Την πεποίθηση ότι η οικονομική κρίση “ανάγκασε” τους Έλληνες του πρωτογενούς τομέα να ξυπνήσουν από τον λήθαργο του εφησυχασμού και να αναλάβουν έντονα δράση ως επιχειρηματίες, ώστε να αυξήσουν την εξωστρέφεια και τις επαγγελματικές τους συνεργασίες σε παγκόσμιο επίπεδο, εξέφρασαν μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υψηλόβαθμα στελέχη των λιανεμπορικών αλυσίδων “Tesco” και “Μetro”, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι η είσοδος νέων γενιών στο χώρο, άλλαξε τα δεδομένα στις διμερείς συνεργασίες.
Μάλιστα, στο πλαίσιο του Διεθνούς Εμπορικού Γεγονότος Φρούτων και Λαχανικών “Freskon” της ΔΕΘ-Helexpo στην Θεσσαλονίκη, αμφότεροι δήλωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι πλέον η τάση που φαίνεται να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος για τους μεγάλους παίκτες στην παγκόσμια αγορά, είναι η μείωση του κόστους, με την απάλειψη κρίκων στην αλυσίδα που το επιβαρύνουν, προς όφελος του παραγωγού και του καταναλωτή.
Ο υπεύθυνος αγορών φρούτων και λαχανικών (Lead Supply Development Manager Tesco European Hub), Γιώργος Μπιτσάκος της Tesco, απαντώντας σε σχετική ερώτηση επισήμανε ότι η έλευσή του στην Freskon για δεύτερη φορά φέτος, εντάσσεται στο πλαίσιο της εύρεσης καινούριων προϊόντων-φρούτα και λαχανικά- για την Tesco, που αποτελεί ηγέτιδα δύναμη στην Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία και διαθέτει τα προϊόντα της και σε περισσότερα από 1.000 καταστήματα σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και συγκεκριμένα σε Σλοβακία Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία.
Υπογραμμίζοντας ότι στα “τρόφιμα υπάρχει ακόμη αποπληθωρισμός στη Βρετανία και οι τιμές τους εξακολουθούν να πέφτουν”, ο κ. Μπιτσάκος τόνισε ότι η εταιρεία συνεργάζεται ήδη με “πολύ καλούς προμηθευτές στην Ελλάδα και διαρκώς ψάχνει νέους, που καινοτομούν και επενδύουν στην ποιότητα”.
Κληθείς να εκφράσει τη γνώμη του για τους Έλληνες του πρωτογενούς τομέα, ο ίδιος ανέφερε ότι διαπίστωσή του αποτελεί ότι υπάρχει μια γενικότερη θέληση από τους παραγωγούς και προμηθευτές, να ενισχύουν σημαντικά την εξωστρέφειά τους, είτε λόγω του πολύ καλού προϊόντος τους που μπορούν να διαθέσουν και σε μεγάλο όγκο, είτε επειδή θέλουν να “μειώσουν το ρίσκο του να εμπορεύονται τα προϊόντα τους μόνο στην ελληνική αγορά, όπου μειώνονται συνεχώς οι τιμές στα προς πώληση προϊόντα, ακόμη και στα σούπερ μάρκετ”.
Εκφράζοντας την χαρά του για το γεγονός, όπως είπε ο ίδιος, ότι οι Έλληνες παραγωγοί και προμηθευτές σκέφτονται πιο ανοιχτόμυαλα, δοκιμάζοντας καινούρια πράγματα, ο ίδιος επισήμανε “τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην Ελλάδα αύξηση τροφίμων σε εξαγωγές, τόσο σε αξία, όσο και σε όγκο και συγκριτικά με το 2010, πλέον ο Έλληνας παραγωγός δοκιμάζει καινούριες ποικιλίες, άλλους τρόπους συσκευασίας και οι εταιρείες επενδύουν στο χώρο των κηπευτικών”.
Άνοιγμα του “παραθύρου” εμπορίας σταφυλιών από την Ελλάδα
Με βάση την τριβή του με Έλληνες παραγωγούς, ο κ. Μπιτσάκος τόνισε ότι στην Ελλάδα “καταγράφονται πλέον πολλοί που δουλεύουν με την αλλαγή των ποικιλιακών προγραμμάτων στα σταφύλια. Ισραηλίτικες και αμερικάνικες ποικιλίες έρχονται πλέον στην Ελλάδα, με στόχο να δοκιμαστούν και να μεγαλώσουμε το παράθυρο εμπορίας του ελληνικού σταφυλιού, το οποίο θα αυξήσει και τον όγκο και την αξία των εξαγωγών της Ελλάδας”.
Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε χαρακτηριστικά “αυτό είναι κάτι που πριν επτά χρόνια δεν μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα, γιατί όλα ήταν πιο εύκολα για τους Έλληνες παραγωγούς και είχαν επαναπαυτεί, ενώ τώρα δοκιμάζουν και σκέφτονται πιο εξωστρεφώς”. Πρόσθεσε δε ότι η είσοδος νέων γενιών στον πρωτογενή τομέα είναι πολύ σημαντικό “σε επίπεδο μεταξύ άλλων, marketing και συσκευασίας”.
Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Μπιτσάκο, οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα έχουν κάνει άλματα μεν σε επιχειρηματικό επίπεδο, αλλά κάτι λείπει…ακόμη, υπογράμμισε. “Θέλω να δω περισσότερη αυτοπεποίθηση από τους Έλληνες και να γίνουν ακόμη πιο εξωστρεφείς.
Δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα, έχουμε τα προϊόντα που έχουμε. Δεν έχει να κάνει με το τι είμαστε μια μικρή χώρα, μπορούμε να αποκτήσουμε το χώρο που μας αναλογεί στην παγκόσμια αγορά. Θέλω να παλέψουμε και να επενδύσουμε σε ποιότητα και να διεκδικούμε και να παίρνουμε την υπεραξία από την μεταποίηση”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Πάντως, ο ίδιος επισήμανε χαρακτηριστικά ότι η TESCO επενδύει γενικότερα στην αγροτική παραγωγή και υπογράμμισε ότι από το 2010 και μετά, οι εξαγωγές από την χώρα μας αυξάνονται συνεχώς. “Δεν είναι κάτι που συνέβη ξαφνικά φέτος. Αλλά με πολύ πόνο και προσπάθεια εδώ και χρόνια και σταδιακά.
Και θα πάμε και ακόμη καλύτερα εάν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη” τόνισε χαρακτηριστικά.
“Όλα είναι …Business as usual” το μότο των ιδρυτών της Tesco για το Brexit
Κληθείς να διατυπώσει την εκτίμησή του για το εάν το Brexit θα κοστίσει σε επιχειρηματικό επίπεδο, ο κ. Μπιτσάκος τόνισε “κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς θα γίνει, καθώς έχουμε τα δύο χρόνια διαπραγματεύσεων με την ΕΕ και η πορεία τους, αλλά και η έκβασή τους, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αποτέλεσμα των εκλογών και τη σύνθεση της νέας κυβέρνησης που θα προκύψει στην Μεγάλη Βρετανία”.
Ωστόσο, όπως έσπευσε ο ίδιος να επισημάνει, το μότο των ανθρώπων στην Tesco είναι “όλα είναι Business as usual, ο κόσμος δεν θα σταματήσει να γυρίζει”, επομένως, όπως πρόσθεσε ο ίδιος, “ό,τι και να γίνει η Αγγλία θα συνεχίσει να θέλει και να αγοράζει φρούτα και λαχανικά. Δεν εκτιμώ ότι θα μπουν δασμοί, αλλά και να μπουν θα βρεθεί τρόπος, είμαι αισιόδοξος”.
H TESCO ιδρύθηκε το 1919 από τον Jack Cohen στο Λονδίνο. Στα σχεδόν 100 χρόνια ύπαρξής της, έχει καταφέρει να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ-μάρκετ στον κόσμο και η πρώτη στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Σήμερα, διαθέτει 7.600 καταστήματα σε 12 χώρες παγκοσμίως, απασχολεί πάνω από 530.000 εργαζόμενους και εξυπηρετεί δεκάδες εκατομμύρια πελάτες. Το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου βρίσκεται και η έδρα της εταιρείας, είναι με διαφορά η πιο σημαντική αγορά της εταιρείας, καθώς εκεί βρίσκονται πάνω από τα μισά καταστήματα (πάνω από 3.300) και απασχολούνται περισσότεροι από 310.000 εργαζόμενοι.
Η οικονομική κρίση οδήγησε σε άνθιση του επιχειρείν στον πρωτογενή τομέα
Σε σοβαρούς και αξιόπιστους επαγγελματίες έχουν μετεξελιχθεί τα τελευταία χρόνια και εν μέσω οικονομικής κρίσης οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα, όπως διαπιστώνει διαρκώς τα τελευταία χρόνια η υπεύθυνη αγορών και πωλήσεων της Metro Group Trading Office Valencia, Sylwia Ewa Czochara.
Ειδικότερα, τονίζει ότι τα προηγούμενα χρόνια οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα έδειχναν να αδυνατούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους, ωστόσο σήμερα και παρά την οικονομική κρίση “όλα βαίνουν ακριβώς προς την αντίθεση κατεύθυνση”.
Σύμφωνα με την ίδια, που έδωσε το “παρών” και στην προηγούμενη διοργάνωση της Freskon πριν δύο χρόνια, “πλέον οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα είναι πιο επαγγελματίες στις συνδιαλλαγές τους, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, επενδύουν και φαίνεται καθαρά στην βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων τους, είναι καλοί γνώστες της αγγλικής γλώσσας, ενώ παλαιότερα υπήρχαν φοβερές δυσκολίες στην επικοινωνίας μας, και πλέον δεν δηλώνουν, αλλά είναι ανοιχτόμυαλοι”.
Η είσοδος νέων στον κλάδο, είτε κάνουν το ντεμπούτο τους, είτε λόγω διαδοχής της οικογενειακής επιχείρησης “αναβάθμισε το επίπεδο σε όλα τα πεδία”, σύμφωνα με την ίδια.
Αναφορικά με τη συμμετοχή της στην Freskon, επισήμανε ότι η Metro αναζητά πάντα στη χώρα μας αξιόπιστους συνεργάτες και “γιατί όχι και καινούρια προϊόντα” και επισήμανε ότι στόχος του ομίλου είναι να έρχεται σε απευθείας επαφή με τους προμηθευτές της. Άλλωστε όπως είπε, η απευθείας επαφή με τον προμηθευτή, δεν έχει μόνο αντίκτυπο στις τιμές, αλλά “έχουμε καλύτερη ενημέρωση και πληροφόρηση, όπως επιτυγχάνετε και για τις δύο πλευρές αποφυγή επιπλέον φόρων.
H Valencia Trading Office/METRO GROUP, αποτελεί την κεντρική μονάδα αγοράς φρέσκων φρούτων και λαχανικών του Ομίλου METRO. Εδρεύει στη Βαλένθια της Ισπανίας και εξυπηρετεί 17 χώρες, στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος Metro, στην Ευρώπη αλλά και την Ασία (Κίνα, Ινδία, Πακιστάν και Βιετνάμ).
Οι χώρες από τις οποίες προμηθεύεται προϊόντα είναι η Ισπανία, οι υπόλοιπες μεσογειακές χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Μαρόκο, Τυνησία, Αίγυπτος, Ισραήλ και Τουρκία), τα κράτη της Βόρειας Ευρώπης (Ολλανδία και Πολωνία) και υπερπόντιες αγορές.
Η METRO A.G είναι ένας από τους μεγαλύτερους Ομίλους λιανικών πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο και μερικές από τις εταιρείες που περιλαμβάνονται στο δίκτυό της είναι οι Metro/MakroCash & Carry, Real Supermarkets, Mediamarkt, Saturn.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ