση ύποπτου περιστατικού COVID-19, στο οποίο θα αναγράφονται, μεταξύ άλλων, τα συμπτώματα που χαρακτηρίζουν ένα άτομο ύποπτο κρούσμα λοίμωξης COVID-19, ο αριθμός κλήσης «1135» για την επικοινωνία με τον ΕΟΔΥ, η προσωρινή απομόνωση του περιστατικού μέχρι την ασφαλή μεταφορά του για ιατρική διάγνωση με όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης τόσο για το ύποπτο κρούσμα όσο και για το προσωπικό με χρήση μάσκας, τα στοιχεία επικοινωνίας του ΕΚΑΒ και της δομής υγείας όπου θα πρέπει να μεταφερθεί το ύποπτο περιστατικό, τα στοιχεία επικοινωνίας της υγειονομικής υπηρεσίας στην οποία υπάγεται η παραλία.
Όσον αφορά το προσωπικό στις εγκαταστάσεις των οργανωμένων παραλιών, στο σχέδιο γίνεται αναφορά στην εφαρμογή κανόνων ατομικής υγιεινής και προστασίας, στην ύπαρξη σταθμών αντισηπτικών σε διάφορα σημεία εισόδου, ενώ οι διαχειριστές της παραλίας και όσοι παρέχουν υπηρεσίες σε αυτές θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες και εκπαίδευση στο προσωπικό σχετικά με τα μέτρα ατομικής υγιεινής (σχολαστική τήρηση των μέτρων, κατάλληλη διαχείριση αποβλήτων, ορθή χρήση μέσων ατομικής προστασίας κ.λπ.).
Υπηρεσίες transfer και τουριστικών λεωφορείων
Στις υπηρεσίες transfer πελατών, πέραν των ατομικών μέτρων προστασίας, ορίζεται ότι οχήματα μέχρι 5 θέσεων θα μεταφέρουν έναν επιβάτη πλέον του οδηγού (εκτός αν υπάρχει συνοδός), οχήματα 6 ή 7 θέσεων θα μεταφέρουν 2 επιβάτες, πλέον του οδηγού, οχήματα 8 ή 9 θέσεων 3 επιβάτες, ενώ επιτρέπεται η κατ’ εξαίρεση υπέρβαση του ορίου επιβατών εφόσον στο όχημα επιβαίνουν πέραν του οδηγού μόνο γονείς με τα ανήλικα τέκνα τους.
Στα τουριστικά λεωφορεία θα πρέπει να υπάρχει πλέξιγκλας για τον οδηγό, χρήση προστατευτικού εξοπλισμού, αντισηπτικό κατά την είσοδο, επίσης οι επιβάτες να εισέρχονται από μπροστά και να εξέρχονται από πίσω για να μη διασταυρώνονται μεταξύ τους, να μειωθεί η χωρητικότητα στο ήμισυ, να γίνεται πολύ καλός καθαρισμός και απολύμανση μετά από κάθε μεταφορά και να χρησιμοποιείται μάσκα από όλους τους επιβαίνοντες σε μεταφορικά μέσα.
Στα τουριστικά οχήματα, πέραν της εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης του προσωπικού, πρέπει να αφήνεται μία θέση κενή προς όλες τις κατευθύνσεις και όλοι οι επιβαίνοντες να φορούν μάσκα σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής. «Το όριο αυτό θα ισχύει έως 15 Ιουνίου 2020, όπου θα επανεκτιμηθεί η εφαρμογή του μέτρου και η επιδημιολογική κατάσταση, και ενδεχομένως να αναθεωρηθεί», επισημαίνεται στο σχέδιο.
Οι υγειονομικοί κανόνες του υπουργείου Τουρισμού συνιστούν τον συνεχή φυσικό αερισμό των οχημάτων. «Στην περίπτωση κλειστών οχημάτων με μη ανοιγόμενα παράθυρα όπου χρησιμοποιείται κλιματισμός θα πρέπει να απενεργοποιείται η επανακυκλοφορία του αέρα», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Τα σκάφη αναψυχής
Στο τουριστικό κοινό που χρησιμοποιεί σκάφη (ιδιωτικά, ενοικιαζόμενα, λοιπά) συστήνεται να αποφεύγει προορισμούς απομακρυσμένους, στους οποίους θα είναι δύσκολη η αναζήτηση ιατρικής βοήθειας εάν χρειαστεί. Ως προς τον καθορισμό του μέγιστου αριθμού επιβαινόντων, τα όρια που ισχύουν έως 15 Ιουνίου 2020, όπου θα επανεκτιμηθεί η εφαρμογή του μέτρου και η επιδημιολογική κατάσταση και ενδεχομένως να αναθεωρηθούν, είναι τα εξής:
– Στα μηχανοκίνητα σκάφη ανοιχτού τύπου ολικού μήκους έως δέκα (10) μέτρων, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών είναι ίσος με το 50% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η άδεια κυκλοφορίας του.
– Στα μηχανοκίνητα σκάφη κλειστού τύπου ολικού μήκους έως δέκα (10) μέτρων, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών είναι ίσος με το 30% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η άδεια κυκλοφορίας του.
– Στα μηχανοκίνητα σκάφη ολικού μήκους άνω των δέκα (10) μέτρων, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών είναι ίσος με το 70% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η άδεια κυκλοφορίας του.
– Στα ιστιοφόρα δεν θα εφαρμοστεί κάποιος περιορισμός ως προς τον μέγιστο αριθμό επιβαινόντων.
Σε κάθε σκάφος θα τηρείται βιβλίο στο οποίο θα καταγράφονται τα ονόματα των επιβαινόντων, η ιδιότητά τους (π.χ. πλήρωμα, επιβάτης, επισκέπτης, τεχνικός κ.λπ.), οι ώρες επιβίβασης και αποβίβασης, ενώ το βιβλίο θα είναι διαθέσιμο για έλεγχο από τις λιμενικές και τις υγειονομικές αρχές.
Σε κάθε σκάφος επιτρέπεται να επιβαίνουν τα άτομα που επιβιβάστηκαν κατά τον απόπλου του σκάφους στην έναρξη του ταξιδιού, ενώ δεν επιτρέπεται η επιβίβαση άλλων ατόμων σε ενδιάμεσους σταθμούς, αλλά ούτε και οι επισκέψεις άλλων ατόμων.
Τι ισχύει για τις πισίνες
Για τις εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής ισχύουν αποστάσεις αντίστοιχες με αυτές στις πισίνες των ξενοδοχείων, ενώ συνιστάται ο διαχωρισμός των λουομένων με τη θέσπιση ωρολογίου προγράμματος για την κολύμβηση σε ευπαθείς και μη ευπαθείς ομάδες: για παράδειγμα, οι ευπαθείς ομάδες συνιστάται να προσέρχονται και να χρησιμοποιούν τα θαλάσσια μέσα αναψυχής, τα καθίσματα και τις ομπρέλες έως τις 12 το μεσημέρι.
Εναλλακτικά, δίνεται η επιλογή στην επιχείρηση να έχει ξεχωριστές εγκαταστάσεις, οι οποίες θα εξυπηρετούν μόνο τις ευπαθείς ομάδες.
Εξάλλου, προβλέπεται συγκεκριμένο πλαίσιο για την επεξεργασία, την παρακολούθηση και την απολύμανση του νερού. Επιφάνειες δε που αγγίζονται συχνά θα πρέπει να ενταχθούν στο πρόγραμμα καθαρισμού και να απολυμαίνονται (χειρολαβές ασφαλείας ή κάγκελα στα οποία στηρίζονται οι λουόμενοι, τα σημεία των σκαλιών που είναι εκτός του νερού της δεξαμενής, καθώς και άλλα έπιπλα και εξαρτήματα της ευρύτερης περιοχής, π.χ. ιματιοφυλάκια).
Οι μαρίνες
Στις μαρίνες, οι πελάτες θα πρέπει να ενημερωθούν για τους κανονισμούς λειτουργίας και τα μέτρα πρόληψης της λοίμωξης COVID-19 στη μαρίνα και στην Ελλάδα πριν από την άφιξή τους, παντού θα πρέπει να τηρείται η κοινωνική απόσταση του 1,5 μέτρου, ενώ συνιστάται να αποφεύγονται οι συναλλαγές διά ζώσης.
Στους βασικούς κανονισμούς εισόδου και εξόδου κάθε σκάφους περιλαμβάνεται η υποχρέωση δήλωσης υγείας του σκάφους, στην οποία θα αναφέρεται η κατάσταση υγείας των επιβαινόντων, ο αριθμός επιβατών και μελών πληρωμάτων, ενώ η δήλωση θα πρέπει να αποστέλλεται κατά τη διάρκεια παραμονής του σκάφους στην αρμόδια λιμενική αρχή.
Επιπλέον, θα πρέπει να γίνεται απολύμανση κοινόχρηστου εξοπλισμού και επιφανειών σε σημεία παροχής νερού και ηλεκτρικού.
Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών στα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια είναι ίσος με το 50% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η άδεια κυκλοφορίας του. Το όριο αυτό θα ισχύει έως τις 15 Ιουνίου 2020, οπότε και θα επανεκτιμηθεί η εφαρμογή του μέτρου. Απαγορεύεται η παραλαβή και η οριστική αποβίβαση επιβατών στους ενδιάμεσους λιμένες.
Συνιστάται η αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων των επιβατών και του πληρώματος εντός του πλοίου, ενώ σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους συνιστάται η τήρηση απόστασης τουλάχιστον 1,5 μέτρου.
Σε κάθε επαγγελματικό τουριστικό ημερόπλοιο θα τηρείται βιβλίο όπου θα καταγράφονται τα ονόματα των ατόμων που εισέρχονται και τηλέφωνο επικοινωνίας προσβάσιμο για τις επόμενες 14 ημέρες, η ιδιότητά τους (π.χ. πλήρωμα, επιβάτης, επισκέπτης, τεχνικός κ.λπ.), η ημερομηνία και οι ώρες εισόδου και εξόδου από το πλοίο, ενώ και στην περίπτωση αυτή το βιβλίο θα είναι διαθέσιμο για έλεγχο από τις λιμενικές και τις υγειονομικές αρχές σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή.
Κάθε πλοίο θα πρέπει να αναπτύξει γραπτό σχέδιο για τη διαχείριση ύποπτου περιστατικού, ενώ αν εντοπιστεί, θα διακοπεί αμέσως η συνέχεια του ταξιδιού και το πλοίο θα επιστρέψει στο λιμάνι κατάπλου ή όπου κρίνει η αρμόδια αρχή.
Ο ασθενής θα πρέπει να εξεταστεί από γιατρό και να γίνει εργαστηριακός έλεγχος για SARS-CoV-2. Εάν επιβεβαιωθεί εργαστηριακά ότι ο ασθενής έχει λοίμωξη COVID-19, τότε θα πρέπει να απομονωθεί σε εγκατάσταση στη στεριά και τα άτομα που ήρθαν σε στενή επαφή μαζί του να τεθούν σε καραντίνα 14 ημερών εντός του σκάφους ή σε άλλη εγκατάσταση στη στεριά.
Tεστ κορωνοϊού 72 ώρες πριν από την πτήση ζητά η Ελλάδα
Μετά τη δυστοκία της Ε.Ε. για κοινά πρωτόκολλα σε τουρισμό και αερομεταφορές, η χώρα μας επιδιώκει διμερείς συμφωνίες με χώρες που έχουν καλή υγειονομική διαχείριση της πανδημίας
Σε ασκήσεις επί χάρτου υπολογίζοντας τη χασούρα της φετινής σεζόν έχουν επιδοθεί τις τελευταίες ημέρες οι τουριστικοί επιχειρηματίες σε όλη την Ελλάδα αναμένοντας εναγωνίως την ερχόμενη εβδομάδα το κυβερνητικό σχέδιο με τα υγειονομικά πρωτόκολλα για την επανεκκίνηση του τουρισμού. Την ίδια ώρα στην Ε.Ε. παρατηρείται δυστοκία στη συμφωνία ενός κοινού πρωτοκόλλου για τον τουρισμό και τις αερομεταφορές.
Η ελληνική πλευρά διεμήνυσε ότι κατανοεί τις δυσκολίες για μια συνολική λύση, αλλά δεν μπορεί να περιμένει για πολύ. Αν διαπιστωθεί αδιέξοδο, θα επιχειρήσει διμερείς συμφωνίες με χώρες στις οποίες το πρόβλημα του κορωνοϊού δεν είναι σε έξαρση. Έχει επίσης διατυπώσει την ελληνική θέση για την επιβολή τεστ ανίχνευσης κορωνοϊού 72 ώρες πριν από τις πτήσεις αναχώρησης, τα οποία θα κάνουν οι ταξιδιώτες σε πιστοποιημένα νοσοκομεία και κέντρα στη χώρα τους.
Από πλευράς του κυβερνητικού επιτελείου, στο κάδρο για να σωθεί ό,τι περισσότερο γίνεται από τη φετινή χαμένη σεζόν μπαίνουν, εκτός των άλλων, και οι διακρατικές συμφωνίες για την προσέλκυση τουριστών στο πρώτο στάδιο της επανεκκίνησης, δεδομένου ότι δεν έχει βρεθεί κοινός τόπος για ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική όσον αφορά την επανεκκίνηση του τουρισμού.
Κάποιες ελπίδες, μέσω του ταξιδιωτικού κολοσσού της TUI, η οποία τον προηγούμενο μήνα σύναψε συμφωνία για δάνειο-γέφυρα από το γερμανικό Δημόσιο ύψους 1,8 δισ. ευρώ, φαίνεται να έρχονται και από τη Γερμανία, όπου κυβερνητικοί αξιωματούχοι τις τελευταίες ημέρες εμφανίζονται πιο ανοιχτοί για τα ταξίδια των Γερμανών στο εξωτερικό, αν και η ίδια η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ ανέφερε μόλις προ ημερών ότι τα ταξίδια στην Ευρώπη «δεν βρίσκονται για την ώρα στην ημερήσια διάταξη».
Οι διακρατικές συμφωνίες
Αυτή τη στιγμή, στο πλάνο των επιμέρους διακρατικών συμφωνιών που συζητεί η ελληνική κυβέρνηση περιλαμβάνονται ορισμένες από τις αγορές των Βαλκανίων, όπως η Κροατία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία, μαζί με άλλες, όπως αυτές της Κύπρου και του Ισραήλ, που έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε ότι αφορά το υγειονομικό σκέλος.
«Δεν μπορούν ωστόσο οι διμερείς αυτές συμφωνίες να καλύψουν το κενό του 70% από την Ευρώπη», επισημαίνεται χαρακτηριστικά, γι’ αυτό και οι τουριστικοί φορείς επιμένουν όλο αυτό τον καιρό ότι θα πρέπει να υπάρχει ενιαίος ευρωπαϊκός κανόνας στην επανεκκίνηση του τουρισμού.
«Είμαστε πλέον απαισιόδοξοι για το αν θα προκύψει πανευρωπαϊκή διαδικασία για μια κοινή ενιαία στρατηγική στον τουρισμό. Στην Ευρώπη οι χώρες έχουν να στηρίξουν τις δικές τους οικονομίες εσωτερικά, και γι’ αυτό είναι πιο πιθανό να υπάρξουν διακρατικές συμφωνίες με κοντινές μας αγορές και πιο “παραδοσιακές” λόγω και της καλής διαχείρισης», σχολίασε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος σε διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε η Grant Thornton για την ελληνική οικονομία, δηλώνοντας παράλληλα πιο αισιόδοξος ότι «εκεί όπου μπορεί να υπάρξει απόφαση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο θα είναι στις αερομεταφορές».
Οι εν λόγω συμφωνίες μπορεί να έχουν διμερή ή ακόμη και τριμερή χαρακτήρα – π.χ. συζητείται η δημιουργία μιας «ασφαλούς ζώνης» μεταξύ Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου, η οποία ωστόσο δεν αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
Ενδεικτικά να αναφερθεί εδώ ότι και προ κορωνοϊού η Ελλάδα για το Ισραήλ, με 700.000 επισκέπτες πέρυσι, κατατάσσεται ο τρίτος σημαντικότερος σε προτίμηση τουριστικός μεσογειακός προορισμός, μετά τη Γαλλία και την Ιταλία.
Για την Κύπρο, επίσης, η Ελλάδα αποτελεί πρώτη επιλογή, ενώ ειδικά με τους κυπριακούς φορείς υπάρχει πολύ στενή συνεργασία σε επίπεδο τουριστικών γραφείων και πρακτόρων των δύο χωρών, που θεωρούν ότι σε αυτή τη συγκυρία η ζήτηση μπορεί να εκκινήσει ξανά μέσω κοινών προγραμμάτων διακίνησης τουριστών στις δύο χώρες (κυρίως προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού και άλλων) ή ακόμη και ότι μπορούν να προωθήσουν το τουριστικό τους προϊόν ως ένας τουριστικός προορισμός με αμοιβαία οφέλη.
Από τις μεγάλες παραδοσιακές αγορές της Ελλάδας, βασικά την πρώτη και μεγαλύτερη για τον ελληνικό τουρισμό, τη γερμανική, με 4 εκατομμύρια τουρίστες πέρυσι στη χώρα μας, φαίνεται ότι υπάρχουν περισσότερες ελπίδες αν ληφθεί υπόψη ότι οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι βλέπουν τώρα πιο θετικά τα ταξίδια στο εξωτερικό σε χώρες που έχουν κάνει καλή διαχείριση του υγειονομικού σκέλους της πανδημίας.
Μετά την προτροπή του Φριτς Γιούσεν, διευθύνοντος συμβούλου του ταξιδιωτικού κολοσσού της TUI, από το Ανόβερο ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστούν τα ταξίδια φέτος σε προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Κύπρος, η Βουλγαρία, η Πορτογαλία, η Αυστρία και οι Βαλεαρίδες, ήρθαν και οι δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομίας και εντεταλμένου της γερμανικής κυβέρνησης για τον Τουρισμό Τόμας Μπάραϊς ότι οι Γερμανοί θα μπορούσαν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό οδικώς σε γειτονικές χώρες όπου οι αριθμοί κρουσμάτων εξελίσσονται επίσης θετικά, αλλά και σε άλλες περιοχές στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, εφόσον υπάρχει επαρκής ιατρική φροντίδα.
Δεν είναι τυχαίο ότι από τη Γερμανία έχουν πληθύνει τα ερωτήματα τις τελευταίες ημέρες για τους τουριστικούς προορισμούς στη χώρα μας οι οποίοι έχουν καλές υγειονομικές υποδομές με κοντινά νοσοκομεία αναφοράς και είναι εύκολα προσβάσιμοι από τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας, π.χ. το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ακόμη και στην Κρήτη.
Οδικός τουρισμός
Πάντως, με τις αεροπορικές συνδέσεις στον αέρα, η πρώτη ελπίδα για τους ξενοδόχους, κυρίως γι’ αυτούς της Βόρειας Ελλάδας, έρχεται από τον οδικό τουρισμό των Βαλκανίων. Πιο λεπτομερή στοιχεία για τον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια δίνει στην τελευταία της ανάλυση για το α’ τρίμηνο του 2020, εν μέσω κορωνοϊού, η εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων GBR Consulting, η οποία συνεργάζεται, μεταξύ άλλων, με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της εταιρείας, το 2019 οι αφίξεις από τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων αντιπροσώπευσαν το 30%, κοντά στα 9,3 εκατομμύρια, επί του συνόλου των διεθνών αφίξεων.
Οι περισσότεροι από τους επισκέπτες των Βαλκανίων έρχονται οδικώς. Ωστόσο, «παρά το γεγονός ότι είναι σημαντική η συμβολή τους στην ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού ειδικά το πρώτο διάστημα μετά το άνοιγμα της αγοράς, ο θετικός αντίκτυπος μπορεί να είναι περιορισμένος σε συγκεκριμένες μόνο γεωγραφικές περιοχές, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα τη Χαλκιδική». Πέρυσι, με βάση την ανάλυση της GBR Consulting, κατόπιν της επεξεργασίας των στοιχείων από την Τράπεζα της Ελλάδος, όσον αφορά τις αφίξεις από τις γειτονικές αγορές με οδική (όχι καθολικά, αλλά σε μεγάλο βαθμό) πρόσβαση, το μεγαλύτερο μερίδιο επισκεπτών αντιστοιχεί στη Βουλγαρία, απ’ όπου οι αφίξεις ανήλθαν σε 3,9 εκατομμύρια. Aκολουθούν η Ρουμανία με 1,38 εκατομμύριο αφίξεις, η Τουρκία με 1,1 εκατομμύριο, η Σερβία/Μαυροβούνιο με 1,03 εκατομμύριο, η Βόρεια Μακεδονία με 948.000, η Αλβανία με 945.000 και η Σλοβενία με 68.000 αφίξεις.