Νέες πατέντες σταφυλιών, καινούργιες τάσεις σε οπωρολαχανικά και εμπορικά συμβόλαια έφερε η Freskon
Κάτι από τις δόξες της Fruit Logistica μεταφέρει φέτος στα σαλόνια της η Freskon που λανσάρει νέα άσπερμα σταφύλια και σπάνια είδη λαχανικών. Νέες πατενταρισµένες ποικιλίες επιτραπέζιου σταφυλιού που έχουν έρθει ή ετοιµάζονται να έρθουν στην Ελλάδα. Καινοτόµες προτάσεις προϊόντων σε επίπεδο συσκευασίας. Τεχνολογίες αιχµής που έχουν να κάνουν µε την καλλιέργεια και τη µετασυλλεκτική συµπεριφορά των προϊόντων. Εκτιµήσεις για την προσδοκώµενη παραγωγή ροδάκινων, νεκταρινιών και βερίκοκων σε Ελλάδα και Ευρώπη και πολλές ευκαιρίες -πάνω από 2.500 προγραµµατισµένα ραντεβού µε χονδρεµπόρους, µε διακινητές και λιανεµπόρους- για ενίσχυση υφιστάµενων εµπορικών συνεργασιών και κυρίως σύναψη νέων. Τα παραπάνω είναι ορισµένα από τα στοιχεία που συνθέτουν το «µενού» της 4ης διεθνούς έκθεσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών Freskon, που άνοιξε τις πύλες της την περασµένη Πέµπτη 26 Απριλίου και ρίχνει την αυλαία της το Σάββατο 28 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη. Το πολυγεγονός -όπως αρέσκονται να το αποκαλούν οι ιθύνοντες της ∆ΕΘ – Helexpo- για τον ιδιαίτερα δυναµικό κλάδο των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, παρά τις «παιδικές ασθένειες» προσπαθεί να εδραιωθεί στη συνείδηση των Ελλήνων παραγωγών και διακινητών, αλλά και των ξένων πελατών – συνεργατών, ως η αντιπροσωπευτική έκθεση του κλάδου σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Οι συνολικά 210 εκθέτες (έναντι 191 το 2017) από Ελλάδα κι εξωτερικό, προερχόµενοι από 22 χώρες του κόσµου, και, από την άλλη, οι περίπου 150 προσκεκληµένοι εµπορικοί επισκέπτες, από 31 διαφορετικές γωνιές της γης, έδωσαν στη διοργάνωση τον αέρα διεθνοποίησης που ψάχνει, ωστόσο υπάρχει ακόµη δρόµος που πρέπει να διανυθεί..
Σχέδια για 500 στρέµµατα εντός του 2018 σταφυλιού από Jupiter και IFG
Όσον αφορά στα νέα της φετινής Freskon, ο Mark Tweddle της Jupiter Group, µιλώντας στο 1ο διεθνές συνέδριο για το επιτραπέζιο σταφύλι, ανέφερε ότι ο βρετανικός όµιλος επεκτείνει τη δράση του στην Ελλάδα µέσω συνεργασιών µε Έλληνες παραγωγούς και διακινητές για την ανάπτυξη τεσσάρων άσπερµων πατενταρισµένων ποικιλιών της σειρά Arra. Πρόκειται για κλειστά συµβόλαια, που έχουν υπογραφεί µε τις εταιρείες διακίνησης φρούτων και λαχανικών ΑΒ – Παττίκας – Χάτσιος από τη Θέρµη Θεσσαλονίκη, µε την Γ. Κατσαγκιώτης στην Καβάλα, µε την Πρωτοφανούσης και µε την οµάδα παραγωγών Σύµβολο και πάλι στην Καβάλα. Ήδη στο πλαίσιο των συµβολαίων που έχουν υπογραφεί, έχουν φυτευτεί περίπου 500 στρέµµατα και εντός του 2018 πρόκειται να φυτευτούν άλλα τουλάχιστον 450, όλα στην Βόρεια Ελλάδα.
Ανοικτό εµπορικό παράθυρο
«Σε βάθος τετραετίας θέλουµε να έχουµε αναπτύξει τουλάχιστον 3.000 – 4.000 στρέµµατα µε τις συγκεκριµένες τέσσερις ποικιλίες, καθώς και µια ακόµη από τη Χιλή, µε την επωνυµία ΙΝΙΑ 1», µας εξήγησε ο κ. Tweddle προσθέτοντας πως πρόκειται για όψιµες ποικιλίες, οι οποίες θα δώσουν την ευκαιρία να καλυφθεί ένα ανοικτό εµπορικό παράθυρο που υπάρχει σήµερα στις διεθνείς αγορές.
Ανάλογα σχέδια έχει και η εταιρεία IFG, όπως µας πληροφόρησε το διοικητικό της στέλεχος, Γιάννης Κανάκης. «Έχουµε συνάψει σχετικές συνεργασίες και αυτές τις ηµέρες θα αρχίσουµε να φυτεύουµε τέσσερις νέες πατενταρισµένες ποικιλίες, ιδιαίτερα παραγωγικές, µε απόδοση πάνω από 3 τόνους το στρέµµα, σε µια έκταση 320 στρεµµάτων, σε όλη την Ελλάδα», µας είπε χαρακτηριστικά.
Η εταιρεία «Σαλάτες Βεζύρογλου», επίσης, παρουσιάζουν για πρώτη φορά, στη φετινή Freskon τρεις καινοτόµες εκδοχές των baby σαλατών, µε µιζούνα, µε µουσταρδόφυλλα (σινάπι) και Kale, οι οποίες θα κυκλοφορήσουν στην αγορά στις αρχές Μαΐου.
FreshCon Market
Για µία ακόµη χρονιά στο πλαίσιο της Freskon πραγµατοποιείται και το FreshCon Market, που στοχεύει να συνδέσει την εγχώρια παραγωγή µε το λιανεµπόριο, δηµιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις άµεσων συµφωνιών. Από την Ελλάδα συµµετέχουν οι αλυσίδες Μασούτης, Κρητικός, Metro, Χαλκιαδάκης και Discount Markt, από την Βουλγα ρία τα λιανεµπορικά δίκτυα Fantastico και Τ-Market, από την Ουκρανία τα σούπερ µάρκετ ATB Market, Brusnichka, Tavria V και Velyka Kyshenya, από την Ρουµανία η Mega Image και από την Λευκορωσία η Dionis. Επίσης, το «παρών» δίνει και η κεντρική µονάδα αγοράς φρέσκων φρούτων και λαχανικών του οµίλου Metro, που εδρεύει στη Βαλένθια της Ισπανίας και εξυπηρετεί 18 χώρες στην Ευρώπη και την Ασία.
Ως προς το 1ο ∆ιεθνές Συνέδριο για το επιτραπέζιο σταφύλι, κατά τη διάρκεια του αναλύθηκαν το τί ισχύει στην αγορά του. Είναι ενδεικτικό πως ο κύκλος εργασιών που πραγµατοποιείται γύρω από τον τοµέα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών υπολογίζεται στα περίπου 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 820 εκατ. ευρώ (σ. σ. µε στοιχεία του 2016), αφορούν στην αξία των εξαγωγών, δηµιουργώντας -από τους ελάχιστους τοµείς- θετικό εµπορικό ισοζύγιο. Στο ίδιο χρονικό διάστηµα ανοδικά έχουν κινηθεί και οι εξαγώγιµοι όγκοι, οι οποίοι από τους σχεδόν 750.000 τόνους το 2016, υπερδιπλασιάστηκαν µέσα σε µια δεκαετία, ξεπερνώντας, το 2016, τους 1,5 εκατ. τόνους.
Βασικοί προορισµοί των προϊόντων του τοµέα παραµένουν, κατά βάση, οι αγορές της Βουλγαρίας, της Ρουµανίας και της Γερµανίας, ενώ πολλή δυναµικά έχουν µπει στο παιχνίδι της διεκδίκησης µεριδίων αφενός η Πολωνία, για την οποία ειπώθηκε πως σε ένα χρόνο είναι πολύ πιθανό να έχει υποσκελίσει τη Γερµανία στην 3η θέση και αφετέρου η Σερβία.
Έδειξαν «φρέσκα» προϊόντα
H Αλφειός Ρόδι, από την Πελοπόννησο εκτός από το κλασσικό χυµό ρόδι, κάνει «ντεµπούτο» και µε µαρµελάδα ροδιού, κρέµα βαλσάµικου µε ρόδι και σάλτσα ροδιού, ενώ ταυτόχρονα θα κυκλοφορήσει στην αγορά η συσκευασία του 1 λίτρου παγωµένου χυµού ροδιού.
Η Αγροανάπτυξη, από την Ελάτεια Φθιώτιδας, επίσης, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο εµπορικό κοινό το νέο της Brand, «Φωκέων Γαία», που αφορά σε µια καινούρια συσκευασία κρεµµυδιού και πατάτας, η οποία προορίζεται για εξαγωγές, ενώ παρούσα στη Freskon είναι κι η εταιρεία Θερµοκήπια Θράκης, που έχει αναπτύξει 140 στρέµµατα υδροπονικού θερµοκηπίου στη Ξάνθη, και διερευνά τις δυνατότητες να ανοίξει νέες αγορές για τα προϊόντα της (τοµάτα και αγγουράκι) στο εξωτερικό.