Με οικονομικό αφανισμό κινδυνεύουν οι αλιείς της Μαγνησίας, αν δεν τρέξουν γρήγορα τα προγράμματα ενίσχυσης των επαγγελματιών και δεν ενισχυθούν άμεσα οικονομικά με τα αντισταθμιστικά μέτρα για την πανδημία του κορονοϊού. Η κίνηση στα ψαράδικα στην παραλία του Βόλου είναι μηδενική, με τους αλιείς να λένε «είμαστε νεκροταφείο». Οι επαγγελματίες ρίχνουν συνεχώς τις τιμές πώλησης των αλιευμάτων τους για να πουλήσουν και στο τέλος φοβούνται μήπως μείνουν και από πετρέλαιο.
Ο κ. Σπύρος Κρουσάρης είναι επαγγελματίας αλιέας 40 χρόνια. Σήμερα για πρώτη φορά στα χρονικά έχει φθάσει να πουλάει 1-2 ευρώ το κιλό προκειμένου να διαθέσει τα ψάρια όταν τα έξοδα είναι πολύ υψηλά, καθώς η μηχανή θέλει συνεχώς συντήρηση, λάδια, φίλτρα.
«Στον ΟΓΑ χρωστάμε και δεν μπορούμε να βγούμε στη σύνταξη, Κάποτε δεν προλαβαίναμε να αφήσουμε τα αλιεύματα στο τσιμέντο για να τα δώσουμε στη χονδρική. Τώρα δεν ξέρουμε αν θα βγάλουμε 25 ευρώ από το φελιζόλ που έχει 10 παλαμίδες η κάθε μία 800-900 γραμμαρίων. Μόνο το 20% θα πάει στον έμπορο ενώ έχεις και άλλα έξοδα», σημειώνει.
Ο φετινός χειμώνας φαίνεται ότι θα είναι βαρύς με τον κορονοϊό. «Ο κόσμος δεν κατεβαίνει στα ψαράδικα γιατί έχει φοβηθεί, ενώ όποιος κατεβαίνει είναι πολύ διστακτικός για να αγοράσει. Εχουμε πέσει πάρα πολύ», προσθέτει.
Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση λέει και ο κ. Μανώλης που πουλάει το σκάφος του γιατί όπως λέει: «Μεγάλωσα και θέλω να αποσυρθώ». Ο κ. Μανώλης δεν έχει άλλον από την οικογένειά του που να μπορεί να ακολουθήσει. Θέλει να πουλήσει το καΐκι του και στη συνέχεια να σταματήσει να δουλεύει. «Ο κόσμος γυρεύει όλο φθηνά. Πριν 5 χρόνια ήταν εντελώς διαφορετικά τα πράγματα, ήρθε και ο κορονοϊός…», προσθέτει.
Ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συλλόγου Βόλου, Χρήστος Ξηραδάκης, λέει ότι θα πρέπει να δοθούν άμεσα οι αποζημιώσεις και επιπλέον οι αλιείες να ενταχθούν και στο δεύτερο πρόγραμμα, το ευρωπαϊκό, το οποίο είχε απαραίτητες προϋποθέσεις να έχουν οι αλιείς συσκευές VMS και IRS, που όμως διαθέτουν λίγοι.
«Δεν μπορείς να δίνεις στον ένα ενίσχυση μέχρι 1.200 ευρώ και στον άλλο 50.000 ευρώ. Υπάρχει φοβερή ανισότητα. Εκδηλώνονται διαμαρτυρίες σε Κάλυμνο, Ρόδο, Κω. Ο υπουργός δεν ήξερε τι χαρτιά υπέγραφε, ότι τα χρήματα θα πάνε στους λίγους», τονίζει.
Φέτος το καλοκαίρι οι αλιείς δούλεψαν μόνο τον Αύγουστο συμπαρασυρόμενοι από την πορεία που είχε η εστίαση. «Τον Σεπτέμβριο έκοψε η δουλειά, ενώ τώρα είμαστε νεκροταφείο. Υπάρχει πτώση κατανάλωσης 40%. Με ένα μήνα εργασίας δεν σώζεται η κατάσταση. Ο χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος. Η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή είναι πολύ μειωμένη», προσθέτει.
Δραματική συρρίκνωση του κλάδου
Ο κλάδος των αλιέων έχει συρρικνωθεί δραματικά τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Σύμφωνα με την ιχθυολόγο ΤΕ υπάλληλο στο Τμήμα Αλιείας της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας, Νίκη Ματζαφλέρη, τα μικρά σκάφη παράκτιας αλιείας το ’92 ήταν 840, ενώ σήμερα 527. Η σταδιακή μείωση συνεχίστηκε και το 2018. Με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας έγιναν 46 διαλύσεις σκαφών παράκτιας αλιείας.
Το διάστημα από το 2019 μέχρι σήμερα έγιναν 11 αποσύρσεις σκαφών λόγω συνταξιοδότησης καθώς νεότερα μέλη της οικογένειας δεν ήθελαν να ακολουθήσουν την οικογενειακή παράδοση. Την ίδια στιγμή λόγω του νόμου -όπως επισημάνθηκε- νέοι άνθρωποι που ήθελαν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο δεν τα κατάφεραν, καθώς η νομοθεσία επιτρέπει μεταβιβάσεις μόνο σε επαγγελματίες αλιείς.
Αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στη Μαγνησία 545 σκάφη. Από αυτά τα 527 είναι μέχρι 12 μέτρα και δραστηριοποιούνται στην παράκτια ζώνη. Τα 24 έχουν ειδική άδεια αλιείας μεγάλα πελαγικά και ασχολούνται με τον ξιφία και τον μακρύπτερο τόνο και τα 12 έχουν άδεια για αλιεία ερυθρού τόνου.
Παράλληλα υπάρχουν 10 γρι γρι μέσης αλιείας πάνω από 12 μέτρα με κύριο προϊόν τη σαρδέλα και το γαύρο και φθάνουν μέχρι το Θρακικό Πέλαγος.
Τέλος, υπάρχουν 8 μηχανότρατες που δραστηριοποιούνται στις Β Σποράδες και έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν εκτός νομού όπως στον βόρειο Ευβοϊκό, την Πιερία, τη Μηχανιώνα με τα 6 να έχουν στοχευμένα αλιεύματα που ζουν στο βυθό όπως τη γαρίδα, τη μπράσκα, την κουτσομούρα κ.α.
Από το σύνολο των προαναφερόμενων σκαφών μόνο το 10% έχει δυνατότητα να ενταχθεί στο πρόγραμμα για προσωρινή παύση.
Οι ενισχύσεις
Οι παράκτιοι αλιείς περιμένουν να ενισχυθούν οικονομικά στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού με ποσά της τάξεως από 400 ευρώ έως 4.000 ευρώ. Ο κ. Ξηραδάκης λέει ότι είχαν υποβληθεί πανελλαδικά πάνω από 10.000 αιτήσεις και επειδή υπολείπονταν άλλες περίπου 2.500- 3.000 δόθηκε παράταση τον Σεπτέμβριο η οποία έληξε. Υπάρχουν πληροφορίες ωστόσο ότι στις αιτήσεις υπάρχουν πολλά λάθη.
Οι αλιείς με μεγάλα επί της ουσίας σκάφη περιμένουν ενίσχυση από το δεύτερο πρόγραμμα, με την προσωρινή παύση, στο οποίο η υποβολή των αιτήσεων ολοκληρώθηκε πριν από μερικές μέρες.
Κατερίνα Μαρούγκα (Ταχυδρόμος)