Με τη διαδικασία της «πιλοτικής» δίκης, το Συμβούλιο της Επικρατείας θα αποφανθεί για τη συνταγματικότητα των διοικητικών προστίμων των 300 ευρώ που επιβάλλονται από την ΕΛ. ΑΣ. για την παραβίαση των περιοριστικών μέτρων για τη διασπορά του COVID-19. Λόγω αυτού, «παγώνουν» όλες οι αποφάσεις για τα πρόστιμα των 300 ευρώ, που εκκρεμούν στα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας. Αφορμή για την εκδίκαση της υπόθεσης, ενώπιον του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας, στάθηκε η προσφυγή 46 κατοίκων της Θεσσαλονίκης κατά των προστίμων που τους επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων στη συμπρωτεύουσα κατά την ημέρα της επετείου του Πολυτεχνείου. about:blank Τότε, με απόφαση του αρχηγού της ΕΛ. ΑΣ. απαγορεύτηκαν με απόφαση του Αρχηγού της ΕΛ. ΑΣ. για τις δημόσιες συναθροίσεις και προβλέφθηκε η επιβολή των διοικητικών προστίμων στους παραβάτες.
Οι 46 πολίτες κατέθεσαν και αντιρρήσεις (ενδικοφανή προσφυγή σύμφωνα με τη νομική ορολογία) κατά των πράξεων επιβολής των προστίμων, οι οποίες όμως απορρίφθηκαν. Κατόπιν αυτού, οι 46 επικαλούμενοι το νόμο 3900/2010 κατέθεσαν αίτημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου οι σύμβουλοι Επικρατείας, να «τραβήξουν» από το Διοικητικό Πρωτοδικείο της συμπρωτεύουσας τις αιτήσεις ακύρωσης τους, έτσι ώστε να εκδικαστούν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο ως πρότυπες δίκες (πιλοτικές δίκες).
Τι επικαλέστηκαν στις προσφυγές
Επικαλέστηκαν ότι και σε άλλα Διοικητικά Πρωτοδικεία της χώρας εκκρεμούν ανάλογες αιτήσεις ακύρωσης διοικητικών προστίμων των 300 ευρώ, όπως είναι της Κέρκυρας, του Ηράκλειου και των Τρικάλων. Παράλληλα, οι 46 υποστηρίζουν ότι τίθενται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, όπως είναι εάν η απαγορευτική απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία εκδόθηκε κατ΄ επιταγή της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, είναι σύμφωνη με:
α) το άρθρο 11 του Συντάγματος που κατοχυρώνει το δικαίωμα των πολιτών να συνέρχονται ήσυχα και χωρίς όπλα, όπως επίσης προστατεύει και τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις,
β) το άρθρο 25 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την αρχή της αναλογικότητας η οποία είναι μία αρχή, βάσει της οποίας σταθμίζεται η νομιμότητα των επιβαλλόμενων κρατικών περιορισμών στη σφαίρα των κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων, καθώς δεν μπορεί οι περιορισμοί να είναι ανέλεγκτοι και αυθαίρετοι,
γ) το άρθρο 43 του Συντάγματος που προβλέπει ότι για τα θέματα γενικότερης σημασίας και ενδιαφέροντος πρέπει να εκδίδονται Προεδρικά Διατάγματα και όχι υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις άλλων φορέων,
δ) Τον πρόσφατο νόμο 4703/2020 για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις,
ε) Την από 11.2020 κοινή υπουργική απόφαση για «έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορονοϊού COVID-19 στο σύνολο της επικράτειας για το διάστημα από το Σάββατο, 7 Νοεμβρίου 2020 έως και τη Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2020» και
ζ) Εάν έχει προηγηθεί της επίμαχης απόφασης του Αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ. η απαιτούμενη διαδικασία αιτιολογημένης γνωμοδότησης από τις αρμόδιες υγειονομικές και άλλες κρατικές υπηρεσίες.