Λίγες ώρες έμειναν για τον πρώτο ημιτελικό της Eurovision στη Λισαβόνα, απόψε το βράδυ, στο οποίο διαγωνίζονται η ελληνική και η κυπριακή αποστολή. Γιάννα Τερζή και Ελένη Φουρέιρα, δηλώνουν πανέτοιμες να κατακτήσουν το κοινό του θεσμού και να δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό. Ο ημιτελικός θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ στις 22:00 και η Ελλάδα θα εμφανιστεί στην 14η θέση, ενώ η Κύπρος θα βγει τελευταία, στην 19η.
Η Γιάννα Τερζή και η Ελένη Φουρέιρα ρίχνονται απόψε στην αρένα του πρώτου ημιτελικού της Eurovision -και καλώς εχόντων των πραγμάτων του τελικού του ερχόμενου Σαββάτου- εκπροσωπώντας δύο διαφορετικές σχολές «σκέψης» – και φυσικά λικνίσματος. Το μόνο κοινό που φαίνεται να έχουν οι δύο φετινές αποστολές εξαντλείται στα εξωτερικά γνωρίσματα των επικεφαλής τους, ήτοι στο πλούσιο, σγουρό τριχωτό της κεφαλής. Κι έχει μια υγρασία στη Λισαβόνα, κορίτσια. Προσοχή στο φριζάρισμα και κουράγιο στους κομμωτές σας!
Η μία ξεκίνησε τον μακρύ δρόμο της Eurovision ως αουτσάιντερ και η άλλη σε ακόμα δεινότερη θέση. Η μία είναι η κόρη του Πασχάλη Τερζή, τραγουδοποιός, τραγουδίστρια και scouter ταλέντων στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά σχετικά άγνωστη, λόγω της μακράς υπερατλαντικής μετοίκησής της, καλλιτεχνικά στο ελληνικό κοινό. Η άλλη έχει φάει την αθηναϊκή νύχτα με το κουτάλι (της σούπας) και διαθέτει το χάρισμα να «το κουνάει» λες κι είναι γέννημα θρέμμα της Καραϊβικής. Ή, έστω, του Μεξικού. Η μία θα τραγουδήσει σε άπταιστα ελληνικά, σκορπώντας ρίγη συγκίνησης σε όσους πιστεύουν ότι η Eurovision είναι το ιδανικό πεδίο για κάθε χώρα προκειμένου να αναδείξει τον πολιτιστικό πλούτο της. Η άλλη θα τα πει στα αγγλικά με μια ιδέα ισπανόφωνου τίτλου, προφανώς πιστεύοντας στην οικουμενικότητα του διαγωνισμού και των μηνυμάτων διαθεσιμότητας για διεθνή (ή έστω διαβαλκανική) καριέρα που εκπέμπονται μέσω αυτού – τι δηλαδή, καλύτεροι ήταν οι Abba, η Σελίν Ντιόν και η Κοντσίτα;
Η σειρά εμφάνισης στον πρώτο ημιτελικό έχει ως εξής:
1. Αζερμπαϊτζάν
2. Ισλανδία
3. Αλβανία
4. Βέλγιο
5. Τσεχία
6. Λιθουανία
7. Ισραήλ
8. Λευκορωσία
9. Εσθονία
10. Βουλγαρία
11. ΠΓΔΜ
12. Κροατία
13. Αυστρία
14. Ελλάδα
15. Φινλανδία
16. Αρμενία
17. Ελβετία
18. Ιρλανδία
19. Κύπρος
Το απόγευμα της Δευτέρας πραγματοποιήθηκε η «dress rehearsal» των χωρών του Α’ ημιτελικού ενώ το βράδυ οι συμμετέχοντες ερμήνευσαν και πάλι τα τραγούδια τους με τις κριτικές επιτροπές των χωρών να δίνουν τη ψήφο τους και τους διοργανωτές να μαγνητοσκοπούν το διαγωνισμό, όπως ακριβώς θα τον παρακολουθήσουμε απόψε live στις οθόνες μας. Με αυτό τον τρόπο γίνεται το back up του ημιτελικού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Στη χθεσινή πρόβα, η ελληνική αποστολή σκηνοθετικά δήλωσε ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα, αλλά υπήρξαν κάποια μικρά τεχνικά προβλήματα τα οποία φαίνεται πως ξεπεράστηκαν. Εκρηκτική, ήταν και η εμφάνιση της Ελένης Φουρέιρα που φαίνεται να κερδίζει την προσοχή των Euro-fan.
Tα γραφεία στοιχημάτων συνεχίζουν τις εκτιμήσεις τους, τόσο για τις χώρες που θα πάρουν το εισιτήριο του τελικού απόψε, όσο και για τον νικητή της Eurovision και την τελική κατάταξη.
Σύμφωνα με τα προγνωστικά, η Γιάννα και η Ελένη θα πάρουν ένα από τα δέκα «εισιτήρια» του πρώτου ημιτελικού. Συγκεκριμένα, οι χώρες που αναμένεται να προκριθούν (με την σειρά που αναφέρονται στα προγνωστικά) είναι: Ισραήλ, Κύπρος, Εσθονία, Τσεχία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Αυστρία, Λιθουανία, Αρμενία και Βέλγιο.
Από τον β’ ημιτελικό εκτιμάται πως θα προκριθούν οι: Νορβηγία, Σουηδία, Μολδαβία, Ουκρανία, Αυστραλία, Πολωνία, Ολλανδία, Δανία, Ουγγαρία και Λετονία.
Φαβορί για τη νίκη, σύμφωνα πάντα με τα γραφεία στοιχημάτων, παραμένει το Ισραήλ μαζί με την Κύπρο, ακολουθούμενο από τις Νορβηγία, Εσθονία, Σουηδία και Γαλλία. Η Ελλάδα εκτιμάται ότι θα τερματίσει στην 14η θέση.
Στους δύο Ημιτελικούς θα παρουσιαστούν και τα τραγούδια των «Big Five» Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο (A΄ Ημιτελικός), Γαλλία, Γερμανία Ιταλία (Β΄ Ημιτελικός), καθώς και της διοργανώτριας χώρας Πορτογαλίας (Α΄ Ημιτελικός), τα οποία δεν διαγωνίζονται, αφού προκρίνονται απευθείας στον Τελικό της Eurovision.
Στον Τελικό της 12ης Μαΐου θα συμμετάσχουν συνολικά 26 χώρες, εκ των οποίων οι είκοσι από τους δύο Ημιτελικούς -δέκα από κάθε βραδιά- οι «Big Five» και η διοργανώτρια Πορτογαλία.
Γιάννα Τερζή: Το δόγμα της σεμνοταπεινοσύνης
Σαν από συμπαντική συνομωσία φαίνεται ότι η Γιάννα Τερζή επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει φέτος την Ελλάδα στον 63ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision. Αρχικά, η τραγουδίστρια και τραγουδοποιός ήταν ανάμεσα στους 20 φιναλίστ από τους οποίους θα προέκυπτε ο «εκλεκτός». Η εικοσάδα έγινε πεντάδα και κατόπιν τριάδα, μια και οι ιθύνοντες της δημόσιας τηλεόρασης αναζητούσαν φέτος ένα τραγούδι οπωσδήποτε με ελληνικό ηχόχρωμα. Τελικά, οι δισκογραφικές εταιρείες της Αρετής Κετιμέ και του συγκροτήματος Δροσοσταλίτες, των δύο δηλαδή ανθυποψηφίων της Τερζή, δεν κατέβαλαν το ποσό των 20.000 ευρώ που ζητούσε η ΕΡΤ για να επικυρώσει τη συμμετοχή τους και έτσι η 37χρονη ερμηνεύτρια εκ των πραγμάτων πήρε το εισιτήριο για τη Λισαβόνα. Ισως αυτή η από καραμπόλα και αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας επιλογή της την έκανε να πορεύεται έως τώρα με το κεφάλι χαμηλά. Χωρίς πομπώδεις δηλώσεις ή βαρύγδουπες υποσχέσεις ότι λόγου χάρη θα επαναλάβει τον θρίαμβο του 2004, τότε που το «Πειρατικό» κατακτούσε δόξη και τιμή το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου.
Η Τερζή, η οποία συμμετείχε τόσο στη σύνθεση όσο και στους στίχους του «Ονειρό μου», επιδιώκει μεν μία καλή εμφάνιση, αλλά ακόμα και εάν ο θεός της Ελλάδας δεν βάλει το χέρι του (αλλά και οι eurofans τα δάχτυλά τους να πληκτρολογήσουν τον κωδικό της χώρας μας στην τηλεψηφοφορία), θα ξέρει ότι έκανε τουλάχιστον μία τίμια και ειλικρινή προσπάθεια. Αιθέρια ηχοτοπία, φλογέρες και νταούλια, αλλά και ο Δημήτρης Βλάχος στο επίσημο κλιπ του κομματιού ρίχνουν μια νοητή γέφυρα ανάμεσα στο έντεχνο και το δημοτικό τραγούδι. Για να μιλήσουμε με πολιτικούς όρους, υπάρχει μια ξεκάθαρη ιδέα συριζίλας στη μελωδία, αλλά με ένα twist που θα μπορούσες να το μπερδέψεις και με Παλιό ΠΑΣΟΚ Ορθόδοξο – για ΚΙΝ.ΑΛ. ούτε λόγος. Είναι το τραγούδι που δυνάμει θα λάτρευε η Ελένη Αυλωνίτου, η Ελένη Φιλίνη, μα και η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ. Κάνει τη διαφορά χάρη και μόνο στον ελληνικό στίχο – και το περίφημο πια μπλε βαμμένο χέρι της ερμηνεύτριας. Βέβαια, πώς θα ακουστεί αυτό στον μέσο Μολδαβό, στον μέσο Εσθονό ή στον μέσο Αζέρο; Οπως και σε έναν μέσο Ελληνα οι δικές τους εξωτικά ακατανόητες γλώσσες.
Η πρώτη τεχνική πρόβα της ελληνικής αποστολής στη Λισαβόνα την προηγούμενη Δευτέρα εξελίχθηκε ικανοποιητικά. Φυσικά και το γεγονός ότι μέρος του σκηνικού παρέμενε αρχικά στο πορτογαλικό τελωνείο αποτέλεσε τροχοπέδη, όμως η Τερζή άφησε θετικές εντυπώσεις. Θες το λευκό φόρεμά της με τα μακριά, ατελείωτα μανίκια που έμοιαζε σαν να το είχαν υφάνει μια ντουζίνα από μαστόρισσες στο βελονάκι παρθένες; Θες το ένα της χέρι που βάφτηκε πιο μπλε και απ’ τον πυρσό της Νέας Δημοκρατίας; Θες η πραότητα με την οποία ανταποκρίθηκε κατόπιν στη συνέντευξη Τύπου, όπου της ζητήθηκε να τραγουδήσει ακόμα και την «Ανοιξη» των Βόσσου – Μικρούτσικου; Η ελληνική αντιπροσωπία άφησε θετικές εντυπώσεις. Βεβαίως, μολονότι μέχρι την πρώτη πρόβα οι bookmakers έδιναν για την Ελλάδα σταθερά την πρόβλεψη της 9ης θέσης στον τελικό του διαγωνισμού, αμέσως μετά η χώρα μας βρέθηκε να κινείται μεταξύ 10ης και 15ης στην κατάταξη. Πλέον κι έπειτα από μία επιπλέον τεχνική πρόβα που ζήτησε η ελληνική αποστολή το τραγούδι κινείται μεταξύ 15ης και 20ης θέσης για τα στοιχηματικά γραφεία. Πάντα, όμως, υπάρχει ο από μηχανής θεός των κριτικών επιτροπών που μπορεί να σώσει τα προσχήματα. Και η Τερζή, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχει σαϊτεύσει με την couleur local-ιτέ και τη φωνή της τα μέλη των κριτών από τις 42 χώρες που θα κληθούν να εκδώσουν ετυμηγορία υπέρ ή κατά της συμμετοχής της χ μας.
Ελένη Φουρέιρα: Είναι γυναίκα του κεφιού και δεν υπολογίζει
H κυπριακή συμμετοχή λέγεται ότι δεν συγκαταλέγεται σε εκείνες που έχουν την εύνοια των κριτών. Τι να τους κάνεις όμως τους ειδήμονες και τους επαΐοντες όταν έχεις μαζί σου τους θεατές του «Altice Arena» όπου θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός, μα και τον μέσο τηλεθεατή που θα νιώσει τη φωτιά και τη λάβρα σου να κατακαίνε τα στήθια του; Η Ελένη Φουρέιρα έχει αυτό το κάτι που άμα τη εμφανίσει της στη σκηνή για την πρώτη τεχνική πρόβα την απογείωσε στις συνειδήσεις του κοινού αλλά και στις αποδόσεις των στοιχηματικών γραφείων. Από εκεί που μετά βίας την έδιναν στη 17η θέση, η Ελένη ανέβηκε στην πρώτη δεκάδα και έγινε υπολογίσιμη δύναμη για τους αντιπάλους της. Πλέον, έπειτα και από τη χθεσινοβραδινή τελική πρόβα η Φουρέιρα έχει διεμβολίσει τα μέχρι πρότινος μεγαθήρια και φιγουράρει στην κορυφή σύμφωνα με τα στοιχηματικά γραφεία μαζί με την Netta από το Ισραήλ. Θα δοθεί μάχη.
Και η Φουρέιρα βρέθηκε στη Eurovision σχεδόν από ένα παιχνίδι της τύχης. Μολονότι η ίδια ήθελε εδώ και χρόνια, όπως έχει πει, να ζήσει τη γιουροβιζιονική εμπειρία, η ελληνική δημόσια τηλεόραση δεν της είχε δώσει την ευκαιρία. Ετσι, έπειτα από την άρνηση της Ελενας Παπαρίζου να εκπροσωπήσει την Κύπρο, η συνονόματή της άρπαξε την ευκαιρία από τα μαλλιά και αποφάσισε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να βάλει «Fuego» στη Eurovision. Λίγοι την πίστεψαν και ακόμα λιγότεροι θεώρησαν ότι μπορεί να διεκδικήσει το τρόπαιο, που μεταξύ άλλων έχουν σηκώσει ο Τζόνι Λόγκαν για την Ιρλανδία, ο Αλεξάντερ Ρίμπακ για τη Νορβηγία, η Λένα (άνευ επωνύμου) για τη Γερμανία. Κι όμως, η ακάματη ποπ σταρ του Νότου των Βαλκανίων και πλέον και της νοτιοανατολικής Μεσογείου, κόντρα στα προγνωστικά και τις Κασσάνδρες, φαίνεται ότι πηγαίνει για τη μεγάλη έκπληξη. Αλλωστε ακόμα και στα κοινωνικά δίκτυα, τα οποία παίζει στα δάχτυλα -διαθέτει ποίμνιο 444.000 ακολούθων στο Instagram-, κάνει τα πιο υποσχόμενα posts, γοητεύοντας άπαντες στο πέρασμά της. Hδη τα όργανα της τάξης στην Πορτογαλία, με ένα από τα οποία πόζαρε σε φωτογραφία η Φουρέιρα, μοιάζουν γοητευμένα από τη φυσική παρουσία της και το εκκεντρικά mainstream στυλ της. Οι κόκκινες μπότες με την υπογραφή «Foureira» είναι ήδη το αναπόδραστο trend του φετινού καλοκαιριού – ειδικά για ραντεβού στην παραλία.
Το «Fuego» είναι ανερυθρίαστα ποπ, «ριανίζει» χωρίς ενοχές, ενώ έχει και μια μυρουδιά κλαρίνου, έτσι για να σπάει ο πάγος και να γνωριζόμαστε καλύτερα με τις ρίζες μας. Κυρίως, όμως, είναι το γεγονός ότι η Φουρέιρα ξέρει να χορεύει με βαθιά, απύθμενα καθίσματα κάθε νότα και να λικνίζεται όπως ακριβώς η φλόγα στα κελεύσματα του ανέμου. Αλλά και εκτός σκηνής μοιάζει πια το ίδιο απενοχοποιημένη και συνεπώς γοητευτική. Δεν δίνει δεκάρα για όσους μέμφονται την αλβανική καταγωγή της, όπως και για εκείνους που υποστηρίζουν ότι διακυβεύει την καριέρα της στην περίπτωση που η εμφάνισή της δεν αποδώσει τα προσδοκώμενα. Κυρίως η ίδια ξέρει ότι πήγε στη Eurovision για να ζήσει το πάρτυ. Τώρα αν προκύψει και κάποιο φλερτ ή ακόμα καλύτερα κάποια περίπτυξη με την κορυφή -ή έστω την πρώτη πεντάδα-, τόσο το καλύτερο.
www.protothema.gr